#1393: Het Kremlin geeft geen krimp - podcast episode cover

#1393: Het Kremlin geeft geen krimp

Dec 17, 202526 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

De aflevering behandelt de geïntensiveerde oorlog in Oekraïne, met Russische infrastructuuraanvallen en een dreigende black-out. Het duikt in de complexe vredesvoorstellen en veiligheidsgaranties voor Oekraïne, die op een ferme afwijzing van Rusland stuiten, ondanks hernieuwde Amerikaanse sancties. Europa worstelt met interne meningsverschillen over militaire steun en het gebruik van bevroren Russische tegoeden. De discussie belicht ook de chaotische interne politiek van de VS, de blokkade van Venezuela met geopolitieke implicaties, en groeiende trans-Atlantische tech- en handelsconflicten, wat een gebrek aan wereldwijde eenheid onderstreept.

Episode description

Black-out dreigt in Oost-Oekraïne | Hoogspanning in Brussel | Chaos in Washington

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Oorlog in Oekraïne: Escalatie en Infrastructuur

Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekerstijn en De Wijk. Hugo Rijtsma. Welkom bij Boekerstijn. Boekestijn en de wijk op zoek naar de nieuwe wereld. Het is dag 1393 van de oorlog in Oekraïne. Oekraïne heeft in de nacht van dinsdag op woensdag met Troons een belangrijke olieraffinaderij in het zuiden van Rusland aangevallen. Bij Slavyansk aan de Kuban, niet ver van de Zwarte Zee.

Een aanval op een elektrische tijdcentrale in Belgerod heeft serieuze schade veroorzaakt. En in roststof is een oliedepot geraakt. Maandag wist Oekraïne met een Sea Baby Z-drone de haven van Novorossysk binnen te dringen. Ondanks de zware beveiliging daar, om te exploderen vlakbij een aangemeerde kiloklasse onderzeer. Satellietbeeld van gisteren lijkt schade aan de boeg te tonen.

Russische drones veroorzaakten schade aan transportinfrastructuur in Odessa, energieinfra in Gerson en verwonden vier hulpverleners die afkwamen op een brand in Donetsk. Op de grond in de afgelopen 24 uur met 278 gemelde Russische aanvallen. Forse toename van Russische activiteit. Zoals eerder gemeld heeft de Oekraïne daarbij recent terrein gewonnen bij Pokrovsk.

in het zuiden en Kupyansk in het noorden. Rusland is elders in de Donbass wat gevorderd. Ja, Konstantin Ivka, elders in de Donbass. Daar zijn de Russen dus bezig met van die infiltratiemissies. En Oekraïne is weer wat opgerukt in de richting van Pokrovsk. Het is wel interessant wat er gebeurt. Wat je dus ziet is dat dit soort militaire operaties... Die gaan altijd in golfbewegingen. Dan gaat het weer goed voor de een. Dan gaat het weer goed voor de ander. En zo wisselt...

Dat zegt wat af vandaan dus dat je ontzettend voorzichtig moet zijn om definitieve conclusies te trekken van wat je ziet op het slagveld. Waar even die onderzeeboot in geraakt is. Volgens mij is dat echt de eerste keer hoor. Dat dat gebeurd is. Die dingen die worden gebruikt voor het afvuren van die kaliber. Kruisraketten tegen Oekraïne. Dus het is inderdaad wel een belangrijk doelwit.

Als het inderdaad onschadelijk is gemaakt door Oekraïne. Odessa wordt dus ook continu op dit ogenblik aangevallen. Met name de logistiek die wordt daar aangevallen. Dat is dus logisch. Volgens mij is echt... een escalatie in de oorlog om ervoor te zorgen dat Odessa niet meer kan worden gebruikt als haven. Maar ik denk dat het allerbelangrijkste is en je hebt er alleen een beetje op gehind Hugo.

is dat er continu aanvallen worden uitgevoerd op die infrastructuur. Nou, dat zien we natuurlijk al de hele tijd. Alleen dat wordt nu op dit ogenblik verhevigd. De afgelopen anderhalve maand zijn er acht passale aanvallen met drones en raketten geweest op die infrastructuur. En de indruk bestaat dat die aanvallen zijn bedoeld om die infrastructuur doormidden te knippen.

Dus in een oostelijke en een westelijke hel. Waarbij het westen geen elektriciteit meer kan zenden naar het oosten. Dat zou dus betekenen dat Kiev dat hele gebied... compleet zonder elektriciteit zit. En er wordt nu al gevreesd dat eigenlijk dat hele oosten van Oekraïne... op de rand van een blackout zit. Dus het is wel effectief wat die Russen doen.

Vredesvoorstellen en Veiligheidsgaranties

Laten we dan naar de gesprekken gaan. President Zelensky heeft gisteren in Den Haag gezegd... dat Rusland binnen enkele dagen een nieuw vredesvoorstel voorgelegd zal krijgen. Een dag eerder, s'avonds, publiceerde Europese leiders een verklaring na overleg met Zelensky en de Amerikanen. Belangrijkste punten, denk ik, daarin een veiligheidsgarantie à la artikel 5, ook van de VS. Een Europese troepenmacht in Oekraïne. Wat vaag geformuleerd, maar dat lijkt een tamelijk minimale variant te zijn.

En een door Amerika geleid verificatie en controlemechanisme van een staart het vuren. Over grondgebied staat er niks in. Nou ja, er staat in dat het aan Oekraïne is om dat te beslissen. Dat gaat natuurlijk over de status van Donetsk. Ja. Misschien even, want het is heel complex hoe het allemaal gelopen is. Dus het begon allemaal met dat Amerikaanse 28 puntenplan. Dat was ongelooflijk progressisch.

Toen hebben de Europeanen en de Oekraïnes gezegd... dat kan zo niet. Dat is onbestaanbaar. Toen is er een 20-puntenplan geproduceerd van de Verenigde Staten. En het plan wat nu... geopenbaard is door de Europese leiders. Dat moet je eigenlijk zien. Als een uitwerking van de veiligheidsgaranties uit het 20 puntenplan. Dat is de conclusie die ik hier uit trek. En dat is heel belangrijk. Want je hebt een aantal dingen daarover genoemd Hugo. Maar realiseer je dat...

Als je het plan goed leest en je laat op je inwerken wat de militaire implicaties daarvan zijn. Je hebt zelf al gezegd, het is bijna een symbolische aanwezigheid van westerse troepen of Europese troepen in Oekraïne zelf. klopt, maar eigenlijk is het hele plan gericht op de versterking van de Oekraïnse krijgsmacht, gesteund door Europese landen, die 800.000.

Die nu op papier staan. Dat is een enorme troepenmacht. Dat is echt gigantisch. Dat is veel meer dan wat ze hadden aan het begin van de oorlog. En die moet dan door de Europeanen worden... En daarnaast... kunnen er hand- en spandiensten worden geleverd... voor bijvoorbeeld de verdediging van het luchtruim, van het zeegebied. En dat zou inderdaad mensen mee kunnen brengen.

tot een zekere mate van inzet in de Oekraïne. Zoals ik het lees, is dit echt een soort... opbouwmissie voor de krijgsmacht waar je ook mensen, soldaten van Europese landen of van die 34 landen uit de coalition of the willing and able gaat stationeren in Oekraïne zelf. Ik denk echt dat het die richting opgaat en dat het nauwelijks een gevers strijdkracht wordt die daar wordt...

Het kan fout zitten hoor, maar dat is hoe ik het op dit ogenblik lees. Dat zou dan op zich haak staan op die juridisch bindende... Een clausule die uitgaat van een gemeenschappelijk antwoord op Russische agressie. Een soort artikel 5 garantie. Is gebaseerd trouwens op 200 handvers, dus dat mag allemaal.

En dan wordt er gesproken over gewapende macht, inlichtingen, logistiek, diplomatie. Maar goed, zo'n gewapende macht wil hij dus echt wat kunnen doen. Dan moet hij dus groot zijn. En dan is het de vraag, wordt hij dan in Oekraïne gestationeerd of naar buiten? Daar laat het communiqué zich niet over uit. En wat interessant is dat de trigger zou dan voor zoiets kunnen zijn, denk ik, het monitoring and verification mechanism.

Dat is dus een mechanisme voor early warning. Om er nog maar zo'n Engelse term tegenaan te gooien. En dat komt onder leiding van de Verenigde Staten te staan. Dat is wel interessant. Want dat zou dus kunnen betekenen dat als de Amerikanen zeggen van en nu gaat het fout. En nu moet er wat gebeuren.

Dat het onomkomenbaar is dat de Amerikanen zelf dan mee gaan doen. Het zou mij niet verbazen als het op die manier geformuleerd is. Maar ik moet zeggen, ik heb het goed bestudeerd. Ook met militaire kennis in het achterhoofd. En het is wel heel lastig. om precies uit te tekenen wat de implicaties hiervan zijn. En ik vraag me werkelijk af, ik vraag me echt af... of de staatshoofde regeringsleiders die hierover gediscussieerd hebben... zelf wel precies die implicaties op dit ogenblik weten.

Rusland Weigert Compromissen en Nieuwe Sancties

Wat wel een beetje raadslachtig is, is hoe iemand kan denken dat Moskou hiermee zou instemmen. Want Europese troepen in Oekraïne is een rode lijn. Donetsk is een rode lijn. Dat willen ze gewoon hebben in zijn geheel. Hoe moet het... Dan wel tot iets komen. Overigens berichten vanmiddag. Dat de VS zou overwegen opnieuw sancties in te stellen. Tegen de Russische energiesector. Als het Kremlin niet instemt met dit plan.

Ja, want nu staat ook de reputatie van Trump op het spel. Want als Amerika hiermee in heeft gestemd... dan zal de onlosmakelijke conclusie hiervan zijn... dat Rusland nu druk moet uitoefenen om op... Het Kremlin om ervoor te zorgen dat ze akkoord gaan. Maar als ik naar plaats van het minister van buitenlandse zaken, Ryabkov, luister. Die zegt, ja nee, we doen absoluut geen compromissen. Peskov heeft precies hetzelfde gezegd.

Er werd ook gesuggereerd om te komen tot een tijdelijk bestand tijdens de kerstdagen. Daarvan heeft Perscoffo al gezegd, gaan we niet doen. Want dat betekent eigenlijk dat... dat de Oekraïners daardoor zich kunnen herpositioneren... en een verdediging kunnen versterken. Ja, er zijn weinig tekenen op dit ogenblik... dat die Russen echt overslag gaan.

Maar ik ben wel onder de indruk dat Trump dan overweegt meer sancties te doen. En ik ben onder de indruk dat Ural Crude is nu gedaald naar 50 dollar. En daarvan zeggen de experts, dit is wel heel vervelend. Voor Rusland. Dus de druk wordt wel opgevoerd. Ja, dat is absoluut zo. Maar tegelijkertijd... Er komen ook de meest idiote berichten op dit ogenblik uit het Kreml in Peskov, de regeringswoordvoerder. Die zegt dat NAVO-vertegenwoordigers nu geïnfiltreerd zijn in de Oekraïnse regering.

Ja, wat moet je hier nou mee? Dat kan je dus aan de Amerikaanse kant ook afvragen. Ik moet zeggen, ik moest al heel erg lachen om Trump die ergens bij een praatje stond op te scheppen dat zijn gezant Steve Witkoff zo succesvol zal zijn met Oekraïne. Omdat hij zo'n fantastische persoonlijkheid heeft. Terwijl die...

niks weet van Rusland niet, van Oekraïne niet. Daar ging hij heel erg over uitweiden. Hij heeft geen flauw idee. Hij kent de situatie daar totaal niet. Maar door zijn persoonlijkheid, doordat het zo'n leuk man is, zal hij slagen. Maar dat is toch niet te geloven, dit soort dingen. Die man heeft zijn kennis uit een paarden...

Een Netflix-serie, zou je zeggen. Ja, weet je, dit... Nou ja, goed, oké, laten we ons er maar niet meer druk om maken. Maar het is natuurlijk gewoon echt belangrijk. Maar realiseer je, naarmate de Oekraïners... de Europeanen en de Amerikanen meer op één lijn zitten... moeten de Amerikanen veel meer druk gaan uitoefenen op het Kremlin... om ervoor te zorgen dat het Kremlin overslag gaat. wat er is afgesproken, steeds minder acceptabel voor het Kremlin is geworden.

Europese Debatten over Steun en Tegoeden

We kunnen de Amerikanen en de Russen een beetje uitlachen. Maar we hebben ook nog wel wat noten te kraken over de positie van Europa. Misschien om te beginnen nog eventjes. Arend Jan had wat cijfers over steun. In Europese landen. Voor een troepenmacht. Ik schok er wel van. Alleen in Engeland. Een van de vijf landen waar gepolt is. Is een meerderheid van het publiek steunt het idee van troepen te sturen. Dat is dus 55% voor in Engeland, 28% tegen. Ga je naar...

Duitsland toe is het 44% tegen, 42% voor. Frankrijk 45% tegen, 43% voor. Polen. 55% tegen, maar dat gaat om de bescherming van een eigen grondgebied natuurlijk. Dat hebben we wel eerder verklaard. In Amerika zelf trouwens is het 49% voor en 55% tegen. Dat valt me dan nog mee. Maar jongens, dat betekent wel dat...

De steun is niet verschrikkelijk groot in Duitsland en Frankrijk. Nu nog niet, maar weet je, op een gegeven moment... wordt die druk natuurlijk ook enorm opgevoerd. En dan krijg je een veel grotere nationale debat hierover. Want als wij al niet precies weten... in elkaar steekt. We weten wat er op papier is gezet, maar we weten niet precies hoe je het gaat invullen. En als ik zelf al een aantal opties kan bedenken om dit te gaan invullen...

Ja, wat wil je dan van de bevolking? Die kan pas een oordeel vormen als ze een idee hebben van wat er gaat gebeuren, wat de opdracht is, wat de missie is van... Van zo'n troepenmacht wat de risico's zijn. Dan kan je pas een oordeel vellen. En dan nog is het de vraag wat de bevolking ertoe doet.

Want in Nederland, daar kan je natuurlijk ongetwijfeld weer aan discussie, is het dan een artikel 100 situatie. Artikel 100, dat staat in de grondwet. Bij vredesoperaties moet... is er een instemming van het parlement nodig. Maar ja, tegelijkertijd moet je toch constateren in stemming van het parlement. Dit is een oorlogssituatie. Dit gaat echt over vrede en veiligheid in Europa. En ook heeft dit te maken met de veiligheid van de rest van Europa. Dus niet alleen van Oekraïne.

Nou, daar is helemaal helemaal artikel 100 procedure voor nodig. Het is maar net hoe politici hiermee omgaan. Dit kan je dus gewoon doordrukken. Nu we in Den Haag zijn, misschien nog eventjes tussendoor. Er is gisteren een, wat dan heet, een International Claims Commission. Daar opgericht. Die daar zal zetelen. Hoe gaat dat in zijn werk? Ja, Nederland heeft daar ook heel veel aan gedaan. En er was dus ook een bijeenkomst met Zelensky erbij.

Het gaat eigenlijk een beetje over herstelbetaling. Het wordt allemaal keurig in kaart gebracht. Alleen je moet natuurlijk wel hopen dat dan ooit Rusland bereid is om dat daadwerkelijk daar ook op te acteren. Nou ja, hoor eens, we hebben nog steeds, daar gaan we ook nog even over praten, we hebben nog steeds 210 miljard hebben voor.

Met die 210 miljard kan je leuke dingen doen hoor. Dus die is nu tot in de oneindigheid bevroren. Maar die kun je natuurlijk ook gewoon inzetten voor de wederopbouw van Rusland. Dat kan je ook als ruilmiddel gebruiken. Van Oekraïne ook. Ja natuurlijk. Morgen bij de EU-top moet daar een beslissing over vallen. Maar het lijkt wel eigenlijk steeds verder uit zicht te verdwijnen... overeenstemming over het inzetten van die bevroren Russische tegoeden voor Oekraïne.

EU Verdeeldheid: Tegoeden en Handelsakkoorden

De Belgische bezwaren hebben we uitgebreid behandeld. Worden ze nu opeens gesteund door Malta en door Italië. En ik geloof ook door Oostenrijk. Maar is Italië nou zeker? Nou ja, het wordt genoemd. wordt genoemd. En waar zitten er zinnetjes achter? Ik moet altijd met van die puzzelstukjes moet je doen. Maar Lonnie wil niet erg graag Trump voor het hoofd stoten. Nee, Politico schreef ook dat de regering Trump actief heeft gelobbyd bij een aantal landen zoals...

Om zich dus te weer te stellen tegen de inzet van die Russische tekroeder. Maar Arjan, het gaat dus om gekwalificeerde meerderheid. Dat betekent dus dat 16 landen moeten instemmen en die moeten dan 63% van de bevolking van de Europese Unie omvatten. Dat is het toch, hè? En als ik nu goed ben geïnformeerd, dan zijn inderdaad Italië, zou dan tegen zijn, België, logisch, Bulgarije, Malta, de Tsjechische Republiek, Hongarije en Slovakije. En dat is niet genoeg om het plan te laten ontsporen.

De grote vraag is wat Frankrijk gaat doen. Dat hier de Franse positie wel eens een keer doorslaggevend kan zijn. En de Belgische natuurlijk. Kaya Callas heeft gezegd dat het moeilijk voorstelbaar is om dit uit te voeren. Als België niet instemt omdat het geld daar staat. Ja, dat klopt.

Maar dat hangt dus weer van de garanties af die België krijgt. Dus je kunt dit alleen maar doen. En ik begrijp heel goed waarom die Belgen zo zenuwachtig hiervan worden. Maar dit kan je dus alleen maar doen als er een plan is voor een goede compensatie voor als het fout gaat. In een verhaal gisteren van commissievoorzitter Ursula van der Leyen kwam uitdrukkelijk als optie 2... die eurobonds weer terug. Dus het lijkt dat ze dat toch in de achterzak houden. Ja, dat klopt.

De wever had voorgesteld, het nog niet geallokeerde bedrag uit de Europese begroting kunnen we als onderpand gebruiken om een lening te doen. Dat is volgens mij gewoon een eurobond, als je erover nadenkt. En dan, Duitsland is daar niet happig op, die moet dan dus... Daarom omgaan. Maar de druk is natuurlijk wel zo hoog. Want het zou natuurlijk wel echt heel problematisch zijn. Als we er helemaal niet uitkomen donderdag. Er wordt ook in de verschillende media gesproken over...

...or break moment voor Europa. Dat is denk ik wat overdreven, want er wordt natuurlijk altijd in dat soort... ...ja, wat overdrevende taal wordt er gebruikt. Maar het is wel een van de belangrijkste beken voor Europa. vind ik van de afgelopen vele jaren hoor. We hebben het natuurlijk net gehad over wat er is gebeurd in Berlijn. Ik denk dat dat een opsteker is. Of het allemaal veel effect heeft, dat moet nog blijken.

Maar we zitten dus nu morgen met die Europese Raad over die 210 miljard. Maar het gaat natuurlijk ook over Mercosur. En daar zijn de problemen. De nieuwe Franse premier, Sébastien Lecornu. heeft dus gewoon zondag gezegd, jongens, het gaat me allemaal niet lukken... en we moeten het uitstellen. Gisteren en eergisteren zijn de Franse boeren allemaal weer de straten opgegaan. Je weet hoe dat gaat met die trekkers. En Frans zit dus vast.

En het wordt dus echt uitgesteld. En de reactie van die vier Latijns-Amerikaanse landen is zoek het maar uit. We willen het gewoon niet meer doen. Dus het is heel kwalijk. Europa is de kampioen van de vrije handel en dan ga je dit doen. Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Maar dit gaat ook weer met gekwalificeerde meerderheid. Dus dat betekent dat Frans, Hongaren, Polen en Oostenrijk zijn tegen. Italiaanse boeren ook. Ja, maar dit betekent dat Italië bepalend wordt. Exact.

En dus het is heel spannend. Voor beide dossiers is het heel spannend. Want het zou best kunnen zijn dat die landen niet willen zoals Italië. Dat je aan de schandpaal wordt genageld en dat je hiermee Europa onderuit haalt. Dus de consequenties daarvan zijn namelijk enorm groot. Omdat je inderdaad totaal belachelijk maakt als Europa als je hier niet tegen gaat.

Gaat stemmen. Maar ook dat boerenprobleem. Dat is echt minimaal hoor. Dat is in zeer belangrijke mate psychologisch. En het wordt gekoppeld. En dat is denk ik het grote probleem. aan de voorstellen van de commissie voor het budget van 2028 naar 2034. Dat is een zevenjaren budget. En daar gaat namelijk 20% af van het gemeenschappelijk landbouwbeleid. Ik heb het gevoel...

dat er nu wordt geprobeerd om dat ongedaan te maken... over de rug van de Mercosur-landen. Exact. En wat is nou het belang hiervan? Kijk, Europa wordt dus gesqueezed tussen China... en Amerika en Rusland eigenlijk ook... dan zou het helemaal geopolitiek zeer verstandig zijn... om betere betrekking met Latijns-Amerika te hebben. En wat je dus in Europa gewoon ziet...

Is dat een deelbelang, het Franse boerenbelang en ook het Italiaanse boerenbelang. Dan gewoon dat hele geopolitieke algemene belang. Algemene Europese belang. Gewoon teniet doet. Het is dezelfde discussie waar we het eerder over hebben gehad. In Nederland. Waar de grote vraag is. Of alle partijen bij de vorming van een kabinet. Zich gaan leiden.

Door particuliere partijbelangen of door nationaal belang. En dat geldt hier ook voor Europa. Ga je uit van het geopolitieke belang om samen te werken? Of laat je... Kleinschalige deelbelangen die eigenlijk irrelevant zijn in het geheel, laat je die overheersen. En men is gek genoeg om die kleinschalige deelbelangen te laten overheersen. We gaan door naar Amerika. Naar het volgende. De avondspits, nieuws om mee thuis te komen.

Amerikaanse Interne Chaos, Buitenlandse Acties en Handelsconflicten

Maandag tot en met donderdag van vier tot half zeven. BNR Nieuwsradio. Blijf scherp. Welkom terug. Aretjan, laten we beginnen bij een heel interessant interview van Trumps chef Staf. Susie Wiles, dat is echt wel heel erg maf jongens. Ik zal proberen het een beetje samen te vatten. Ze heeft een interview gegeven met Vanity Ver. Dat is een blad met een enorme hoge oplage.

Nou, en dan zegt ze gewoon een aantal dingen van... Trump is wel degelijk bezig met regime change in Venezuela. Weet je wel? Het heeft helemaal niks met drugs te maken. Het lijkt me een beetje gevoelige informatie. Dus dan zegt ze ook nog dat Trump had helemaal geen gelijk. Toen hij te Clinton probeerde te verbinden aan Jeffrey Epstein's criminele activiteiten. Nou, lijkt me ook vrij gevoelig, toch? En dan zegt ze als klap op de vuurpijl...

Ook nog dat Trump heeft een soort alcoholische... Of heeft de personaliteit van een alcoholicus. En daarmee bedoelt ze... En dan reageert Trump erop. Die zegt van ik neem Suzy Wise helemaal niks. kwalijk. Ik drink geen alcohol. Maar ik heb wel een heel erg... possessive personality. Een bezitterige persoon. Persoonlijkheid. Dat vind ik ook zoiets mafs.

Nou ja, een vent wordt weggezet als een samensweringstheoreticus. Het gaat maar door. Ik moet je zeggen, volgens mij is de eenheid in het Witte Huis ver te zoeken. Tja. Ja, maar dat is dus logisch. Met zo'n president die alle kanten op gaat. Die geen echt leiding geeft. Dat betekent dat alle lagen onder hem gewoon hun gang kunnen gaan. En hij praat er nog goed ook vaak.

Maar wat er dus nu ook weer gebeurd is in Venezuela, je hebt het al even genoemd Jan. Er is nu weer een totale blokkade afgekondigd. Dus er mag geen schaduwflow tanken meer in of uit. En volgens Trump is het natuurlijk de grootste blokkade ooit. En dit wordt de allergrootste militaire opbouw. Ja, weet je, de vraag is alleen, waarmee gaat hij dat dan doen? Gaat hij dat doen met de marine? Gaat hij dat doen met de kustmacht? Dat is nog niet helemaal duidelijk.

En Maduro heeft natuurlijk op zijn kenmerkende manieren gereageerd. Het zijn imperialisten, het zijn fascisten, het zijn kolonialen, het zijn dieven van onze rijkdommen. Nou ja, ga zo maar door. Maar vanuit het congres is toch ook wel te horen... dat men zegt van ja, dit kan echt niet. Dit is gewoon veilig een daad van oorlog... die Venezuela op dit ogenblik overkomt... door het toenoem van de Verenigde Staten. Ik bedoel, het is een verschrikkelijk...

Dat Venezuela althans de leider. Maar dit is natuurlijk gewoon een oorlogsdaad. Maar dit heeft ook consequenties natuurlijk... voor het hele vredesproces in Oekraïne. Want als Amerika dit doet... Waarom zou Poetin dan niet mogen optreden en niet mogen doorgaan in Oekraïne? Die links kun je natuurlijk wel leggen op deze manier. En als je dan bedenkt dat Trump 1...

al gezegd heeft, dan maakt hij van die opmerking, ja, we moeten eigenlijk die olie van Venezuela hebben, weet je wel. Venezuela heeft vier keer zoveel olie als Amerika. 80% gaat naar China toe. Als dit echt gaat gebeuren, als Trump dit doorzet... Dan komen er enorme spanningen met China. Natuurlijk. En die gaat natuurlijk zijn steun echt niet afschroeven in de richting van... Rusland. Dat doen die Chinezen natuurlijk niet. Ik zou dat gewoon niet doen.

Waar misschien ook nog een link zou kunnen ontstaan. Is tussen het vredesproces en wat daarover gewisseld wordt tussen Europa en Amerika. En het geruzie onderling over de regulering van techbedrijven. Ja. Ja, dus er is een boete opgelegd door de Europese Unie van 140 miljoen aan X. Omdat hij de eisen voor transparantie aan z'n laars heeft gelapt. Nou ja, hoe dat precies in elkaar zit, ik denk dat dat nu even niet...

Maar de Amerikanen willen dus nu vergelden tegen Europese techbedrijven. Een aantal wordt genoemd. DHL, Accenture, Siemens, Spotify. Ja, en dat heeft natuurlijk alles te maken met die heffingen die X kreeg opgelegd. En de onderzoeken die er worden gedaan en gedaan zijn naar Google, Xweer, Amazon, Meta. Ja, weet je... Het lijkt gewoon alsof de zaak niet onder controle is. En of de linkerhand in Amerika niet weet wat de rechterhand aan het doen is. Want als je dus...

Rusland onder druk wil zetten. Dan moet je een totale eenheid tonen. Dan moet je ervoor zorgen dat er niks kan gebeuren. Wat Rusland. Of de steunpilaren van Rusland. In dit geval China. Stimuleert. Om gewoon. De hak in stand te zetten. Maar je moet ook de relatie met Europa goed houden. Om ervoor te zorgen dat je dus een succes kunt boeken. Met z'n allen. Met betrekking tot dat staatsvuur of vredesproces in Oekraïne.

Dit is zo stupide wat hier gebeurt. Ik heb daar geen woorden voor hoor. Nou, dat treft. Want dan houden we er mee op. Tot morgen. Tot morgen. Wissel ruis in voor ritme. Zet BNR Business Beats aan. Muziek die werkt. Terwijl jij werkt. Met non-stop de beste pop, punk en song. Luister via BNR.nl of DAB+.

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android