#1370: Chaos in het Witte Huis - podcast episode cover

#1370: Chaos in het Witte Huis

Nov 24, 202532 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

De podcast duikt in de tumultueuze ontwikkelingen rond Trumps voorgestelde vredesplan voor Oekraïne, waarbij de oorsprong en de onhaalbaarheid ervan worden belicht. Er wordt dieper ingegaan op de afnemende Amerikaanse invloed op internationale fora zoals de G20, waar de VS afwezig was en China de leiderschapsrol overnam, wat de geopolitieke verschuivingen benadrukt. Verder komen de ethische dilemma's van militaire acties in Venezuela en de implicaties van ongeïdentificeerde drones boven Nederlandse militaire bases aan bod, evenals de EU-VS handelsspanningen over tech-regelgeving.

Episode description

Trump maakt er een puinhoop van | Een Europese tegenzet | China springt in gat dat VS laat vallen

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Intro / Opening

Blijf scherp.

Oekraïnefront en Trumps Vredesplan Chaos

Hugo Reitsma. Welkom bij Boekestein in de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het is dag 1370 van de oorlog in Oekraïne. Rusland heeft afgelopen nacht 162 drones gelanceerd... waarvan er 37 door de luchtverdediging kwamen die op... 15 plaatsen insloegen met zware schade aan huizen en infrastructuur in de regio's Kharkiv, Chernihiv en Dnipro. In Kharkiv vielen 4 doden en 17 gewonden.

Rusland zegt vanochtend een Oekraïnse drone onderweg naar Moskou het hebben neergehaald. Drie Moskouse vliegvelden hebben kortstondig vluchten opgeschort. In het weekend vielen Oekraïnse drones in de regio Moskou een elektriciteitscentrale aan met een grote brand. Het lijkt erop dat die centrale nu stil ligt.

Aan het front zegt Oekraïne Russische aanvallen in het centrum van Pukovsk te hebben afgeslagen. Rusland zegt een dorpje verder westelijk in Zaporizhia te hebben ingenomen. En ook elders op verschillende plaatsen langs het front in de afgelopen dagen Russische trekken. Rijnwinst gemeld, zei het Beetjes. Ja, bij Noorden van Polkosk zien we dat het Oekraïne weer een beetje terugslaat. En iets gewonnen heeft. Dat is dan in de nabijheid van...

De snelweg van Prokofsk naar de Propilia. Met andere woorden, ze houden daar dus toch wel stand. Maar als je gewoon kijkt op dit ogenblik naar de kaart van... Die hap uit het front, dat is inmiddels geen hap uit het front meer door Oekraïne. Maar dat is feitelijk wel zo ongeveer bezet nu door Rusland. Eigenlijk is Bokrosk feitelijk wel helemaal omsingeld.

Dat wil nog niet zeggen dat ze de hele stad onder controle hebben. Vermoedelijk hebben ze nu de helft van de stad onder controle. Dus hoe die Oekraïners dat gaan doen met het terugtrekken van hun troepen. Dat is mij dan niet helemaal duidelijk. Dat is wel linkersoep hoor. Als je troepen uit zo'n situatie wil terugtrekken. Maar goed. Kijk, wat er is gebeurd de afgelopen tijd. Het is gewoon slecht weer geweest. Er hing veel mist. Het regende.

En dat betekende dat die dronepiloten gewoon niet hun werk kunnen doen. En nu zie je dus dat die mis is opgetrokken letterlijk. En nu zie je dus weer dat die droneverdediging van Oekraïne weer heel erg effectief gaat worden. Heeft grote effecten op de opmars van Rusland. En Rusland is nu ook bezig om meer troepen samen te trekken. In de buurt van Pokrovsk, dat zijn veel meer elite eenheden. Om ervoor te zorgen dat ze dus alsnog die stad helemaal kunnen in...

Maar goed, het is wel lastig ook voor de Russen. In verband met die drone dreiging van de Oekraïners. Laten we dan maar kijken naar het... Het zogenaamde vredesplan, het 28-puntenplan van Trump. Zelfs dat durven we niet met CDK te zeggen. Maar het plan dat wij vrijdag al in de uitzending in de eerste versie hebben besproken. Daar is het hele weekend over doorgepraten. De VS, Oekraïne en Europa hebben besproken.

Zondag in Geneve overlegt. De Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Rubio was daar. Die noemde die gesprekken na afloop erg positief. De Europese landen hebben een alternatief plan geschreven. Daar moeten we zo maar even over doorpraten. Het was een heel chaotische. Na onze uitzending vrijdag en zaterdag ook. Wij hadden het nog over dat het...

Dat sommige teksten zo raar zijn. Zo raar geprobeerd. En dat bleek dus waarschijnlijk. Dat dat komt doordat het een Engelse vertaling is. Van een origineel Russische tekst. wat dus vragen opwerkt over wiens voorstel dit nu eigenlijk is. Amerikaanse senatoren zeiden ook dat Rubio hen had gemeld... dat dit geen Amerikaans plan is, maar een Russisch wensenlijstje. Rubio heeft dat vervolgens weer ontkend.

Zijn ministerie heeft vervolgens weer wat anders gezegd. En Trump schoot ook alle kanten op, die verweet Oekraïne ondankbaarheid. Maar hij kwam ook weer vroeg op zijn eerdere uitspraak dat het hier strikken of strikken was. Kortom, totale chaos.

Chaotisch Trump Plan: Russisch Wensenlijstje?

Rubio die probeert te redden wat er te redden valt eigenlijk. Maar hij zegt gewoon tegen die senatoren zaterdagmiddag. Ja dit is natuurlijk gewoon eigenlijk is het gewoon niet ons vredesplan. Maar het is een Russisch vredesplan. En die senatoren zijn daar heel kwaad over geworden. Dat kan toch niet, wij moeten toch een eigen plan hebben en zo.

Vervolgens wordt Trump dan boos of God mag weten wie boos wordt. En dan moet dus Rubio gaat dan op Twitter of waar zit hij te zeggen van ja nee, het is een Amerikaans plan natuurlijk. Het is werkelijk een totale puinhoop. Ja, maar dat is ook zo. Maar kijk, Poetin die heeft tijdens een vergadering van zijn veiligheidsraad laten doorschemeren dat het... dat hij wil terugvallen op het voorstel wat hij in Alaska heeft gedaan. Wij weten niet precies wat dat precies is.

Maar je hoort nu tegelijkertijd ook vanuit het Kremlin, maar vooral ook uit het Duma, allerlei mensen die zeiden van ja, maar we willen het hele plan niet. En ja, ik kan niet geloven dat dit alleen maar een Russische tekst is. Want hier staan namelijk dingen in de oorspronkelijke tekst. echt onacceptabel zijn voor de Russen. Bijvoorbeeld het gebruik maken, zonder in de details te gaan, van die bevoeren te goederen voor de wederopbouw van Oekraïne.

Ik geloof echt niet dat de Russen daar mee akkoord gaan. Waar de Russen ook niet mee akkoord gaan is die 600.000 aan troepen. Oekraïne nog mag hebben. Dat is gewoon veel te veel. Want dat is ongeveer wat ze nu hebben. Bij wijze van spreken. Nou niet eens bij wijze van spreken. Ze hebben iets meer denk ik. Maar dat zal niet heel veel schelen. Maar in de oude voorstellen.

Van Istanbul, dat zijn de voorstellen die gedaan zijn van net na het uitbreken van de oorlog. Ja, daar werden getallen genoemd van... 85, 87.000, iets in die geest. Later werden weer getallen genoemd van 240, 250.000. Dus dat kan ook niet kloppen. Met andere woorden, ja... Dit kan nooit helemaal een Russisch voorstel zijn. Dit moet ook Amerikaans zijn.

Dat geldt ook bijvoorbeeld voor de wijze waarop de sancties worden opgeheven, die in het oorspronkelijke voorstel stonden. Ja, daar kan Rusland nooit mee akkoord gaan, omdat dat allemaal veel te lang duurt. Volgens mij hebben we wel kunnen begrijpen dat dit verhaal uit de koker kwam. Van Witkof en Dmitrieff die elkaar hebben gesproken. George Kushner was er ook bij aanwezig. Die was ook in Geneve aanwezig. En ja, dus daar is...

iets een beetje mee gerommeld. Misschien deels voor copy-paste. En dat is vervolgens uitgelekt. En toen wist dus vervolgens niemand... Wat dit nou was. En wat de status van het stuk was. Bij het State Department wisten ze totaal niet. Wat dit nou voor verhaal was. En het zou zelfs kunnen dat het Kremlin het ook niet wist. Het is gewoon een soort zijtafel. Het slaat echt helemaal nergens op. Als je het leeft.

Dan denk je dat dit een eerstejaarsstudent, trouwens die er nog straf krijgen van de meester, heeft geschreven.

Europese Tegenvoorstel en Witte Huis Problemen

Het is echt heel erg merkwaardig. Het betekent dus ook dat in het EU voorstel, het is wel slimmer wat ze hebben gedaan door gewoon dit voorstel te pakken en dan vervolgens teksten te wijzigen. En sommige teksten hebben ze gewoon laten staan. Er zijn ook gewoon totaal krankzinnige teksten uitweg geschreven. Bijvoorbeeld punt drie van het plan, dat was een tekst over, en daar hebben wij ons ook al over verbaasd.

dat er de verwachting is dat Rusland niet zal gaan aanvallen. Ja, de verwachting. Ja, dit slaat helemaal nergens op. Dus dat hebben ze er gewoon maar uitgehaald. Rob, ter ondersteuning van jouw these dus dat het ook een Amerikaanse voorstel... kun je nog andere argumenten gebruiken?

Weet je dat er komt tussen 140 miljard aan bevroren tegoeden. Die worden dus voor wederopbouwd. Dat is normaal. Maar de VS zal een deel van de winst daarvan opstrijken. En een ander deel van die tegoeden worden gebruikt voor de gezamenlijke... Amerikaanse, Russische projecten. Dan denk ik om de Arctic of wat dan ook. Ja, maar dat slaat nergens op. Nee, dat slaat nergens op. Maar dat is dus op weg in het EU-voorstel. Ja, exact.

Volgens de senatoren zou Rubio ook ontkend hebben dat de VS gedreigd zou hebben de levering van wapens of inlichtingen te staken, mocht Kiev niet akkoord gaan. Dat is ook een leuke zinnetje. Even denken, dat Europese tegenvoorstel. Ik denk dat het belangrijkste wat daarin staat. Is dus een staakt het vuren langs de bestaande frontlijn. En dus niet het opgeven van extra land in de Donbass.

Geen gedwongen neutraliteit en geen maximum op de grootte van het leger. Artikel 5-achtige veiligheidsgaranties, ook van de VS. En dat je dan daarna gaat praten over het territorium. En Rusland moet... Oekraïne de oorlogsschade vergoeden. Nou, prachtig plan. De Kremlin heeft natuurlijk al meteen vandaag gezegd. Bij een wonder van Juri Ushakov. Dat gaat niet werken. Nee, natuurlijk niet.

Nee, maar iedereen die ziet nu dat dit plan niet gaat werken. Ja. Ja, wat is al de conclusie? Dat dit weer een rondedansje was. Op Trumps chaotische muziek. En dat we weer terug bij af zijn, denk ik. Nou ja, één ding is zeker. Trump heeft dit totaal verknaald. Ik heb ook trouwens gezien dat Trump pas op het allerlaatste moment de stuk heeft gezien.

Want wat er dus aan de hand is, die Witkov, die schijnt dus alle pro-Oekraïnse krachten, die heeft hij dus weggewerkt uit het Witte Huis. Of kaltgesteld of wat dan ook, maar die doen niet meer mee. Kellogg is er een goed voorbeeld van, die generaal. Die Witkopf zat eerst in het Midden-Oosten. Vervolgens is hij zich met de Oekraïne gaan bemoeien. En dat was Kellogg die dat moest doen. En die is dus weg. En die Driscoll, dat is dus de minister van het leger. En ja, dat is helemaal een rare man.

Die heeft ook totaal geen verstand hiervan. En is ook heel erg pro-Russisch. Dat is ook merkwaardig. Die is echt heel pro-Russisch. Ik snap niet waar het vandaan komt eerlijk gezegd. Ik denk dat dat ideologisch is. Ten eerste zijn die magatypes, die hebben een groot hart voor autocratie. En die hebben een groot hart voor heel radicaal rechtse denkbeelden.

Over identiteit, over religie en cultuur en godsdienst. En dan pas je heel goed bij wat er op dit ogenblik gebeurt in Rusland. Dat gaat dezelfde kant op. Dus het is een ideologische band die ze hebben. En er speelt nog wat. Dat heb ik uit de column van Gideon Rackman. Die zegt dus dat Driscoll de mening is toegedaan. Dat Oekraïne sowieso te weinig manschappen heeft. En veel te veel desertie.

En ja, ze moeten gewoon maar een dealtje gaan sluiten, want ze gaan verliezen. Dat is zijn opvatting. Maar het is wel belangrijk. Dat is vermoedelijk niet zo. Ik heb ook nog eens heel goed gekeken naar die krachtverhoudingen. Die zijn ongeveer... Daar is ongeveer sprake van pariteit. Dus er zijn ongeveer evenveel Russische militairen in Oekraïne als dat er Oekraïnse militairen zijn.

Dus dat is ongeveer pariteit. Het is niet zo dat die Russen een ongelooflijk overwicht hebben. Dan wordt iedere keer gezegd, ja, maar ze hebben een team, er staat een overwicht daar en daar. Ja, dat klopt. Dat doen ze namelijk gewoon door hun troepen te concentreren op bepaald gebied om een doorbraak te forceren. En dat gaat ten koste van andere delen.

van het front. Dat is vrij normaal. Maar het is echt niet zo dat de Russen zo'n enorm voorsprong had. Anders zouden de Russen ook veel verder zijn gekomen in Oekraïne.

Geopolitieke Isolatie en Trumps Rol

Op dit moment hebben we dus op de laatste kennelijk aangepaste versie. Die we niet hebben. Hebben de Europese ministers en Zelensky ook optimistisch gereageerd. Van nou het is een stuk beter geworden. Zelensky zei vandaag, de aangepaste versie, weerspiegelt al de meeste van de Oekraïnse top. prioriteiten. De Duitse minister van Buitenlandse Zaken zegt dat alle punten in het originele plan die Europa of de NAVO aangaan, daaruit zijn gehaald.

En ik zag een onbevestigd bericht dat Zelensky mogelijk alsnog deze week naar Washington gaat om Trump te spreken. Nou ja, dan zou het rondedansje waarschijnlijk compleet zijn. Dan komt er een aangepaste versie die voor Rusland inderdaad onacceptabel is. En dan gaat het vechten gewoon door en verliest Trump weer zijn interesse. Ja, dat zou heel goed kunnen. Wordt hij weer boos op, misschien op...

Op Poetin of op Zelensky, dat hangt er een beetje vanaf hoe hij uit bed is gestapt. Maar weet je, kijk, die Europeanen hebben natuurlijk toch een belangrijk stem in het kapitel, hoe je het ook bent of keert. Want die Europeanen moeten over een hele hoop dingen meebeslissen. Dus als je kijkt naar het Europese voorstel wat er ligt, dan moet er een totaal en... Pleed non-agressie. Pakt komen tussen Rusland en Oekraïne en de NAVO.

Ja, daar gaan de Europeanen over. Als het gaat om het opheffen van de sancties, daar heb je daar Europeanen voor nodig. Als het gaat om het vrijgeven van fondsen. Exact, daar heb je de Europeanen voor nodig. Nou ga zo maar door. En bovendien, die Europeanen weten ook wel, zeker de leiders die aan tafel zitten, dat als dit fout gaat in Oekraïne, dat de gevaren voor Europa gigantisch zijn.

En aan de andere kant is het wel zo. Dat heb ik ook bij Gideon Rackman. Oekraïne heeft natuurlijk nog steeds Amerikaanse inlichtingen nodig. En Oekraïne krijgt ook af en toe nog... Amerikaanse munitie. Bij die Patriots zagen we het laatst. Daarom is Zelensky ook zo beleefd. Maar ja, als je kijkt naar de algemene staatjes. Zie je dat de economische hulp. En ook wel de militair.

Europa veel groter dan bij Amerika. Wat ik wel een hele aardige vind is dat het ook in het EU-voorstel zit. En dat is precies hetzelfde als bij Gaza. Namelijk die vredesraad. Er komt een vredesraad en die wordt natuurlijk voorgezeten door Donald J. Trump. En dat is wel interessant. Want kijk, het afgestaakte vuren komt op grond van zo'n akkoord.

Dus ik hoop dat er een staak tot vuren komt. En dat je vervolgens gaat onderhanden over alle modaliteiten. Maar gewoon staak tot vuren langs de lijnen die er nu zijn. Dus langs het huidige front. Dat zou normaal zijn om dat te doen. En dan vervolgens ga je door onderhandelen over al die punten. En dan kan je zeggen, want dit is een wensenlijstje waarover onderhandeld moet worden. Maar eerst als zaak te huren. Maar realiseer je...

dat de kans dat zo'n staak het vuur een stand houdt... is natuurlijk niet zo groot. En dan is president Trump... Die is dan de voorzitter van zo'n board of peace. En die krijgt dat allemaal op z'n bord. Dan zal hij ongetwijfeld zeggen, joh, maar daar ga ik niet over. Die lambezakken van Oekraïne of Rusland, die willen dat niet. Of de Europeanen dit en dat.

Maar het is ontzettend risicovol voor Trump om dit te gaan doen. Dus het leuke is, dan wordt Trump dus ook aan de schadpaal genaagd. Als dit gaat gebeuren. Schoof heeft net gezegd. Dat die deadline van donderdag. Schoof is in Genève. Wordt bijgepraat door de Amerikanen. Dat die deadline toch niet zo hard is van donderdag. Dat er meer tijd is. Hij is niet in Genève volgens mij. Schoof zit volgens mij in Suriname.

bijeenkomst is virtueel. Heb ik begrepen. Nou, dit is wat we op dit moment van kunnen bakken. Het is wel een keerpunt in de geschiedenis. Het is wel... vind ik het wel meer dynamiek dan allerlei andere besluiten. Dus het zou ook best kunnen zijn dat er gewoon iets uitkomt. En dat heeft echt te maken Hugo met de kasverhoudingen. Het gaat niet goed voor de... Maar het gaat ook niet goed voor de Russen. En de Russen hebben een geweldig economisch probleem. En dat geldt ook voor de Oekraïners.

Na vier jaar oorlog voeren, dan mag het ook wel. De Tweede Wereldoorlog heeft dat ook geduurd. Zolang geduurd. En dat geldt voor de Eerste Wereldoorlog ook zo ongeveer iets. Na vier, vijf jaar. Heb je het wel gezien met zo'n oorlog? En moet je wat? Dan ben je uitgeput. Dus het is wel het moment op dit ogenblik waarin je veel meer dan jaren geleden kunt verwachten dat er een zekere mate van...

toeschrikkelijkheid is bij de partijen om dit voor elkaar te krijgen. En dat geldt ook voor Rusland. Het probleem van Rusland is dat Poetin de bevolking niet heeft voorbereid op iets minder. Dan een grote overwinning in Oekraïne. En de tweede conclusie is denk ik dat Amerika gewoon niet in staat. Ook via incompetentie van Trump.

Om zijn wil op te leggen. Het is niet een Genève plan, maar het is een Genève proces geworden. Het is gewoon één grote troep in het Witte Huis. Het zijn facties die elkaar de tent uitvechten. Ik kan me niet herinneren dat we ooit zoiets hebben meegemaakt in het Witte Huis. En Trump heeft het gewoon niet meer onder controle. Dat is een ding dat zeker is. Nog eventjes kijken naar Europa.

Onbekende Drones Boven Nederland

en specifiek Nederland zijn dit weekend onbekende drones gespot bij Volkel vliegbasis en Heindhoven. Wat ook een militair deel heeft. Bij Volkel was het op vrijdag en zaterdag. Eindhoven zaterdag. Defensie meldt wapens te hebben ingezet tegen die drones. Kennelijk niet effectief. In Eindhoven zijn tijdelijk vluchten opgeschort. Ja, maar wat het allemaal is en wie erachter zit, dat is onduidelijk. Dus de kans is groot dat dat ook gewoon...

provocateurs zijn. Mensen die zeggen van, nou, laten we maar proberen. Het kan ook zijn dat het mensen zijn die 1000, 2000 euro gekregen hebben van iemand. En dat zonder te weten dat het voor Rusland is. Ga zomaar door. Het kan echt van alles zijn. Maar je zult uiteindelijk een keer ook uit de lucht moeten halen. Om te weten waar het vandaan komt. Hoewel dat ook heel erg lastig is. Dat weten ze op dit ogenblik ook niet. Omdat veel van die dingen kun je gewoon niet...

Zou je spekende speelgoedwinkel kopen? Ik begreep van weinigen op de televisie. Dus boven Eindhoven waren het huistuin en keukendroos. Kleintjes. Boven Volkel waren het wel veel grotere droos. Ik weet niet. Ik sprak met... Ik zat met Gijs Tuinman in een televisieprogramma. En die zei dat het hier ook gewoon om korte kopters ging. Ik heb niet horen zeggen gisteren dat het om hele grote drooms ging. Maar goed, ik bedoel...

Er zal ongetwijfeld een hele hoop onder de pet worden gehouden op dit ogenblik. En ook rationele informatie. Laten wij door naar de Verenigde Staten. Na het volgende. Heb je het al gezien toen president Trump... Jazeker, heb ik gezien. Oh, waar dan? Met de nieuwe BNR-app. Heb je het al gehoord, gelezen en gezien. Download hem nu in de Google Play of App Store. Je kunt dus ook puzzelen in de nieuwe BNR-app. Oh, wat leuk. Welkom terug. Misschien naar de VS via...

VS-EU Handelsdeal en Tech Regelgeving

Overleg tussen de VS en Europa over een handelsdeal waarbij ik zag vandaag dat Howard Ludnick, de Amerikaanse handelsminister, heeft geopperd als Europa de... techregels versoepeld, dan geven wij een mooie staaldeal. Dat is in afval wat de Amerikanen hier graag uit zien komen. Ik denk dat we sowieso naar die versoepeling van regels gaan. Want inmiddels begint in Brussel en ook in de hoogsteden... er is een situatie te ontstaan dat die regels ons aan het tegenwerken zijn.

En dat je niet meer als een eiland in een woelig oceaan die regels kan handhaven en die kan opleggen aan andere landen. Die regels voor techbedrijven bedoel je specifiek? Ja, en dat gaat wel ten koste van de Europeaan. Want die regels zijn ervoor om de consumenten te beschermen. Maar inmiddels is de geopolitieke strijd zo verhuwd.

Dat ik denk dat het heel erg lastig wordt. En hier zie je ook de zwakke positie van Europa weer. Zeker. Maar je zou misschien ook kunnen zeggen dat de consument moet worden beschermd tegen allerlei beïnvloeding. Want dat speelt dus juist via die platformen zo groot. Ja, dat Digital Service Act bijvoorbeeld. Dat is natuurlijk ook absoluut zo. Maar het probleem zit hem erin dat Amerika zegt van dat is censuur.

Dus wat ga je dan doen? Je wordt gewoon gechanteerd. Dat is het hele punt. Je wordt gechanteerd met hoge heffingen op staal. En als je dan die censuur gaat... Gaat veel minder in de ogen van Amerika. Dan krijg je lage herfving opstaan. Dit is gewoon wat het is op dit ogenblik. Waar ga je dan voor kiezen? Kies voor je publieke debat. Want dat wordt vergiftigd door zowel Trump als Poetin.

Met allerlei instabiele effecten op onze democratie tot gevolg. Dan maar liever wat minder staal verkopen dan de Amerikanen, toch? Nou ja, maar het gaat iets verder dan dat hoor. Het gaat iets verder dan dat. Want er zijn dus ook lijsten van... Honderden artikelen waarin staal is verwerkt. Er wordt gewerkt aan een nieuwe lijst. Het heeft problemen voor de auto-industrie. Dus ja, de schade kan dus ook.

geweldig enorm zijn. Dus je kunt heel principeel zijn van, nou ja, dan beschermen we de consument voor desinformatie en tegelijkertijd... diezelfde consument, die raakt werkloos bij wijze van spreken. Dus het zijn echt hele vervelende keuzes die je maakt. Plus ook de godpunt dat we zo afhankelijk zijn van die dure Amerikaanse LNG.

Ik bedoel, dan gaan er oude vrouwtjes dood in appartementen. Als de gasvoorraad op is. Dat is allemaal weer niet fraai. Wat hebben we nog meer in ons Amerika-blokje te melden?

Venezuela, Militaire Ethiek en Recht

Nou, een aantal dingen. Het eerste is dat 70% van de Amerikanen hebben geen enkele behoefte aan Amerikaanse militaire actie in Venezuela. Dat wisten we al langer, hè? Wat ik heel grappig vind is dat Doge, waar we zo vaak over gesproken hebben... Dat blijkt dus gewoon stiekem te zijn ontbonden. Al in juni. Dat is er gewoon helemaal niet meer. Iemand vroeger naar. En toen zegt meneer director Scott Cooper. That doesn't exist anymore. Zo gaat dat dan. To są myszkłe projekty.

Ik moet iets zeggen over Venezuela trouwens. Ja, want daar zijn wel allemaal van die signalen dat er wat gaat gebeuren. Ja, nee, goed, dat klopt. Want de Amerikanen zijn dus nu een nieuwe fase ingegaan. En dat heeft onder andere te maken met het feit... dat Trump nu kennelijk snel een besluit gaat nemen op de terroristische...

een lijst van terroristische organisaties zetten van het kartel De Los Solos. En als dat gebeurt, dan zou dat dus ook een aanleiding kunnen zijn om een interventie te gaan uitvoeren. En volgens sommige Amerikanen heeft de president van Venezuela alles te maken met dat kartel. Nou of dat zo is, dat... is maar de vraag. Ik weet het in ieder geval niet. Maar goed, als dat bewezen kan worden, dan is het zo. Maar via die weg zou je dus ook de president kunnen aanpakken.

Exact. Reuters had dus gisteren de opmerking dat volgens vier anonieme Amerikaanse ambtenaren... inderdaad een operatie zal worden gestart in de komende dagen. Maar je moet je even realiseren wat dit betekent voor de krijgsmacht. Dus we hebben nu al gezien dat die boten die worden kapot geschoven. Zonder een vorm van proces. We hebben al meerdere malen gezegd dat daar een juridische term voor is. Dat is moord. Maar ja, dus die militairen...

Die worden dus nu, zonder dat het juridisch getoetst is, opgedragen om moord te plegen. Je brengt dus militairen die binnen het... humanitaire oorlogsrecht, maar überhaupt binnen het recht moeten opereren in een situatie waarin je opdrachten geeft die niet kunnen. En dus begint er nu in de Verenigde Staten een discussie te ontstaan of dit eigenlijk wel kan.

Ethisch is het sowieso niet verantwoordelijk. En daarmee wordt nu ook teruggegrepen op bijvoorbeeld de processen van Nuremberg. Beveel is beveel. niet geldt. Sinds die tijd is dat gewoon een nogal hard principe geworden in het internationale recht. Je kan niet zomaar, of het nationale recht dient hem niet ook, op het moment dat jij iets doet.

en je gaat totaal over de schreef en je doodt burgers in opdracht van je meerdere, dan ben je jezelf ook slagbaar. Nou, die discussie begint dus nu te komen in de Verenigde Staten. Hartelijk gefeliciteerd.

Amerikaans Invloedverlies en China's Opkomst

We kunnen nog eventjes naar verschillende internationale overleggen. Bijvoorbeeld de G20 in Zuid-Afrika. Is met groot succes en unanimiteit afgesloten. Met een mooie verklaring. Iedereen was het eens over allemaal dingen. Over klimaatbescherming en zo. En dat had er ook mee te maken. Dat iedereen daar aanwezig was. Ja, Amerika was er niet. Amerika was er gewoon niet. En toen heeft dus ook Rafa Mosel, toen ze de laatste keer begonnen, heeft hij gelijk de zaak in stemming gebracht.

En toen stemde, het ging over schuldverlichting. Dat is een eeuwig probleem. Het ging over klimaat. En wat nog meer, weten jullie dat? Nee, dat waren de twee, nou ja, het is gewoon een hele lijst. Dit waren die twee die je noemt. Die zijn cruciaal. Omdat daarmee de G20 landen op één lijn zitten. Behalve Amerika. En Amerika heeft Trump al gezegd. Of Trump zelf alsof we een uit zijn.

Eén uit het Witte Huis, dat weet ik niet meer. Maar er is vanuit Amerika gezegd van, ja hoor eens even, je kan dit niet zomaar opschrijven als G20, want wij zijn er niet bij betrokken geweest. En toen heeft Ramaphosa gezegd, de president van Zuid-Afrika, bekijk het maar. Dit kan niet worden heronderhandeld. Dan had je gewoon aanwezig moeten zijn.

De consequenties hiervan zijn groter voor de Verenigde Staten. Dan zie je dus weer dat ze zich isoleren en dat ze een greep op de wereld verliezen. Jazeker, en dat geldt natuurlijk ook voor... De klimaatdiscussies in Brazilië, daar waren ze ook niet bij. En je ziet dus nu, en dat is echt cruciaal, dat China een stad naar voren doet.

Want ik heb nog even naar die Chinese media zitten te kijken. Die waren allemaal laaiend enthousiast over wat er gebeurde in Zuid-Afrika met de G20. Dus een enorme dikke veer kreeg iedereen en alle landen. Die eraan mee hebben gedaan. Dus het was ontzettend belangrijk wat er allemaal gebeurd is. Met de klimaatonderhandelingen in Brazilië. Dus je ziet gewoon dat... Dit is het ABC van internationale betrekkingen.

Dat wanneer een supermacht dit doet, dan springen anderen in het gat. En dit is een versnelling van de relatieve achteruitgang van de Verenigde Staten, kan ik je melden. Die discussie. Die conclusie zou ik echt wel aardurven. Het is ook echt oliedom. Trump zegt, als ik er niet ben, dan kan er geen slotverklaring komen. Natuurlijk komt er dan wel een slotverklaring. Het gaat eigenlijk beter. En eigenlijk zou je dus nu langzamerhand moeten besluiten om...

Om Amerika gewoon buiten de G20 te houden. Dan worden ze niet blij. Maar je zoude misschien zelf wel buiten de G7 moeten houden. G6. We zijn al van 8 naar 7 gegaan. Nou ja, dat vond ik wel curieus hoor jongens. In het EU plan stond nog steeds dat Rusland lid zou mogen worden van de G8. Ja, dat zag ik ook ja. Dat vond ik een beetje vroeg. Het stond wel dus een 13C. Dat was dan in de toekomst en zo. Maar ik vond het ook wel een beetje prematuur.

Ja, maar op die manier kan je natuurlijk ook wat leuke dingen zeggen in de richting van rust, waarvan je weet dat het toch niet gaat gebeuren. Maar dan hou je zo'n worst voor. Wat daar een beetje in miste. Ook in het Europese plan. Is iets van gerechtigheid. Dat je iets kijkt naar oorlogsmisdaden. Je moet wel betalen.

Maar iets van een justitiële aanpak mag er toch ook wel in zitten? Nou ja goed, het gaat toch niet door. Nou ja, realiseer dat in het Amerikaanse plan stond dat iedereen complete Unie... Immuniteit kreeg. Dat is er uitgehaald. Dat is er uitgegooid, ja. Laten we dan nog maar even naar de video's gaan.

Midden-Oosten: Conflict en Verantwoording

Daar moeten we natuurlijk praten over. Dat is weer dus een senior militaire commandant van Esbollah. Is uitgeschakeld door Israël. Haytam Ali Tabatabai, als ik het goed uitspreek. Bij die exercitie zijn vijf mensen omgekomen en achtig gewond. Je ziet dus nog steeds dat Israël daartoe in staat is. Israël heeft het eigenlijk opgegeven. De hoop dat de Libanese regering echt Hezbollah omarmt. En dus doen ze dit soort dingen gewoon militair.

Verder nog een heel geestig dingetje vanuit Iran. Moet je je voorstellen, Iran en internationaal recht... is dit niet altijd op dezelfde pagina. Er is een think tank in Teheran die zegt van ja, maar laten we nou eens nadenken van misschien dat wij een slechte naam hebben. Maar eigenlijk heeft Trump een nog veel slechtere naam met al die dingen die gebeuren in Midden-Oosten. Dus misschien kunnen we...

Wat van onze bondgenoten herwinnen. Als we de internationale kaart gaan spelen. En Amerika als een rogue partner neerzetten. Dat vond ik nog geestig. Overigens twee dingetjes. 310 doden alweer in Gaza. Tot nu toe? Ja, ja, ja. Ja, jongens, het slaakt het vuur. Dus wat een slaakt het vuur maar waard is. Gaat gewoon door. Ja, en wat ook interessant is, is dat na het...

Het vertrek van generaal Herleving, dat is de hoogste baas van de IDF, dus de Israëlse kruismacht. Is generaal Sami heet hij geloof ik. Die heeft nu gezegd van ja, we gaan nu toch... Mensen aanklagen, ontslaan, disciplinaire straffen. Als het gaat om wat er is gebeurd op 7 oktober 2023. Want dat is gewoon niet goed gegaan. Mensen hebben een plicht verzaakt. Dus daar begint nu heel voorzichtig, op dit punt althans, beginnen maatregelen genomen te worden.

En dat betekent dat op een gegeven moment ook Netanjahu zelf wordt aangepakt. Want die was natuurlijk verantwoordelijk. Ja, dat is dan een stap verder. Oké, genoeg voor nu. Tot morgen. Tot morgen. TV Gelderland 2021 Of DAB+.

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android