Amerika’s stille capitulatie - podcast episode cover

Amerika’s stille capitulatie

May 16, 202635 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

De podcast analyseert de "stille capitulatie" van de VS in de relatie met China, getuige van Trumps de-escalerende bezoek en de economische afhankelijkheid van Amerikaanse techreuzen. Dit versterkt China's historische geloof in Amerika's verval, ondanks eigen binnenlandse economische problemen, en leidt tot een verschuiving van geostrategie naar handelsbelangen. Europa wordt geconfronteerd met de gevolgen van dit Amerikaanse isolationisme, maar kan door zijn niet-grootmachtstatus een unieke positie innemen in de veranderende wereldorde.

Episode description

Donald Trump ging deze week met de pet in de hand op bezoek in Beijing. In de verhouding tussen de twee grootmachten is China inmiddels de bovenliggende partij, en Washington lijkt dat in stilte te hebben geaccepteerd. Te gast: Ties Dams, China-expert verbonden aan Instituut Clingendael.

NIEUW: Boekestijn en De Wijk Plus. Word lid van de nieuwe wereldorde, voor advertentievrij luisteren, exclusieve toegang tot de zaterdagshow en vele extra's. Ga naar boekestijnendewijk.nl en luister met de kortingscode NAVO een jaar voor maar €25.

 

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Intro / Opening

F

Een noodsituatie komt meestal onverwachts. Opeens valt alles stil. Субтитры сделал DimaTorzok En je klanten en je omgeving weten waar ze aan.

🎵 Music

Hugo rijdtzma. From President Trump

C

Vijeiddag is afgerond met wat handelsdieltjes en veel beleefdheden.

E

We've had a fantastic relationship. We've gotten along when there were difficulties we're working on.

C

Boeken zijn in de wijk, maken de balans op tussen de twee grootmachten, op zoek naar de nieuwe wereldorde, na het volgende.

D

Boekens zijn in de wijk worden nu nog beter.

C

Op Boeken zijn en de wijk Plus. Rob, leg jij dat even uit voor ons.

B

Nou ja, op Boekstrein en de Wijk Plus luister je zonder reclame. Straks moet je daar ook zijn voor onze zaterdag uitzending, zoals deze. En voor allemaal extra's.

D

Denk aan extra afleveringen, colleges en QA's.

C

Dat doen we om de uitzendingen zoals je gewend bent te blijven maken en extra verdieping te geven.

D

Ga naar boekensijnendwijk.nl en word lid met de kortingscode NAVO voor 25 euro voor een heel jaar. En luister dus reclamevrijde zaterdagafleveringen en de extra's. Gewoon op je favoriete podcasten.

Trump's Deferential China Visit

C

Eende huishoudelijke mededelingen. Door naar de VS en China. Daarvoor is hier Ties Dams, China-expert van het Instituut Klingedaal. Het is, een heel beleefde en complimenteuze Trump op bezoek bij president Shi. Is dat opvallend of is dat gewoon hoe die een beetje is met sterke mannen?

A

Ja, en in het bijzonder bij Chia, en ik zou zeggen, dit ging nog wel verder dan beleefd. Het was echt weer de fanboy, Trump van de eft van de eerste termijn. Want dit was wat Trump ook was in die tijd. Echt in adoratie van. Van Chi. En dat was eigenlijk voordat hij in de COVID-crisis China begon te bashen, toen zijn eigen opiniepeilingen kelderden. Die is weer helemaal terug. En het interessante is dat dat toen schreeuw afstrak tegen de mensen in zijn regering. En nu niet.

Dus nu heeft hij een cortage van bedelaars, big tech bedelaars die allemaal meer willen van de markt China, heeft hij meegenomen. En dat drijft. De Amerikaanse China-strategie op dit moment. Terwijl, in zijn eerste termijn had hij nog allerlei neocons om zich heen die de strijd met China wilden aangaan.

C

Maar toen zei hij inderdaad: die chi is pas door, die heeft een miljard Chinezen zo onder de duim. Dat vond hij heel erg cool.

A

En dat veranderde pas toen zijn eigen opiniepeilingen eigenlijk in de coronacrisis begonnen te kelderen en hij zag, ah, China-basje is een fantastische manier om iets van die bliksem af te leiden. Maar de oude Trump is terug, ja.

B

Ja, is dat nou echt zo Thies? Want wat is de reden hiervan? Dat Ties zo ongelooflijk aardig is?

A

Nou, ik denk dat het iets zegt over Trump. En ik denk dat het iets zegt over zijn regering en waar Amerika terecht is gekomen. Ik denk dat dit veel eerlijker vertegenwoordigt wat Trump zelf. Denkt over diplomatie. Namelijk dat dat een verlengstuk is van eigenlijk handel en handelsmissies. En daarom heeft hij dat cortagge van big tech en Big Finance meegenomen, die allemaal meer aandeel willen in China.

Reflecteert wat Trump denkt over macht, namelijk dat macht het beste is als er niet te veel en zeker geen regelgeving en constitutioneel recht in de weg staat. Dat bewondert hij bij Chief. Maar ik denk ook dat er wel degelijk dus wat veranderd is. Niet zozeer bij Trump, want dat was al zo. Maar in die bredere Amerikaanse strategie, namelijk.

Sinds januari 2025 lijken alle stemmen die zeggen oké, we moeten nog één doel scherp hebben, dat is de strijd om suprematie met China. Lijken te zijn weggevallen, de Eldritch Colby's van de wereld. Hebben niets meer in te brengen. En dat systeem lijkt zich daarnaar te schikken. En dat is denk ik ook wat we hier zien.

B

Weet je Tiers? Ik denk dat als Iran niet had plaatsgevonden, of als hij dit had gedaan na Venezuela, wat een nogal succesvolle operatie is geweest. Maar Iran is natuurlijk gewoon een één grote ellende geworden.

Yeah.

B

Als dit goed was gelopen Iran, voor Amerika had hij een andere...

China's View of US Decline

A

Absoluut. Dat denk ik ook. Aan de andere kant, vanuit China, bezien is dit a long timecoming. En is denk ik ook de breuk met. Biden minder groot dan je zou verwachten. Voor China kwam, en ik ben benieuwd of je daar mee eens bent Rob. Volgens mij een hele belangrijke breuk in. De verwachtingen van de mate waarin Amerika bereid is of in staat is om die grootmachtenpositie te beschermen.

Bij de terugtrekking uit Afghanistan. Een ontzettende spiegeling met Gorbachev. Waar ze ook, wat ook het eye-opening moment was voor Dung, dat hij dacht. Ah, kijk, ze geven het zelf op. En voor China en voor Xi Jing en de mensen om hem heen, want dat vertegenwoordigt ook wel in ieder geval een bepaald deel van die partijen.

Is dit het symptoom van een wereldmacht die, hoe dan ook op een of andere manier aan zijn eind zou komen? En Trump voert dat perfect op. Maar die profecie bestaat al heel erg lang. En die had ook nog bestaan als Iran net wat beter was gegaan. Maar dan was deze top wel degelijk anders geweest. Daar ben ik het helemaal eens.

B

Ja, dat denk ik dus ook. Maar realiseer je dat de Chinese president ook gewoon onwonden heeft gezegd dat Amerika een supermacht in bevalt.

A

Ja, natürlich.

B

zogenaamde Tucyides val. Dus Athene tegen Sparta in 41 voor Christus. Waarbij dus de staat die zwakker werd, ging oorlog voeren. Tegen de staat die opkwam. Om ervoor te zorgen dat die zelf die verder ten onderging. En dat vergelijk is echt interessant dat de Chinese president heeft getrokken. Wat maak je daaruit op?

A

Ja, dat is ten eerste de Amerikaanse denker die de trap beroemd heeft gemaakt, Graham Allison, is er al een aantal jaar. Erengast in de Jongnai. Dus die wordt ook heel zichtbaar steeds uitgenodigd voor gesprekken met Xi Jinping. Waarme China laat zien, wij snappen dit, we snappen dit ook vanuit Amerikaans perspectief, en we willen dat hete conflict. Maar wel ook op onze voorwaarden. Dat Amerika een wereldmacht in verval is.

Is een provincie die al heel lang aanwezig is in die Chinese machtselite en gecultiveerd wordt. 1962 zei Mao Zedong al voor zover ik heb kunnen uitvinden, voor het eerst. De Amerikaanse imperialisten staan nu op het punt van vallen. Nou, dat was onzin. Dat was leninistische overmoed.

En eigenlijk is het breekpunt 2008 geweest. In 2008 financiële crisis, komt er uit de inlichtingen-strategiehoek in China een metafoor op. Namelijk, we zien nu Grootse veranderingen die we in een eeuw niet hebben gezien.

C

ДИТЕКС. ДИТЕКС. ДИТЕКС.

A

Poetin net sinds 2022 herhaalt Xi Jinping aan het begin van elke speech. Dat is een slogan, die komt uit 2008, 2009. En dan snap je ook de verwijzing van een eeuw daarvoor. Want een eeuw daarvoor stond de Qing. Op het punt van vallen.

D

Florie dagen voor, ik zie het. Heeft zijn hele leven gewerkt om China dus op gelijke hoogte met Amerika praten. Nou, op de afgelopen dagen zien we dus gewoon dat. Trumpoes lief, daar staat te zijn. Bedankt voor de rozen die hij gaat krijgen, weet ik allemaal wel niet. Dus de Amerikaanse afhankelijkheid van China wordt helemaal gevisualiseerd.

En natuurlijk, de handelsverdragen vallen allemaal wel een beetje tegen. En bij Taiwan wist Trump voor het eerst zijn leven zijn kaken dicht te houden. Dat is wel heel belangrijk. Maar het is toch wel heel duidelijk voor de hele wereld te zien dat China.

C

Wie hier de sterke partij is.

American Capitulation, Economic Dependence

A

Jazeker. Het is vanuit Amerikaans perspectief een vorm van capitulatie, zou ik zeggen. Want ze hebben ons decennia verteld dat er een strijd is tussen goed en kwaad, autocratie en democratie. En Biden heeft het nog eens opgespeeld: schaie achter ons. En hier staat Trump de boel te verkopen aan de tegenpartijen.

D

Geen woord over de mensenrechten of over de uygers. Maar dat weerspiegelt ook de macht van China.

A

Maar daarom is dat cottage ook zo belangrijk. Van al die grote bedrijven die graag zich presenteren als pilaren van de Amerikaanse macht. Maar diep, diep in China zitten. Van BlackRock tot Tesla tot Apple. Zijn dat de facto ook al voor een groot gedeelte de Chinese conglomeraat? Omdat ze zo verweven zijn met de Chinese markt. En niet alleen.

Voor goedkope productie, maar voor high-tech ontwikkeling. Je kunt niet meer als zo'n bedrijf niet in China zijn en denken dat je voorop loopt. En die bedrijven weten dat. Misschien heeft Trim dat ondertussen ook wel door. Maar ja, dit is hun oplossing voor de 2-CD-distrap. Namelijk uitverkopen. Even lekker.

China's Economic Challenges, Optimism

B

Misschien nog even één punt. Ik heb ook het gevoel dat XI ongehoord goed maskeert dat het eigenlijk ongehoord slecht in China gaat. Economie gaat gewoon niet goed. Dus hij door zijn optreden, wat ik wel echt briljant vind hoe hij dat doet hoor. Want het verschil in stijl is voor iedereen heel erg duidelijk.

Die, die Trump die komt eraan, die wordt echt gewoon volgens mij door de Chinezen gezien als een of andere boerenpummel die een stand-up comedian aan het uit te voeren is. Nou ja, dat zijn ook de reacties die ik last erover. Maar die ik zie, die presenteert zich echt als een straalsman. Maar wat bloemt daarmee dus ook eigenlijk van wat voor een zootje is in eigen land. Kan je daar wat over vertellen? Wat is jouw inschatting hoe het daar gaat in China? En hoe terecht het dan is?

Dat China de opkomende macht is en Amerika de neergaande macht is. Ik heb het gevoel dat dat op zich nog wel meevalt.

A

Ja, dat voor een leninist, dit is volgens mij heel belangrijk, voor een leninist sluiten die twee dingen elkaar niet uit. Voor een leninist kun je enorme tegenslagen in de revolutionaire strijd hebben en toch op het punt staan: enorm te winnen. En dat is cruciaal voor het begrip van hoe China naar dit moment kijkt. Ja, absoluut. China bevindt zich op een heel kwetsbaar punt, vooral inderdaad in de binnenlandse economie. Die groeicifers zijn aan het kelderen. Dat gaat echt sneller dan.

Lang verwacht door corona en door andere. Ook gewoon door die strijd met de VS. En tegelijkertijd is het geloof dat de geschiedenis aan China's kan staat sterker dan ooit. En wordt dat dus bevestigd door de enige tegenstrever. Maar ook door het feit dat ze. Rusland de facto hebben kunnen inlijven dat Iran nu nog afhankelijker wordt van China. Dus Ainjan, je hebt in het verleden.

geschreven over persoptimisme, dat idee. Dit is het Leninistisch persoptimisme. Het idee dat de strijd is altijd moeilijk is. Ja, het idee dat je op de Nou ja, voor de Leninist betekent dat dat je op de korte termijn je in een enorm moeilijke strijd bevindt en allerlei tegenslagen krijgt, en het waarschijnlijk ook nog wel een tijdje slechter zal gaan. Lange termijn staat de geschiedenis aan jouw kant. En dat heeft de liberale wereldorde heel lang gehad, het persoptimisme.

Maar de Chinezen hebben dat idee ook al lang. De strijd is altijd moeilijk. En je krijgt altijd nog weer een klap. Maar de totale overwinning geloort aan de horizon.

US Shift to Economic Diplomacy

NR News.

C

Dit is Boekenstein aan de wijk. En dat programma is natuurlijk niet zo. De Arendt-Boekenstein er op de wijk. Mijn naam is Hugo Rijsma. En met China-expert Ties Dams van Instituut Klingendaal praten we over de relatie tussen China en de VS na het staatsbezoek van Trumpa. President Shi en Art-Jan, ik viel jou in de reden. Sorry, wat zou je zeggen?

D

Ik heb geluisterd naar een oud-ambassadeur in de podcast van Foreign Affairs.

C

Oh ja, die heb ik ook gehoord. Dat is interessant.

D

En die man die zei dus van Scott Bessent had de leiding. Het was echt een heel duidelijk economische handelst.

C

In plaats van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

D

Ik heb niets kunnen vinden. Zo jammer dat ik er geen webcamertje heb hangen daar. Ik heb niets vinden over kritieke metaal. Ik heb ook niks gevonden over die H200 Nvidia chip. Weet jij, stiekem nog wel wat? Dat je kunt bellen met een aantal spionnen.

A

Mijn mijn inluister materiaal in de Jong en Hai valt tegen deze dagen. Maar dit is op zich al interessant. Dus dat sinds Kissinger is het nu voor het eerst dat niet de nationale veiligheidsadviseur, slash de minister van Buitenlandse Zaken. Want Rubio is allebei. En Kissinger was dat ook allebei. Dat die niet deze relatie drijft. En dat is het teken, dat is het signaal. Waarom zijn wij hier? Niet meer voor de suprematie, niet meer voor de harde geopolitiek met handelsdials als.

Aankleding. Nee, het is andersom. Kissinger ging vele keren in het geheim naar China om in het. Echt lange, prachtige gesprekken. De memoranda daarvan zijn nu helemaal terug te lezen. Te voeren met Joe Enly over hoe de wereldgeschiedenis eruit zag. Om echt elkaar te begrijpen. Om te weten. we zijn anders, maar we moeten een plek met elkaar vinden in de wereld om terug te dukken tegen de Sovjets.

En daarop werd die relatie voor decennia gebouwd. Op dat wederzijdse begrip echt van geostrategie. En Kissender kon dat doen omdat hij die positie had. En Marco Rubio. Heeft nog wat proberen zichzelf relevant te maken met een aantal persconferenties, maar hij had gewoon niks in te brengen. Sterker nog, Scott Bassent heeft dat voorbereid. Maar het was weer James Greer die daadwerkelijk aanwezig was.

D

Robbie was zo gefrustreerd dat hij zei, we hebben de China's hulp in de Hormoestraat helemaal niet nodig.

A

Ja, maar dit is gebrek aan focus en vooral gebrek aan geopolitiek denken. Dat is het.

B

Ik denk dat het nog veel erger is. Het is misschien niet eens een gebrek eraan, hoewel ik... De Amerikanen op dit ogenblik, zeker degene die de dienst uitmaken, nou er niet van voor denkt dat ze nou een overmate geopolitiek denken hebben op dit ogenblik. Anders zou het niet zulke stomme fouten maken in Iran. Nee, het is natuurlijk ook, hij kan ook niet anders. Hij heeft gewoon geen macht meer. En door die somzinnigheid van wat hij gedaan heeft, Trump, in Iran, is hij zijn positie kwijt.

Trump's Weakened Hand, Taiwan

Het is ook wel even goed om te memoreren dat dat gesprek, dat het bezoek van Trump aan Xie al een keer is verdaagd. Dit is de tweede datum. En dat is op zich natuurlijk een zwaktebod van je welste. Als je dus niet meer de maskaart kan spelen, dan kan je nog maar één andere kaart spelen. Maar je moet toch met een beetje succes thuiskomen. En dat is de economische kaart. Dan worden er allerlei meglobale uitspraken worden gedaan over hoe fantastisch het wel niet gaat. Het interessante is.

Dat dat bij de verslaglegging van de Chinezen helemaal niet naar voren komt. Ze namelijk economisch hebben gewonnen. Het enige wat je ziet, ook in veel westerse kranten. Is dat Trump de oor in is gelassen over Taiwan. Zullen we daar maar eventjes zien aankomen? En misschien is het wel goed om dat tweede grote warmpakket van Taiwan, om dat niet vrij te geven. Dus wat hier gebeurt. Misschien kan Merk nog een keer zeggen dat nu ook die Chinezen Trump hebben vernederd.

US Isolationism, Retreat from Asia

A

Nou, en ik zou daar wel in willen toevoegen, het is niet alleen een... Vervelend effect van de blamage in Iran. Want als je kijkt naar in ieder geval delen van die MAGA-shapers, van de mensen die Trump nu in het zadel hebben geholpen deze tweede keer en zijn agenda proberen te beïnvloeden. Dan is een deel ook uitgeweest op een kleinere rol van Amerika en de wereld. En er is gewoon een stammenstrijd geweest sinds januari over.

Of de ouderwetse neerkomst of deze de invloedsfeerdenkers, hun stempel konden drukken en het imperfect instrument van Trump zouden kunnen gaan gebruiken. Ja, sinds zeker sinds Venezuela lijken de ouderwetse neekomsten die die suprematie nog wel wilden beschermen, gewoon dik aan het verliezen te zijn. En dat is het is niet alleen een effect van Iran, het is ook een. In ieder geval voor een gedeelte van de bekkers van Trumpen.

C

Dat is misschien ook een antwoord op de vraag die we laatst van de luisteraars hadden: van hoe zit het nou eigenlijk met die pivot to Asia van Amerika? Want ik zie er niks van. Ik zie er dat Amerika bondgenoten in de regio van zich afduwt. Dan echt probeert China in te dammen. Maar dat is dus een interne machtslijd die mogelijk door de isolationisten nu aan het langst zijn.

A

Jazeker. En wederom vanuit Beijing bekeken is het contrast met eerdere... Amerikaanse regeringen misschien minder sterk dan wij zouden denken. Obama en vooral Clinton sprak wel over die pivot to Asia, maar dat kregen ze ook maar beperkt voor elkaar. Iemand die echt vast komt te zitten in een conflict in Europa en een oorlog in Europa en Oekraïne.

Krijgt ook geen pivot to Asia voor elkaar. En iemand die terugkrijgt uit Afghanistan, heeft een pivot to Asia ook niet heel scherp op het netvlies. Dat is de lezing vanuit Beijing al langer. Dus dat wordt al langer, die PV2 Aege, als een dreiging gezien. Maar die dreiging blijft heel bij dat een belofte van een dreiging. Hij komt niet. Hij materialiseert niet. En ik zie nu zelfs niet de belofte van die dreiging. En dat is denk ik het grote verschil. Trump heeft niks proberen te doen om.

Het beeld te bevestigen dat dat misschien toch nog echt wel gaat komen, die echte focus op geopatieken. Nee, natuurlijk niet.

B

Precies, hij kan het niet meer. Als je gewoon kijkt wat er allemaal is afgeschoten aan patriers, aan kruisraketten in Iran, dan heeft hij gewoon onvoldoende materiaal. En materieel en munitie om nog oorlog te voeren tegen. Chinese kunnen ook rekenen. Als wij bij boekers zijn en de wij kunnen rekenen, dan kunnen ze daar helemaal rekenen.

A

Precies, in de vier weken voor de aanval op Iran is het aantal patrouille vluchten van Amerikaanse vliegtuigen de Zuid-Chinese Zee met 40% afgenomen. Nou, dat is opgeven. En dat was zelfs voor de inval.

D

Weet je, dat wapenpakket van 14 miljard, dat was al geautoriseerd. Dat heeft Trump nu gezegd van nee, dat ga ik misschien nog over nadenken. Dat is ook een overwinning.

A

Dat is de winst, ja natuurlijk. Zeker omdat het uiteindelijk misschien niet eens gaat om het wapenpakket, maar om het feit dat de Chinese onderhandelaars met Taiwan nu kunnen gaan zeggen: kijk jongens, die hele enge twijfels in de achterkant. Achterin jullie hoofd. Over de Amerikaanse steun. Misschien niet maar eens echt serieus te nemen. Wij zijn jullie de enige optie.

Implications for Europe

B

Mathies, als we dus iets hier met elkaar over eens zijn, wat betekent dat dan voor Europa?

A

Dat we de dreiging, onze dreiging van Amerika richting Europa zelf, van een aangekondigde vorm van politieke oorlogsvoering. Want dat is wat die National Security Strategy deed. Op de korte termijn denk ik heel serieus moeten nemen. Want het was voor Amerika heel erg belangrijk om loyale Europese bondgenoten te hebben in die geopolitieke strijd met China. Maar als die minder prioriteit krijgt, dan is misschien die radicalere politieke agenda van Trump.

C

Die zeggen van Europa is wonk met te veel migratie.

A

Precies. Ik kan me voorstellen dat dat daar een wet van communicerende vaten is. Al gaat het om hele andere soorten van geopolitieke druk. Als het gaat om focus, is dat wel degelijk een probleem. We zijn gewoon niet meer de indispensable allies als het gaat om die geopolitieke strijd. Want die strijd werd opgegeven.

B

Dat is toch wat je zou dus denken volgens mij.

Europe's Advantage in Power Decay

D

Normal.

B

logica van de internationale betrekkingen. Als dit dus gebeurt met land van Amerika, dan ga je juist de banden aanhalen met je bondgenoten. Want dan kan je tenminste nog een deuk in een bokje botens slaan.

A

Behalve als je zelf ook gelooft dat je de sleutels hebt gekregen van een wereldrijk... Dat op zijn einde loopt. En probeert voordat de schuldeisers komen, met de kasten vandoor te gaan. En dat is, denk ik, wat Trump niet doet. En dat is ook een deel van het probleem. Dat een deel van die kast bij ons ligt. Dus dat is. Want die diplomatie van extractie, die hij bij China helemaal niet voor elkaar kan krijgen, want daar moet hij gaan bedelen. Maar die die bij ons wel voor elkaar kan krijgen.

Ik zou ik zeggen, laten we terugkeren bij Arendjans pesoptimisme. Ik denk dat we heel bang en pessimistisch moeten zijn over de relatie. Met Amerika en de dreiging vanuit Amerika en Europa op de korte termijn. Maar laten we ook in gaan zien dat Bart Grotenhuis zei het laatst ook al, vond ik heel eloquent, de Europarlementariër. Dat Amerika, Rusland.

En op punten China, want er zijn wel degelijk hele fundamentele problemen in die Chinese binnenlandse economie, ook grootmachten in verval zijn en grootmachten die last hebben van hun eigen grootmachten overmoed. En dat zijn wij niet. Dat is een enorm voordeel. Dus laten we ook de optimistische kant van het van het pesoptimisme niet uit.

C

Oh sorry, sla ik nu de discussie over?

A

Nee, maar de er zitten grote voordelen aan niet een grootmacht zijn. En dat is onder andere... Dat je je niet in de situatie kan gaan bevinden waar Trump en Amerika zich nu in bevinden. Dat is gewoon ook voor Amerika een hele gevaarlijke. En voor ons een hele gevaarlijke, zeker op de korte termijn, maar laten we ook eens.

Dat narratief van verval, wat over Europa wordt heen verspreid door al die grootmachten, voor het eerst in de geschiedenis, dat eigenlijk alle grootmachten het over eens zijn dat Europa iets van de geschiedenis is. Laten we dat eens tegenspreken. Want er zijn wel heel veel redenen om aan te nemen dat.

Juist die grootmachten leiden aan hele fundamentele vormen van allerlei soorten verval. En daar is China denk ik nog de grote uitzondering. Want daar zitten ook wel hele grote vormen van vitaliteit en kracht in het Chinese systeem.

C

Met dit ongebruikelijk positieve geluid moeten wij afronden. Althans op de radio. Op de podcast gaan we langer door met luisteraarsvragen. Luistert u op de radio, dan verwijs ik naar boekenstein en de wijk.nl of uw favoriete podcast.

B

Amen.

G

Ontworpen in Zweden, geproduceerd in België. De volledig elektrische Volvo EX30. De Volvo

🎵 Music

G

95 euro.

C

Пока.

G

Nu een proefrit op vol. Of bij de Volvo Dealer.

H

Is AI een tool of uw nieuwe collega? Ontdek het tijdens OutSystems One op 2 en 3 juni in de Rij Amsterdam. Leer van topbedrijven als Normal en DHL hoe uw bedrijfskritische AI-systemen bouwt en schaalt. Claim nu gratis toegang op autisms.com slash bnr. Autism to One. De toekomst is agentic.

C

Nou, laat ik eens met deze beginnen. Thomas Dijker is fan van het geweldige boek Zie. Het Ware Verhaal van van de heer Dams. Op dat boek. Zou u vanwege het huidige presidentschap van Trump onderdelen van dat boek wijzigen? En zo ja, welke? Een rotvraag eigenlijk.

A

Nou, ik. Ja en nee. Ik ben bezig met een tweede boek, uiteraard. En. Ik denk dat voor, en dat krijgt Meer daar ook een plek in. Ik denk dat 2025 en die tweede ambtename van Trump. Echt, een historisch markeringspunt is. Voor ook hoe de Chinezen kijken naar de relatie met Amerika en naar de wereldoor. En dat is wel een prachtig eindpunt, eigenlijk.

Zou een prachtig eindpunt zijn geweest voor het verhaal wat ik in She begin. Dus eventueel zou ik het in 2025 laten eindigen. Maar ik dacht misschien beter om een tweede boek te schrijven. Dus dat is mijn voorstel geweest.

Q&A: China's Tech & Geopolitical Fears

D

Luister, de Chinezen hebben alles, behalve hele snelle chips. Zou het zo zijn dat ze binnen vijf jaar toch met Ba-Wij wonderen gaan verrichten? Een andere route vinden dan de ASML-route naar iets heel snels.

A

Eigenlijk, mijn eerlijke antwoord is dat ik het heel onzinnig vind om daarover te speculeren. Maar wat nog onzinniger is, is naïef zijn over de Chinese innovatiekracht. Ze zijn in het afgelopen decennium leidend geworden in bijna 90% van de kritieke high-tech domeinen, waar ze hebben gezegd, daar willen we dominant dominant in worden.

Wat voor mij ook een inzage is dat bijvoorbeeld een bedrijf als Nvidia niet denkt: we moeten wegblijven uit China, want dan verliezen we die technologie. En als we wegblijven uit China, dan kunnen we die voorsprong behouden. Maar denken we willen naar China. Als we niet bij de innovatie zijn, worden we toch wel ingehaald. Exact. En dat denkt de ASML ook. En dus denk ik dat we dat.

Ik echt niet moet speculeren over waar ingenieurs over vijf jaar kunnen zijn in Shanghai. Maar dat ik allerlei redenen zie om: in ieder geval die naïviteit: van als we nou hier de boel op slot houden, en dan kunnen ze ons daar niet inhalen. op geen enkele manier bij China past.

B

Maar je hebt toch net ook gezegd, Thies, dat negentig procent van alle kritische technologieën al gedomineerd wordt door China. Ze hebben de industriele revolutie al lang gewonnen. En we zitten nu alleen te kijken naar AI. En daarvan vraag ik mij continu af of dat nou echt doorslaggevend is in deze hele discussie. Maar het is ook geen toeval dat vlak voor het bezoek van Trump aan XI, Die PC, met een nieuw model is gekomen. En dat is gebouwd.

Gawijchips. Dus dat is heel erg interessant. Dus ze zeggen: nou hou je NVIDIA-chips, maar dat doen we zelf wel. En dat schijnt een model te zijn dat even goed functioneert als welk model dan.

A

Yeah, interessant. Yeah.

D

Okay.

C

Roel Elsinga zegt twee grootmachten. Die kampen op zoveel terreinen, handel, energie, invloedsferen, wetenschap, cyber, AI, stealth, hypersonische raketten, ruimtevaart, scheepsbouw, spionage, etcetera. Wat is het voornaamste? Strijdtoneel, waar vrezen ze elkaar?

A

Ja, de grote angst, in China wordt dat dus nu bij deze top nog steeds weer heel expliciet gemaakt, is een heet conflict. Over controle in de Pacific en een brede uitgevocht om Taiwan. Dat is de echte angstgekener voor China. Het scenario dat Trump wat geks gaat doen. Is

C

Uit zwakte iets agressiefs gaat doen.

A

Of uit onaddenkendheid. En we moeten niet vergeten dat het Biden was, die tijdens een aantal bezoeken zijn boekje te buiten ging. En dingen zei over we gaan Taiwan beschermen. En dat heeft echt voor fundamentele stress. Ook in Beijing gezocht. En je kunt prachtig de grafiekjes van de hoeveelheid Chinese vliegtuigen die Taiwan overvliegen, zien stijgen, precies naar die uitspraken. Dus een opgereding.

Ja, onderdachte uitspraak van een Amerikaanse president. En daar hoef je niet zo mal voor te zijn als Trump. Is kan al heel gevaarlijk zijn. Want als een Amerikaanse president zegt: wij steunen wat het ook kost, de Taiwanese onafhankelijkheid, dan is dat woord genoeg.

Uh

A

Om Beijing te dwingen echt drastische maatregelen te nemen. Dan zijn ze het aan hun stand verplicht om dingen te gaan doen die ze niet willen doen.

C

Wat China vreest en en de Amerikanen, dat ze niet meer number one zijn. Dat is het natuurlijk.

A

En de vraag is of ze dat nu nog vrezen. Trump lijkt daar niet mee bezig, want hij doet alles om dat niet om die number one positie niet te beschermen. En sterker nog, hij praat over China als De te emuleren: grote broer. Dus wie is hier number one? En misschien weet hij niet hoeveel vliegtuigsschepen militaire bases.

En raketta Amerika heeft, maar dat zijn er echt een stuk meer dan China. En toch praat hij over China als de dominante partij. Dus om maar weer eens te bewijzen dat een perceptie ertoe doet.

B

Nou, toch even belangrijk, de nationale veiligheidsstrategie van eind vorig jaar, daar is gewoon afgesproken om tot de invloedsfeer te komen. Precies. Dus de invloedsfeer van Amerika is Zuid-Amerika. Wat ouders maar goed is voor minder dan 4% van het mondiale BWP. Dus wat dat betreft hij daar niet echt veel mee op.

Maar hij ziet natuurlijk dat hele gebied, dat hele westelijk halfgrond, ziet hij eigenlijk in de context ook van China. Dus die Chinezen die kunnen eigenlijk doen en laten wat ze willen in hun eigen gebied. Ik denk dat het enige probleem wat hij heeft met Taiwan, het zal hem een worstweef of China dat in bezit neemt. Als die TSMC-fabriek maar overrend blijft is.

A

Precies één.

B

Dat is denk ik het grote probleem. Maar hij heeft helemaal niks met democratie. Hij heeft helemaal niks met arme mensen. Dat hebben we al gezien met Venezuela. Maar die zeggen doen het ook voor de bevolking. Maar toen Puntje bepaald toen kwam.

Toen deed de bevolking niet meer toe. Iedem die aan, dat interesseert hem ook totaal niet, wat die bevolking wil. Maar dat interesseert hem ook volgens mij niet bij Taiwan. Het gaat hem om de economie. En dan is Taiwan toch heel belangrijk nog steeds voor de Amerikaanen.

A

Ja, en Larry Fink was de grote aardsvijand nummer 1, de CEO van BlackRock. De globalistische elite die aangepakt zou worden in Trump termijn nummer 2. Die mocht nu mee. En waarom mocht hij mee? Omdat hij heel vroeg in deze termijn nummer 2. Bij Trump op bezoek kon zeggen. Ik heb van de Chinezen de aandelen in de haven in Panama gekocht. Dus ik heb dat stukje.

Zuid-Amerika voor je terugveroverd. Nou, dat zit op allerlei manieren mogelijk vast. Trumps aandacht is inmiddels elders. Maar dat is hoe verder gepolieke wil. Tot China aanpakken strekt. Larry Fink neemt een aandeel in de haven van Panama.

B

Ja, weg uit het zuidelijke, uit de restelijke halverwond, dat is wat hij wil.

D

Maar even als je dan kijkt door Chinese bril. Ik zie was, ik zou woedend zijn dat ik die ASML-machines niet mag kopen. Zowel de slimste als de ena slimste. Nu is er een Amerikaanse wet net aangenomen dat ook het onderhoud... Van de oudere azen wel. Ik zou zeggen, wat is dit voor belachelijkheid? Vervolgens zou ik vreselijk innoveren en zou ik ze inhalen. Maar is niet de grote angst voor Amerika dat...

Op een gegeven moment is er misschien een blokkade van Taiwan, kan allemaal. En dan gaat China een omgekeerd ASML'etje doen. Dan gaan zij dus de export van TSMC, zelf reguleren. Waardoor dus Europa. in den Broek bist. Aber in Amerika auch.

A

Ja, maar ik denk dat dat dat dat dat moment op een bepaald niveau al is geweest met de exportban op zeldzame metalen. En daar zag je dus dat Trump ook als een blad in de wind omsloeg. En de vraag is dus, mijn vraag is, en het is oprecht een vraag of die angst er dan nog steeds is. Want er is ook niet. Hard daarop gereageerd. En als je daarvoor echt bang bent, dan had je nu bij die zeldzame aardmentalen voet bij het stuk moeten houden. En dat konden ze niet.

En nou er was nu geen angst, er was nu een strijd om onderdanigheid te tonen. Dus ik weet niet of er nog angst is voor die grootmachtenpositie, of er nog angst is om afhankelijkheid van China. Niet te vergroten. Want hij lijkt geaccepteerd te zijn. Er lijkt een consensus.

D

Ze hebben zich bij neergelucht.

A

Ja, en of dat standhuit, dat is de vraag. Maar dat is volgens mij waarom deze top historisch is, juist omdat er geen nieuws is over crisis, strijd. Er is geen verhaal. En dat is een breuk op zich.

Q&A: China's Realist Power Goals

C

Ik heb nog een mooie ingewikkelde vraag van onze vastenluisteraar Coco Ergo Soem, die zegt volgens de realistische school der internationale betrekkingen. Streven staten altijd naar meer macht, al is het maar het zelfbehoud. Die theorie is gebaseerd op de Europese geschiedenis. Voldoet China aan dit model? Het land kende lange periodes zonder veel expansie. Wat zegt dat over CCP? Heeft het wel imperiale plannen, MAO kon ook goed zonder Formosa.

A

Absoluut, wat een rijke, prachtige vraag, een college op zich. Ik zou zeggen: laten we teruggaan naar in ieder geval Hans Morgentouw, toch de van de grootste realistische denkers, die zegt. Ja, staten streven naar meer macht. En dat is hun belang. Maar de betekenis van zelfs hij, de realist, zegt macht en belang worden gedefinieerd binnen de psychologische context van het begrip.

Van wie die staten zelfs zijn, waar ze zich bevinden in hun geschiedenis en waar ze naartoe streven. Dat zijn geen optelsommen van vliegtuigsschepen, handelsverdragen. En andere materiële capaciteiten. Realisme betekent ook dat je. Belang en macht ziet als iets wat een macht zelf percepieert. En China heeft een heel duidelijk idee van wat macht is en wat succes in macht is, namelijk dominantie in de eigen regio, het verwijderen van Amerikaanse invloed in Azië.

En dominant worden in alle belangrijke hoogtechnologische industrieën. Dat staat zwart op wit. En dat is gevormd. Dat is een machtsdoel, gevormd door de eigen Chinese geschiedenis. En dat is een heel ander machtsdoel dan wat Amerika in ieder geval bereikt heeft. Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Dat betekent niet militaire bases en vliegtuigsschepen overal ter wereld. En dominant zijn in alle wereldzeeën. Dus ja, alleen wat macht is en wat de belangen zijn die die macht maken.

Is niet zo simpel als de neore-realisten, als we de luisteraar nog even mee mogen nemen, na Hans Morgentou ons hebben willen vertellen. En Hans Morgentou wist dat nog jaren 50, Amerika. Gevlucht uit Duitsland. Die wist macht is niet zo simpel. Macht is altijd wie iemand is en wat hij wil bereiken. En dat is ook voor China zo.

B

U moeten er voldoen. Jongens, ik heb gewoon echt geen... Ik heb echt geen tijd meer.

C

Ναι, ναι, ναι, ναι, ναι, ναι. In het Estland, waar je zit, nou dan komt de discussie over de realistische school der internationale betrekkingen.

B

Rockefeller.

A

Субтитры сделал DimaTorzok

C

Dan zeg ik dank aan Thies. Ik zeg dank Rob en Aardjan. Rob vanuit Estland. En nog even dit. Wil je alle afleveringen straks zonder reclame luisteren, extra uitzendingen krijgen en toegang houden tot de lange zaterdag afleveringen, zodat die exclusief worden? Ga dan naar boekenstein en de wijk.nl. Da kun je je abonneren op Boekenstein en de Wijk. Kortiscode NAVO 25 euro. Gewoon even doen. Boekenstein en de wijk.nl. Fijn weekend. En succes daarop.

A

Thank you.

Met P-punten. Alles wordt veilig. Met p.n. P.

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android