Al het geslijm bij Trump is mislukt - podcast episode cover

Al het geslijm bij Trump is mislukt

Jan 19, 202637 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

Deze aflevering analyseert de groeiende spanningen rond Trumps Groenland-claims, de handelstarieven en zijn pogingen om een "Raad van Vrede" op te richten. Het bespreekt de falende Europese strategie van verzoening en de noodzaak van krachtige tegenmaatregelen, zoals het niet-ratificeren van handelsverdragen of het inzetten van het anti-coercie instrument. De discussie benadrukt de geopolitieke risico's, de herdefiniëring van de VS als tegenstander en de kwetsbare positie van Oekraïne in dit veranderende mondiale landschap.

Episode description

Trump wil Groenland in plaats van Nobelprijs | Nieuwe dreiging van handelsoorlog | EU probeert het toch weer te sussen

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Intro / Opening

BNR Nieuwsradio. Boekerstijn in de wijk.

Trump's Groenland Obsessie en Tarieven

Hugo Rijtsma. Welkom bij Boekestein en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het is maandag 19 januari. En het wordt allemaal nog gekker. Trump heeft gisteravond in een social media post beweerd dat de NAVO Denemarken al 20 jaar vraagt Groenland beter te beveiligen tegen de Russen, maar te vergeefs omdat hij dat nou gaat doen.

De Amerikaanse minister van Financiën, Scott Bessent, in gesprek met NBC... koppelt Groenland aan verdere Amerikaanse steun aan okaïne. En als kerst op de taart schreef Trump aan de premier van Noorwegen... dienstregering de Nobelprijs voor de vrede niet aan hem heeft gegeven. Hij zich genoodzaakt ziet om niet meer alleen aan vrede te denken, maar aan wat goed is voor Amerika. Waarop hij zich weer afvraagt waarom Groenland Deens zou zijn, omdat daar ooit een Deens schip aan land is gegaan.

Zaterdag stelde Trump nieuwe invoorheffingen in tegen de Europese landen die soldaten naar Groenland hebben gestuurd. Waaronder dus ook Nederland. Van 10% met ingang van februari oplopend tot 25% in juni. Als Groenland dan nog niet van hem is, Trump. beschuldigde ons dus onder meer van het in gevaar brengen van de planetaire vrede. Nou, zeg er maar iets zinnigs van jongens. Nou ja, even gewoon over die brief.

Verzoening Mislukt: Europa's Zwakte

die Trump heeft gestuurd naar de premier van Noorwegen. Ja. Dan denk je, ja, dit is gekkigheid, maar als je dit dus... Als je dus een brief schrijft aan de premier van Noorwegen... dat je beklaagt dat je de Nobelprijs voor de Vrede niet hebt gekregen... en dat je daarom eigenlijk zegt van... ja, dan maakt het ook niet meer uit. Dan ga ik nu gewoon Groenland inpikken.

Met alle respect voor een Amerikaanse president, maar volgens mij spoor je dan niet. En dat zijn dingen die je echt ook, zeg maar, als politicus in Europa... bij je overwegingen moet betrekken... over hoe je reageert op deze man. Want we moeten in ieder geval constateren... dat appeasement, wat tot nu toe geprobeerd te doen is... namelijk pappen en dat houden, diplomatie, slijmen...

Kan je dat nog herinneren? Rutte, die het had over Daddy. Toen die het had over Trump. Dus allemaal mislukt. Gewoon alles is mislukt. En nu krijgen we deze achterlijkheid er ook nog overheen. Dus je moet nu gewoon heel hard reageren. Voor de zekerheid hier nog eventjes te melden dat de Nobelprijs niet wordt uitgereikt door de Noorse regering, maar door een onderhandelcomité. Exact. Hij had ook nog een keer de Nobelprijs verkeerd geschreven. Dat had hij geschreven als Nobel.

Ja, precies. Je ziet het voor je. Deze narcistische persoonlijkheid zit in zijn pyjama op bed. Diep in de nacht, weet je wel. En er zit dan gewoon te tikken. En ook een beetje als een soort klein kind. Ik krijg die prijs maar niet. En ik voel me dan daarom ook niet langer verplicht om puur aan vrede te denken. Ook zo idioot natuurlijk. En dan van, ja, Denemarken kan Groenland niet verdedigen natuurlijk. Dat herhaalt hij dan weer.

en de wereld is niet veilig als de VS niet de complete controle heeft. Het is wel ook een beetje heel erg wereldfremd. Het is een soort Mad King, omringd door vazallen. Die hem dus geen stro breed in de weg leggen. Dat is wat er eigenlijk aan de hand is. Dat betekent dus dat er ook niet meer gesproken kan worden. Maar dat betekent dat er handeld moet worden.

Handelsverdrag Verliezen, Oorlogsvrees

En dus al dat machtloze jammer van die Europese leiders. Wat we dus nu ook weer gezien hebben. Binnen de Europese Commissie en binnen de Europese Raad. En dat we dan toch maar weer moeten gaan praten. Ik bedoel, het heeft allemaal niks opgeleverd. Kijk nou eens naar wat er vorig jaar is gebeurd. Halfwege het jaar is er een deal gesloten tussen von der Leyen en Trump. Waarbij von der Leyen heeft toegegeven dat er 0% heffingen worden...

opgelegd aan de Verenigde Staten. En wij moeten aan Trump-heffingen betalen van 15% voor heel veel goederen en 50% op staal. Dat hebben we dus gewoon verloren. En dat hebben we gedaan, in belangrijke maat, of we, ze, moet ik hierbij zeggen. Dat hebben ze gedaan, de Europese Commissie, omdat ze hoopten dat op die manier de steun...

Van Amerika voor de Oekraïne oorlog. Kan worden behouden. Dat is dus gewoon niet gelukt. Ik hou op met nog een keer weer zeggen. We moeten hard optreden. Maar het is allemaal mislukt. Als we nu kijken naar de reacties van dit weekend. Zoals gebruikelijk de stevigste reactie van president Macron. Die dan begint over het anti-coercie instrument. Dat daar ook ter sprake is gekomen bij de...

spoedvergadering van de EU-ambassadeurs afgelopen zondag. De Britse premier Starmer hield vanochtend een persconferentie. Die was dan weer juist heel voorzichtig. Hij, ook Maloney van Italië, die suggereerde een beetje dat Trump het misschien verkeerd had grepen. Verkeerd had opgevat het sturen van Europese troepen. Dat was natuurlijk...

Om de niet bestaande Russische dreiging en niet om de wel bestaande Amerikaanse dreiging. Net voordat we gingen opnemen zag ik wel op het ANP uitspraak van een woordvoerder van de Europese Commissie. Die zegt dat... De prioriteit van de EU ligt bij dialoog en deescalatie. Toch nog weer een keer. Ja, dat bedoel ik maar. Dat is impeachment, jongens. Appeasement, daar hebben we in de geschiedenis hele slechte ervaringen mee.

Het is echt ongelofelijk. En hoe stom er wordt gereageerd... blijkt ook uit het terughalen van die militairen uit Groenland. Die zijn er inderdaad voor, een kortstondige... Missie om te kijken. Het is een verkenningsmissie. Om te kijken hoe je een oefening moet voorbereiden. Dat kan je inderdaad in een paar dagen doen. Daar ben je zo mee klaar denk ik. Behalve als je natuurlijk verdere afspraken moet gaan maken. Maar zo'n eerste missie.

Kan inderdaad heel snel zijn afgerond. Maar het beeld wat nu ontstaat. Door ze snel terug te trekken. En de Duitsers die hebben dat volgens mij als eerste gedaan. Is natuurlijk een van totale slappen. En van capitulatie voor de Amerikanen. Bild zei toen die berichten. Het waren dus 15 Duitsers die waren daar. Die zijn nog geen 48 uur op Groenland geweest. En Bild schreef dat zij zaterdag nog te horen kregen.

missie langer dan gepland zou zijn en niet voorzien was hoe lang het nog zou duren. Zondagochtend zouden de militairen het bericht hebben gekregen onmiddellijk terug te keren naar Duitsland. Vandaag worden de twee Nederlandse militairen teruggekeerd. Die zijn dus ook kennelijk al klaar. Ik zag in de Aspiegel staan dat ze eigenlijk alles hebben kunnen doen, die Duitse militairen. Behalve één baas konden ze niet, of één locatie konden ze niet bezoeken.

Omdat het weer tegen zat. Nou ja, dat kan ik me wel voorstellen met betrekking tot Groenland. Ik ben er ooit ook een keer geweest. En wat dat betreft ben ik het totaal eens met fans toen hij daar was. Die zei het is fucking cold. Dat was het ook niet. Het komt in elk geval over. Alsof ze op de vlucht zijn geslagen. Nadat Trump bloos is geworden. Eerder dan dat ze binnen 48 uur... Jongens.

Maar dit geeft gewoon aan dat die Europese leiders... Het is a. slappe hap. En b. graaf je hiermee je eigen graf als Europese landen. Omdat je daarmee eigenlijk gewoon continu laat chanteren door de Verenigde Staten. Het is natuurlijk wel een afhankelijkheidsrelatie. Je wil graag nog wel Amerikaanse wapens kopen. Petrus voor Oekraïne.

Maar je hebt gelijk, als je niks doet, dan gaat hij gewoon steeds verder. Ik luister naar een podcast met Robert Keken van de New Yorker. En Robert Keken is die man van Back to the Jungle. Die heeft eigenlijk voor Trump een al voorspeld dat al deze ellende zou ontstaan. En die is zelfs zo bang. Die weet zeker dat Trump doorgaat in Groenland. Dan begin ik ook steeds meer te denken dat hij gewoon doorgaat. En die is zelfs ook bang dat het gewoon tot oorlog leidt. Dit soort dingen.

Dat zou me niet verbazen. In ieder geval tot oorlog in Europa. Omdat als er één aanmoediging is. Dat heeft Sanchez de premier van Spanje ook gezegd. Daar ben ik het volstrekt niet eens. Als er één aanmoediging is voor Poetin om door te gaan. Dan is het dit wel.

Davos Agenda en EU Reactie

Zondag dus die EU ambassadeurs bijeen. Voorbereidende gesprekken. Vandaag begint het World Economic Forum in Davos. Overigens met als thema a spirit of dialogue. Dus snel. Dat klinkt dan weer heel gezellig. Dat is een jaar geleden al bedacht hoor, die titel. Woensdag komt Trump in the spirit of dialogue. Dus daar ben ik ook heel benieuwd naar. Met de grootste delegatie ooit hè? Amerikaanse delegatie.

Ja, nee, dat is echt gigantisch wat hij meeneemt. Kushner, Witkoff, Rubio. Ik bedoel iedereen die dat doet in de Verenigde Staten. Iedereen die Trump-fluisteraar is, maar dan van het hoogste... Die is er aanwezig. Ik zeg dat onderwerpen. Die bij voorgaande edities. Nogal veel sessies. zoals bijvoorbeeld klimaatverandering... dat die ineens van de agenda zijn afgevoerd. Het is wel een beetje een ander soort bijeenkomst geworden.

Dat klopt, dat blijkt ook uit de risicoanalyse die de World Economic Forum zelf heeft gemaakt. Dan zie je gewoon dat geopolitische risico's gewoon nu één staan. En als afgeleider daarvan economische risico's. Rutte heeft gezegd dat hij Trump in Davos zal spreken over het thema Groenland. En donderdag is een extra EU-top in Brussel gepland. Dan zullen ze dus met iets moeten komen.

EU Opties: Handelsheffingen en Obligaties

En ja, daar zijn dan dus opties. Kunnen we die misschien een beetje langslopen? Dan zal ik ze oplepelen dat Arjan, jij en wie dan ook... Ik denk dat het meest. Wat in ieder geval gaat gebeuren. Is het niet ratificeren. Van de EU. deal met de Verenigde Staten over de handelsheffingen. Daarvan hebben de twee grootste fracties in het EP... in het Europese parlement al gezegd... gaan we niet doen. Dat moet nog door het Europese parlement. Dus dat betekent...

dat de Amerikanen gewoon de wat hogere herfving aan hun broek krijgen. Dus denk je niet, Aadjan, dat dat... Ja, bedenk ook, het was een zeer eenzijdig handelsverdrag... waarbij wij dus 15% moesten betalen. En op staal zelfs 50%. En Amerika bij heel veel dingen eigenlijk 0%. Dus op zichzelf genomen is het ook weer een voordeel voor Europa. Als dat verdrag...

Van tafel zou zijn. Maar goed, hij gaat natuurlijk retalieren. Dan moeten wij de hoge heffingen betalen aan de Verenigde Staten. Want dit was een verdrag. Dat leidt tot lage reffingen van Europa. Nou goed. Dit gaat dus niet door. En ik denk dat Trump daar niet wakker van ligt. Nummer twee denk ik. Ik bouw het gewoon lekker op. Zodat het steeds erger wordt. Graag. Nummer twee is denk ik.

Het dumpen van staatsobligaties. Daar wordt over gesproken achter de scherm, heb ik begrepen. En dat betekent dus dat de schuldpapieren van Amerika... die in bezit zijn van de Europese landen en wel de Europese Unie... worden gedumpt. Arijan, jij hebt wel eens een keer een artikel over economie gelezen. Wat betekent dat? China is daar al mee bezig, las ik, de FT. En je weet, die obligaties staan natuurlijk onder druk.

Als wij dat doen, massaal, dan krijgen we er ook niet zoveel geld voor. Want dan daalt het ook enorm in waarde. Dus het is een optie die onszelf ook schaadt. Dat geldt overigens voor allen. Maar is het het economiehandboek dat hier zegt... als je dus verkoopt, dan daalt de koers en stijgt de rente? Dat klopt, dat is het idee. En dan wordt het lastiger voor...

Exact. En dat is natuurlijk heel vervelend voor Amerika. Maar dat schaadt onszelf dus ook. Ja, maar dat kan dus ook door de Fed. Die kan het weer worden gecompenseerd. Dat heet quantitative easing. Dus die zijn dan in staat om gewoon die dingen op te kopen. Meer geld in omloop te brengen. Waardoor je eigenlijk de boel. Eigenlijk mitigeert. Zoals dat met een deftig woord heet. Dus ja. Ik denk dat dat een actie is. Die ons wel veel geld komt. Maar uiteindelijk voor Amerika.

EU Opties: Gerichte Tarieven en Meer

niet heel veel schade kan opleveren. Nou, nummer drie is denk ik, en daar wordt nu ook over gesproken, dat is de oude lijst van 93 miljard pakken. Die afgelopen jaar op tafel lag tijdens de onderhandelingen tussen de Europese Unie en Trump over die heffingen. En die 93 miljard, dat gaat wel pijn doen. Voor de Amerikanen, denk ik aan Jan. Dat is precies ook zo ingericht dat het de maken achterban raakt. Dus chewing gum, motorcycles en pindakaas.

Bourbon. Maar ook soja. De soja extracteurs vinden dit ook niet fijn. Die worden dus nu al afgekocht omdat de Chinezen ook hebben gezegd van laat die soja maar gedeeltelijk zitten. Uit Amerika. We halen het wel uit andere landen zoals Brazilië. Dat moeten wij ook gaan doen trouwens. Ja dus ik denk dat... dat deze grote effecten heeft en die heeft niet zo'n grote effect op ons. Dus dit is er wel eentje die je vrij snel kan doen. Een andere waarover wordt nagedacht, maar dat is per land.

Er zijn extra maatregelen per land. Bijvoorbeeld Nederland zou kunnen besluiten om geen exportvergunning meer te geven voor ASML. Ja, naar Amerika. Het kan allemaal. Maar dan zal... Kijk, Ceres is een bedrijf van ASML in Amerika. En dan gaat Trump dat weer pesten. Dus helaas is ASML ook verweven met die Amerikaanse markt.

Tuurlijk, dat is ook allemaal zo. Maar dat geldt eigenlijk voor alles. Een ander punt is gewoon een heel pakket. Bijvoorbeeld inreisgeboden voor Amerikaanse officials, ministers, militairen. zijn dingen waar je wel over na moet denken. Je kan besluiten om de hoeveel dollar transacties af te bouwen. Je kan de Amerikaanse techbedrijven nog harder pakken... via de Digital Service Act of...

Allerlei andere wetgevingen die er is. Je kunt in hoog tempo weggaan bij LNG van de Verenigde Staten. Wat we importeren. Dan moet je denken aan Qatar. Dus dat kan allemaal.

De Nucleaire Optie: ACI

Dan is er nog eentje. Je kan besluiten tot boycotts. Daar ben ik ook wel een voorstander van. We gaan niet naar het WK voetbal. Na de aanleiding van een column die ik in trouw had geschreven. Kwam de volgende kant Bert Wagendorp. Die kwam met dat idee. Maar we hadden het al eerder gezegd. Ook in onze podcast. Ga maar niet naar de WK voetbal. En dan tot slot. Kom je bij het.

Anti-coercion instrument. De nucleaire optie. Nou de nucleaire optie. Dat betekent dus. Ik heb het nog een beetje in zitten verdiepen. Dat gaat dus niet alleen over export restricties. Maar dat gaat ook over investerings. Ja, het kan alles zijn. En dat betekent natuurlijk veel Amerikaanse investeringen in Europa zijn ook heel belangrijk voor ons. Dus dat doet aan beide kanten heel veel pijn. Maar het doet zeker ook enorm veel pijn aan Amerika.

Ja, dit is echt een nucleaire optie. Of de bezoeker wordt hij ook wel genoemd. Hij is niet automatisch. Daarom zeg ik, hij komt eigenlijk aan het eind. De impact is het grootste. Maar er gaat vier maanden voorbereidingstijd en studiteit nou vooraf. Op het moment dat er wordt besloten om daarover na te gaan denken. En dat ding in principe in te zetten. Dan gaat er vier maanden periode in treed in werking. En dan kunnen de...

De lidstaat hier over beoordelen met gekwalificeerde meerderheid. Dat onderzoek kan je dus al meteen starten om een signaal af te geven. Dan breng je de bazooka in stelling. Ik zou dat nu doen. Ik bedoel, er komt dus donderdag een bijeenkomst. Dan moet je eigenlijk gewoon zeggen van nou, we gaan het onderzoek nu instellen. En dit ACI, dus Anti-Course Instrument, is ook zeer geloofwaardig. Want het is dus gekwalificeerde meerderheidsstemming. Dus Orbán kan het niet tegenhouden. En ja...

Je hoort nu al stemmen in Frankrijk, natuurlijk al heel lang. Maar ook in de Europese Commissie hoor je steeds sterkere geluiden. Het zou zomaar kunnen zijn dat ze het in ieder geval daarmee gaan dreigen.

Gebrek Politieke Wil, Gevolgen

Wat Hugo zegt. Ik denk dat je dat moet doen. Nu het besluit nemen dat je het gaat onderzoeken. Je hebt toch een periode van vier maanden. Ik mis in het lijstje eigenlijk nog specifieke maatregelen tegen golfbanen en hotels. Die aan Trump zelf toe horen. Dat lijkt me een mooie. Maar je ziet dus nu al door de dreiging van de tegenmaatregelen die...

Die toch genomen, er moet nog iets gebeuren. Dat de beurzen omlaag gaan. Al is het nog niet zo heel veel op dit moment. Goud gaat naar een nieuwe recordprijs. En je ziet ook, en dat zal natuurlijk ook hiermee samenhangen. Ook wel echt onrust in het Amerikaanse congres. Ook bij republikeinen over wat dit voor gevolgen gaat hebben.

Nou, dat is ook heel goed. Maar realiseer je jongens. Kijk, je hebt ook net gezegd Hugo. Dat ook binnen de Europese Unie toch wordt gezegd. Ja, we moeten toch inzet op dialoog. En ook Starmer die heeft dat gezegd. Ja, we zijn zoveel knopen in de Verenigde Staten. We kunnen ons dat niet brengen. Je ziet dus nu alweer een soort terugtrekking van al te verme maatregelen. En we zijn op dit ogenblik ook niet bereid om de prijs te betalen...

Die je moet betalen als je inderdaad ver gaat reageren. Dus als politici niet bereid zijn om de mensen duidelijk te maken waarom dit belangrijk is. En dit is denk ik belangrijk. En je kop het daar ook niet aan vast. Want je moet ook een prijs betalen. Ja, dan gaat het dus gewoon niet vliegen. En ik denk, ik kreeg ook wel de signalen uit Brussel via mijn eigen contact. En dat dat het grote probleem is. Dat men dus niet bereid is.

Om die prijs te betalen omdat men bang is voor de kiezer. Ik vind dat een buitengewoon zorgwekkende ontwikkeling. Kijk, hier natuurlijk is de kiezer belangrijk. Maar dit is geopolitiek, dit is totaal anders en dit komt neer op leiderschap en goed uitleggen naar de bevolking waarom je bepaalde stappen neemt om ergen te voorkomen.

Zodat je zelf daar niet de slachtoffer van wordt. Uiteindelijk. Om het heel concreet te maken. Macron heeft een grote mond over het anti-coercion instrument. Wat staat er op het Amerikaanse lijstje? Franse wijn, Franse kaas, Noorse salm. Deense bag-and-olese speakers. Leica, dat is Duitse. Louis Vuitton, Le Creuset Hermès. Farmaceutische producten. En ook natuurlijk de Duitse auto's. En de Zweedse Volvo's en zo.

En ook Franse Airbussen. Dat betekent dat dus wel... in dat Franse politieke systeem... komt onder enorme druk te staan. En dat is precies wat Rob zegt. Ja, dat gaat dan mankelen. Wij zijn daar niet goed in. Politici zijn niet goed in het verdelen van schaarste. En dat is wat je hier gaat krijgen. Nee, maar dit is nou niet meer het verdelen van schaarste.

Het verdelen van schaarse doe je gewoon in vredestijd. Als er niks aan de hand is, dan moet je inderdaad schaarse altijd verdelen. Dat is politiek. Nee, dit is veel erger. Dit is het betalen van een hoge prijs. Omdat je niet geschanteerd wil worden. En impeachment, ik heb het net al gezegd. Want dat is feitelijk wat hier aan de hand is. Als je zegt van nee, diplomatie, bla bla. Dan...

Dat werkt niet. Dat heeft nooit gewerkt. Bij Chamberlain kwam er als eerste achter. Maar Vondelijen is er ook achter gekomen afgelopen zomer.

Nieuwe Europese Veiligheidsstructuren Vormen

Ik las een interessant stuk vanochtend in Politico... op basis van allerlei achtergrondgesprekken... waarin juist wel werd gezegd van... Er wordt toch gedacht aan harder optreden. Ook met een blik juist op de kiezer. Dat ze dus zien van het valt eigenlijk niet meer goed uit te leggen aan Europese kiezers. Dat je je zo laat verkrachten door Trump.

Dus dat dat toch een beetje de calculus veranderde. Dan nog een paar andere aardige dingetjes. Zoals jij eerder ook al noemde de Coalition of the Willing. Als een forum waar nu ook echt wordt gesproken over een Europese veiligheid. na het einde van de NAVO. Daarin zitten dus...

Zo'n 35 landen. De veiligheidsexperts van die landen. Die eigenlijk al sinds een jaar. Sinds de Amerikanen niet meer in dat Ramstein format meedoet. Met elkaar praten over Oekraïne. En hoe om te gaan met Trump. Want dat speelt daar dus ook de hele tijd. En stond er nog in aardig dat er een appgroepje is. Dat heet dan weer verwachtig genoeg de Washington Groep.

Maar dat is het appgroepje van de Europese leiders... die samen met Zelensky afgelopen zomer naar Washington gingen... toen hij naar het Witte Huis ging voor gesprek. En daar wordt dus op regeringsniveau... Plus Zelensky. Dus acht, negen mensen zitten dan dus in dat appgroepje. Wordt hier ook. Je krijgt eigenlijk al de vorming van een soort veiligheidsraad die nodig zou zijn na Amerika.

Je ziet ook een beetje dat vind ik ook zo interessant. Er zijn maar heel weinig mensen die het oor van Trump hebben. En die heb je eigenlijk in de Coalition of the Willing ook nodig. Gewoon in deze idiote situatie. En dan zie je dus, ik valt mij toch wel op hoor... dat Meloni toch ongelooflijk handig opereert. Want dit is een...

Een vergissing, zegt ze dan. Gewoon in de microfoon. Ze durft hem echt tegen te spreken. Ook Stub heeft dat in een brief gezegd. Dat was weer aanleiding voor Trump... om die idiote brief aan de Noordse premier te schrijven. Maar je ziet... dus wel, eigenlijk zie je overal wel dat mensen beseffen, jongens, de wereld is niet meer zoals die is. En we moeten nu echt wat gaan doen. Zelfs in Nederland, we hebben natuurlijk een heel zwak kabinet, als ik dat mag veroorloven op te stellen.

Welis van Wil kreeg het nu voor elkaar om het woord chantage uit zijn lippen te persen bij zondagochtend bij WNL. Dat heb ik hem nog niet eerder horen zeggen. Brekelmans was nog voorzichtiger bij Buitenhof. Maar ik vind dat Mertz is boos. Hoewel hij dus in enorme problemen zit zelf. Macron natuurlijk ook. Maar er is toch wel door deze crisis die nu ontstaat. En de crisis is groter dan wij hebben meegemaakt. Eerder toch?

Amerika Tegenstander: Einde NAVO?

Die coalitie van de Willing die krijgt nu meer poids, meer vlees. En we moeten gewoon nu erkennen dat Amerika, daar begint het gewoon mee. Dat Amerika onze pontgenoot niet meer is. Dat het een tegenstander is geworden. Waarmee wij de facto in een conflict verzeild zijn geraakt. Oorlog is het niet, maar wij zijn in conflict met Amerika. En het meest idiote is dat het een NAVO-kwestie is, want daar gaat het feitelijk om.

De NAVO doet niks, maar de Europese Unie is op dit ogenblik bezig om te reageren op een militaire uitdaging die er voor de Groenlanders is. Dus je moet even nagaan wat hier aan de hand is. Dus dit betekent per definitie dat de NAVO niet meer functioneert. En het zou heel goed kunnen zijn, dat is ook in het Europese parlement gezegd, dat Mark Rutte gewoon de laatste secretaris-generaal is van de NAVO.

Misschien dat die NAVO nog wel blijft bestaan. Ik hoop het wel, maar dan zonder Amerika. Want de functionaliteiten die in de NAVO zitten, die heb je gewoon nodig. Maar ik zou zeggen, ga naar een scheiding toe. Op dit ogenblik. En als dat gebeurt jongens. Dan denk ik dat de Amerikaanse generaal slapeloze nachten gaan krijgen. Want dat betekent eigenlijk de ontmanteling. Van de Amerikaanse militaire aanwezigheid in Europa.

Maak een Stuttgart, Ramstein kwijt, dat soort basis. Maar Vicenza zit er ook bij. Het zijn een hele hoop basis. Dan ben je ook niet meer in staat om je operaties als Amerika in het Midden-Oosten en in Afrika uit te voeren. Dus dat is een verlies van je welsten.

Maar dat is wel wat er moet gebeuren. En ik vind eerlijk gezegd dat wij die stap naar voren moeten nemen. Als Europeaan. Maar denk je niet Tom dat dat gewoon Trump zo is. Dat hij dan F-35 daar naartoe stuurt. En op die basis neerzet. En zegt ja sorry dat gebeurt niet. Dat blijft van mij. Dat zullen we dan wel weer zien.

Arijan, ik bedoel, ik heb meegewerkt aan een mooie reportage over de F-35. Waaruit bleek dat je inderdaad gewoon die F-35's aan de grond kan houden. Althans, gevers onklaar kunt maken vanuit de Verenigde Staten op termijn. Dat zal hij dan ook wel gaan doen. Maar...

Ja jongens, maar dat is gewoon wat het is. Dus wij denken altijd maar dat wij dit nog via praten kunnen oplossen. Maar dat kan niet. Dus je zit dan in een situatie waarin je ongehoorde risico's moet nemen. Maar ook waarschijnlijk een ongehoorde prijs moet nemen. voor de verdere opbouw van je defensie. Dat betekent eigenlijk dat je binnen no time zit in een soort oorlogseconomie om je civiele economie verder op te bouwen, onafhankelijk van Amerika, maar ook je...

Oekraïne Kwetsbaar, Nieuwe Allianties

militaire macht op te bouwen... onafhankelijk van Amerika. Het is wat het is. Oekraïne is het kind van de rekening. Want als dit allemaal dus misgaat... en dat betekent dus dat die Amerikaanse peters... er helemaal niet meer naartoe gaan. En die hebben wij nog niet zoveel... Ja. En dat voelt Zelensky ook heel erg. En die arme Zelensky zit met Omerov in Davao... om ook nog met Trump te praten. En dan zegt hij heel optimistisch... In Amerika zit hij op dit ogenblik te praten met Kuznet.

en met Witkov en Driscoll en dat soort teams. Maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk. De gevolgen hiervan zijn voor Oekraïne onoverzichtelijk. Want dit betekent namelijk dat als wij een harde vechtscheiding krijgen op militair gebied met Amerika. En eigenlijk zitten we daar, dat moeten we gewoon erkennen, zitten we er al middenin. Op dat moment hebben wij gewoon al onze militaire middelen nodig om onszelf te kunnen beschermen. En laten we Oekraïne vallen. Zo simpel is het. Het is vreselijk.

Ja, ik heb echt het gevoel, ik merk dat ook als ik gewoon naar programma's zit te kijken, dat men niet doorgeeft wat de implicaties hiervan zijn. Dat zou dan kunnen zijn dat Rusland straks aan de grens staat met Polen en Roemenië. Ja, dat is ook zo. Maar ik heb echt het gevoel dat men ook in Nederland denkt van ja, weet je, het is zo ver van mijn bedshow. Ach Groenland, wat moet ik ermee? Geef het dan maar aan Amerika, daar zijn we daar tenminste vanaf.

Oekraïne, nou ja, weet je, dat heeft nou wel geld genoeg gekost. Maar wat je hiermee doet, is je trekt de totale Europese veiligheid helemaal onderuit. En Groenland... Wordt dan eigenlijk de eerste dominosteen die gaat vallen. En daarmee trek je dus eigenlijk, wat ik zeg, de hele Europese veiligheid onderuit. Nou, dat heeft echt enorme consequenties. En je ziet dus dat bondgenoten... die gaan gewoon Amerika verlaten. Kunnen we nu al praten over dat...

Handelsakkoord tussen Canada en China. Oh ja, vertel. Carney is daar dus de beest. Carney was de man die dus ook Trump weer sprak. Dat is toch wel heel bijzonder. Carney was ook die oude centrale bankpresident. Ote bene van de Britten. Dat is ook zo'n grappige carrière heeft die man. Nou moet je horen. Hij is een tweedaags bezoek geweest bij China. En Canada laat de komende jaren 49.000 elektrische voertuigen uit China toe. Met een importheffing van slechts...

6,1% in plaats van de huidige 100%. En China gaat weer Canadese landbouw- en visserijproducten komen. Met name koolzaad, een belangrijk... Canadees exportproduct. En de importheffingen daarop worden teruggebracht tot 15%. En Carney zegt dat ik op de VS niet meer kan vertrouwen. En China is een veel meer berekenbare partner. Dan zie je dus de gevolgen. van wat Trump doet. Het is niet goed voor de Amerikaanse boeren. Ja.

Overigens, Starmer, Britse premier, gaat binnenkort ook naar China. Ik weet niet of dit echt... Maar ik las ergens... Starmer heeft net als de EU vorig jaar ook een akkoordje gesloten met Trump. En om dat akkoordje niet kwijt te raken. Volgens mij speelt dat ook in discussies. Of het VK niet zou...

herintreden in de Europese douane-Unie. En dat wilden ze niet, omdat dat akkoordje met Trump niet in gevaar te brengen. Maar ja, dat akkoordje is nu natuurlijk het papier ook niet meer waard waar het op geschreven is. Want Groot-Brittannië heeft ook die extra heffingen gekregen. In gevaar brengen van de planeet. Dat is een heel goed punt. Dat betekent dus dat de...

Niemand durft dat te zeggen in Engeland. Maar alle argumenten om weer true to trade op de Dwanen-Unie... zijn sterker dan ooit nu. Want het handelsverdrag is niet veel waard. Want de Britten hadden 10%, weet je nog? Wij hadden 15%. En nu... Gaat ze dus naar 10 en dan naar 25 procent? Dus wat heb je eraan?

Nee, maar het is echt aan het veranderen. Want jullie weten dat de hele commissie naar India is gegaan. Eigenlijk direct naar het aantreden. Maar er komt dus nu een vrijhandelsakkoord van India en de Europese Unie. Dat komt eigenlijk vrij snel. Dus ik ga over twee weken naar India toe. En dat heeft hier ook mee te maken. Om te kijken hoe je dus de relaties tussen India en de Europese Unie verder kunt aantrekken.

Heel erg interessant wat er gaat gebeuren. Maar het is exact hetzelfde als wat Carmen doet naar China. En ik denk dat wij dat ook gaan doen in de richting van China uiteindelijk. Wat realiseer je dat... voor Canada China de grootste tegenstander was. Tot voor kort. En dat had verband met arrestaties en zo. Nou, dat doet er nu even niet toe. Maar die situatie was totaal getroubleerd tussen China en Canada.

En nu heeft Kajmi gezegd van we moeten nu toch elkaar gaan zien als strategische partners in verband met de Verenigde Staten. Gaan wij denk ik ook doen. Laten wij maar doorgaan naar Oekraïne. Na het volgende. Ik wil niet de voorspelbare weg in... met de meest opmerkelijke ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk. Wat vind ik bijzonder? Wat voegt iets toe aan het nieuws? En als we toch niet onder onderwerpen uitkomen... zoals verkiezingen, zoals een staatsbezoek...

Op een zo origineel mogelijke insteek. Van Backovers Britten dus. Welkom terug.

Update Oorlog Oekraïne

Oekraïne meldt vanochtend een Russische rakettenaanval op niet nadergenoemde kritieke infrastructuur in de regio Kharkiv. Met grote schade tot gevolg. Afgelopen nacht werd in Odessa de energievoorziening getroffen. Ook daar grote schade gemeld. Bij zo'n 30.000 huishoudens is de stroom uitgevallen. Daar en ook in Kiev wordt met man en macht gewerkt aan herstel. Maar dat gaat nog een hele tijd duren. Geplande stroomafschakeling die al een hele tijd speelde. De maximum...

Daaraan was de afgelopen tijd drieënhalf uur achter elkaar. Dat zal nu wordt gewaarschuwd oplopen tot soms wel zestien uur. Zelensky zei overigens in het weekend nog. Moest ik net even aan denken. Ik had het niet opgeschreven. Dat zij door een bepaald type luchtverdedigingsraketten heen waren. Maar dat hij dat nu kon zeggen. Omdat hij net weer nieuwe aanvoer had gekregen. hoe nijpend dat is. Dus ook in verband met eventuele helemaal stoppen van Amerikaanse wapentoeleveranties.

In het bezette deel van Zaporizhia zorgt de Oekraïnse drone-aanvaller voor stroomuitval, zegt het door Rusland geïnstalleerde bestuur. Bij de kerncentrale van Zaporizia is begonnen met herstel van de stroomvoorziening na het ingaan van een lokaalstaak te vuren. De centrale staat stil, maar die stroompje nodig voor de koeling van de reactor.

De Oekraïnse militaire inlichtingendienst waarschuwt dat Rusland juist aanvallen voorbereidt op elektriciteitsverdeelstations gekoppeld aan Oekraïnse kerncentrales. Volgens mij hebben ze er in totaal vier stuks. Waar Zaporizhia er dus eentje van is. Dit is om Oekraïnes verder van stroom af te sluiten. Op de grond. Russische terreinwinst vanochtend gemeld. Bij Siversk, Konstantinivka en Polizk.

Dat is allemaal provincie Donetsk. De Oekraïse generale staf zegt dat Rusland daar in Donetsk reserves samentrekt. Ja, nou ja. Ik vind het heel erg lastig. Want ik heb u wat gegevens aan die stammen van gisteravond. En die zeggen weer wat anders. Dat bijvoorbeeld bij Sloviansk de Oekraïners enige vooruitgang hebben geboekt. Nou ja enzovoort. Maar het gaat natuurlijk...

Ja, het zijn zulke kleine vorderingen. Het zijn geen dagkoersen meer, maar het zijn uurkoersen bij wijze van spreken op dit ogenblik.

Trump's "Raad van Vrede"

Misschien moeten we het voor Oekraïne hier nu even bij laten en nog eventjes onder het kopje Midden-Oosten kijken naar dat idiote ding van Trump's Board of Peace. Ja, dat moet je je dus voorstellen. Dat is echt ongelooflijk. Dat gaat dus over Gaza. Daar moet Poetin dus ook in. Even uitleggen hoe die boord van Peace eruit ziet. Want het bestaat nu uit twee boorden of Peace.

En Trump is geloof ik de voorzitter van beide Port of Peace's, toch? Ja, er komt dus een Port of Peace. Onderleiding uiteraard van Trump. En er komt een Port of Peace. waarin een brede gezelschap zit. Een aantal leden die zitten ook in de tweede boord op Piets, waaronder Tony Blair. Waarvan wij eerder hebben gezegd, ja, daar is zoveel weerstand tegen in het Midden-Oosten. Dat die er niet in komt. Die komt er dus wel in. Sterker nog, hij komt in beide border of peace.

Dus die eerste die is een beetje afgetimmerd. Dat is de board of peace met Trump erbij. Rubio, Witkoff, Kushner, Wang... Bonkait, geloof ik, de baas van de Wereldbank. En Blair. En Blair. En dan die tweede. Daar zitten er meer in. En Sigrid Kaart, die werd ook genoemd daarvoor.

En Blair zit daar ook in. En volgens mij is dat de border piece, Arian, waarin dan Poetin en Orbán en dat soort types zouden moeten komen zitten. Het interessante is, hij heeft dus ook... invitaties gezonden naar de leiders van Argentinië, Paraguay, Turkije, Egypte, de Egyptische Commissie voor Rechten en Vrijheid en waarschijnlijk ook nog andere landen.

En die landen die mogen meedoen als ze allemaal 1 miljard dollar lidmaatschap betalen. Dus hij was dus bezig de hele wereldorde te veranderen. Dit is gewoon zijn eigen raad en zo. En er zat overigens maar 1... vage Israëlisch-Cypriotische vastgoedmiljardair in. Waarop de Israëlische regering zoiets had van, maar moeten wij niet ook hier aan meedoen? Israël is het terzijde geschoven en heeft gezegd, we accepteren dit niet. Dus er is nu een soort dictatoriaal eerste borderpiece.

Met allemaal Amerikanen erin. En we blijven als enige niet-Amerikanen. En geen Israëli's. En dan die tweede. Dat is dus kennelijk. Een enorme gezelschap in de hoop dat het dat wordt. Want die moeten allemaal een miljard meenemen.

Voor een permanente lidmaatschap. Dat suggereert ook een beetje dat het voor meer moet gelden dan voor Gaza. Dat dit de nieuwe Verenigde Naties moet gaan worden. Het zou me niet verbazen. Dat is een heel goed punt van jou. Dat zou heel goed kunnen zijn. En Israël maakt me zwaar tegen Turkmen.

In Egypte natuurlijk. Daar hebben we al voor gesproken. En heel veel landen willen ook niet die 1 miljard betalen. En Tony Blair heeft op X geantwoord. Ik ga niet over die donaties. Of het lidmaatschap. Dan moet je bij... Bij Trump wezen. Ik moet je overigens wel zeggen. Dit is wel lastig voor Kaag. Om zich in dit mijneveld te begeven. Die hadden nog niet gereageerd. Ik zou er nooit in gaan zitten. Dit moet je nooit doen.

Dit moet je nooit doen. En een of andere generaalmajor Jeffer, of iets dergelijks... die gaat dan die internationale stabilisatiemacht leiden. Men zegt dus, we gaan nu fase 2 in. Maar fase 2 was volgens mij ontwapening. En fase drie was die institutionele zaken waar we het net over hebben gehad met een nieuw bestuur. En ze weten nog steeds niet hoe ze de demilitarisering van Hamas moeten aanpakken.

Exact. Voor wat het waard is. Maar wij zijn ongetwijfeld niet zo slim. En Trump wel. Dus hij zal het ongetwijfeld allemaal goed doordacht hebben. Zullen we het even hierbij houden en morgen kijken of de wereld nog steeds bestaat? Ja, dat zouden we kunnen doen. Tot morgen dan. Tot morgen. En dan kan je niet ook nog al het nieuws volgen. Geen zorgen, luister naar Ochtendnieuws. In 25 minuten vertellen we je alles wat je moet weten op je werktag goed. En er bestaan ook een andere podcast-app.

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android