¶ Intro / Opening
TNR Nieuwsradio. Boekerstijn en de Wijk. Nina van den Dungen. Welkom bij Boekerstijn en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het is dag 1356 van de oorlog in Oekraïne. En nou mag ik vandaag en morgen het stokje overnemen van Hugo... want die houdt zich even een paar dagen bezig met... belangrijker zaken dan het toestand van de wereld.
¶ Oekraïne: Energie en Frontlinies
Het nieuws van dit weekend. Er waren natuurlijk weer hevige aanvallen... op de energievoorziening van Oekraïne. Rusland lanceerde vrijdag op zaterdag nacht 450 drones... en 45 raketten om de energieinstallaties te saboteren. Daarbij vielen ook doden, zeker vier. En in Dnipro liep een woongebouw schade op. En raakten volgens Zelensky ook zeker elf mensen gewond. En ook elders in het land vielen gewonden. Maar er was ook een tegenaanval.
Oekraïnse drones hebben de stroomvoorziening en ook de verwarming lam gelegd... in de Russische steden Voronezh en Belgorod... naar bij de Oekraïnse grens. Dat melden Russische functionarissen. In Voronezh, waar iets meer dan een miljoen mensen wonen, veroorzaakt... Een drone brandt in een energiecentrale. En de Russen lieten weten dat er zeker 44 Oekraïnse drones zijn neergehaald. Intussen wordt er in Oekraïne hard gewerkt om de energieinfrastructuur te herstellen.
Het Oekraïnse staatsenergiebedrijf. En ook de netbeheerder die geven aan dat de energievoorziening in de meeste regio's lang plat zal liggen. Zo'n 8 tot 16 uur per dag. Anders kunnen ze de boel niet op orde krijgen. En de aanval van dit weekend was de negende grote aanval... op de energievoorziening sinds begin oktober. Dat zegt het Oekraïnse energiebedrijf Naftogas.
Dan nam Rusland dit weekend ook nog twee kerncentrales in het westen onder vuur. Te weten knelt Nitschi en Rivne. En verder zien we Oekraïnse troepen oprukken in het gebied... Kostjantzinivka en Drushkivka. En de Russische troepen rukken ook op bij Kupyansk... in de buurt van de grens bij Belgorod. De slag dan om de Oekraïnse stad Pokrovsk duurt nog altijd voort.
Hoewel de Russische opmars al een paar dagen wat werd vertraagd... zien we toch dat een groot deel van de stad al wel in Russische handen is. De Russische zijn ook bezig om de Oekraïense logistieke aanvoerlijnen te verbreken. ten oosten van Pokrovsk, zodat de verdediging in die stad het ook steeds moeilijker krijgt. Zelensky zegt dat Moskou 170.000 troepen heeft ingezet om dat gebied te veroveren.
We zien ook hevige gevechten nog altijd in de provincies Jonetsk. En volgens Zelensky zijn er in oktober... een recordaantal Russische soldaten gesneuveld en gewond geraakt. Namelijk 25.000.
¶ Tactische Analyse: Pokrovsk en Energieoorlog
Nou eerst even over die tactiek van die aanvallen. Want je hebt gezegd dat die elektriciteitsvoorziening lang plat blijft. En dat heeft ermee te maken met het feit dat nu het hele steen wordt aangevallen. Dus niet alleen maar centrales worden aangepakt. gebombardeerd, maar ook verdeelstations en eigenlijk het hele elektriciteitssysteem wordt simultaan op dit ogenblik aangepakt. En dat heeft enorme consequenties, want daardoor wordt het ook moeilijker.
om de hele zaak voor aan te praten te krijgen. Nou, even over Pocrosk. Ja, er is inderdaad sprake van een tijdelijke vertraging. En dat heeft volgens mij te maken met het feit dat de Russen zich gaan voorbereiden op een veel grotere aanval. En dat betekent dat ze hun logistiek moeten opbouwen om die stad echt in te kunnen gaan. het zuiden en we weten ook dat vanuit het zuiden grote versterkingen moeten worden aangevoerd. Er zitten nog steeds tamelijk weinig
Rusten in de stad zelf. Ze controleren dus dat hele gebied niet. En ze kunnen ook niet die stad op dit ogenblik omzingelen. Omdat ze ook nog steeds worden bestookt door de Oekraïners. Wat ik nu ook heb gezien van die Russische mailbloggers. Die redelijk goed op de hoogte zijn van wat daar gebeurt. Die zeggen op dit ogenblik.
is er ook heel weinig machinegeweervuur in de stad zelf te horen. Maar ik denk dat het stilte is voor de storm. Want je ziet dus inderdaad dat de grootste groep van militairen die die stad uiteindelijk moeten... ...binnentrekken, die zit het nog steeds... ...op 10 kilometer afstand van de stad... ...van het zuidelijke deel van de stad. Dus dat is één punt. Dus dat...
Ja, dat gaat door. En de grote vraag is natuurlijk hoelang dit nog gaat duren. En dat weet eigenlijk gewoon niemand. Nee. En Mirno Grat, wat voor rol speelt die stad? Nou ja, Middelkrat ligt dus aan de overkant. Dat ligt eigenlijk maar gewoon op een steenworp afstand van Bokrosk. Dat ligt zeg maar naar het oosten. Je moet je voorstellen, ik raad iedereen aan om de kaart erbij te pakken. Dus dat de Oekraïners een hap hebben genomen in...
door Rusland voor over het gebied. En aan de ene kant ligt Pokrovsk en aan de andere kant ligt Mernokracht. En eigenlijk kan je zeggen dat die hap bijna is... Om Singel bijna is afgesloten. Dus het is eigenlijk nog een wonder. Dat die Oekraïners in staat zijn. Om toch tot een zekere mate van bevoorrading te komen. Van die beide steden.
Gaat wel heel lastig hoor. En steeds moeilijker. Omdat hun aanvoerlijn ook in de diepte worden aangepakt. Nou, Medo-Krat, dat is een apart geval. De ISAT is niet veroverd. Maar het is bijna onmogelijk op dit ogenblik om voor de Oekra... de logistiek. te organiseren de stad in. Het kan eigenlijk bijna niet. Dus overal zijn drones. De Russen zijn bezig met het opwerpen van prikkeldraad-sperringen. Dus je komt er gewoon niet door. En hier en daar worden er ook nog...
Er zijn zware zweefbommen ingezet om Oekraïners te doden die er dichtbij komen. Dus meer dan Oekraat, ik denk dat die hele hap uit dat bezette gebied, wat die Oekraïners nog gedeeltelijk in... in handen hebben, dat dat eerdaags gewoon echt helemaal gaat verdwijnen... en dat die grens daar echt wordt getrokken. Ja, nou ja, ze hebben 170.000 troepen, zegt Zelensky daar. Dat de Russen zoveel man daar aan blootstellen.
Nou ja, het is natuurlijk niet alleen dat die 170.000 zijn ingezet voor Pokrovsk. Het is het hele gebied, het is het hele operatiële gebied wat verder ook doorloopt naar het noorden. Dus het is niet zo dat ze met 170.000 man Bokosking gaan. Want dat is gewoon veel te veel. En dat heb je ook niet nodig. Nee, het gaat echt om het exploiteren van een... ...van een doorbraak die er zo mogelijk...
kunnen komen als Pocosk wordt ingenomen. En dan zou je willen doorstoten. En dan zou je grotere delen van de Donetsk-regio in handen willen krijgen. En daar heb je die soldaten voor nodig.
¶ Nucleaire Veiligheid en Zelensky Diplomatie
En dat betekent inderdaad op dit oog niet... dat het zwaartepunt van de gevechten ook voor Rusland daar ligt. Ja. Dan die kerncentrales. Die werden aangevallen, onder vuur werden genomen. Daarin roept ook Oekraïne nu echt op... Rusland brengt de nucleaire veiligheid in Europa in gevaar. Dus het internationaal atoomagentschap moet actie ondernemen. Het zijn kerstdaten in het westen van Oekraïne. Het komt dichterbij.
En er is toch geen reactie verderop gekomen? Waarom niet? Ik heb het nog niet gezien. Dat zal vandaag wel komen, denk ik. Nou ja, er is wel gezegd dat dit onvoorstelbaar is wat hier gebeurt. En dat de minister van buitenlandzaken van Oekraïne... ...heeft ook bekendgemaakt dat die aanvallen op die onderdelen van die... ...het zijn niet de kernstalen zelf, maar het zijn om de faciliteiten die eromheen liggen... ...die zijn kennelijk gebombardeerd. Hoe het precies zit, dat weten we nog niet.
Maar dat dit onwaarschijnlijk risicovol is en dat hier een bewuste poging wordt... ondernomen om gewoon een kernramp te organiseren. Of dat zo is, dat weten we niet. Maar dat is wel wat de minister van Buitenlandzaak van Oekraïne hierover gezegd heeft. Dan had Zelensky dit weekend een interview gegeven aan The Guardian.
Ja, een beetje een merkwaardig interview. Vond je niet Rob? Hij zei bijvoorbeeld dat hij helemaal geen ruzie met Trump had gehad. Terwijl allerlei andere bronnen zeiden dat dat zo was. Ja, wat moet hij anders zeggen? Dan kan ik zeggen dat hij Trump haalt en dat hij er continu rigie mee heeft. Dat kan hij toch niet zeggen. Dus in die zin vind ik dat niet raar.
Normale politicus hoor, wat dat betreft Zelensky. Nee, maar dat ben ik helemaal met je eens. Maar daardoor is het interview voor ons niet zo interessant. Want het is allemaal dingen die je verwacht van. Nou, hij zei wel van alles over koning Charles. Ja, dat voel ik wel interessant. Maar heel positief, toch? Dat hij enorm... Ja, dat was toch.
Nou, ik denk dat het ook zo is. Ik bedoel, realiseer je wat er gebeurd is toen Starmer, de premier van het Verenigde Koninkrijk, in de overle office zat en rukte hij een brief uit zijn... Uit de binnenzak van de koning die hem uitnodigde voor een staatsbezoek. Nou, dat is gebeurd. En Trump moest... worden ingepakt. En dat is dus gewoon kennelijk gebeurd. Dus in die zin, de opzet van Starmer is op dit punt gelukt. Want Charles, die heeft inderdaad Trump...
kennelijk volgens Zelensky weten in te pakken. En dat zou hem wat gunstiger hebben gestemd... ten aanzien van de verdere discussies over de levering van wapens... Via de bondgenoten. Voor wat het waard is. Charles wordt eigenlijk daarmee een soort Trump whisperer. Ja. En dat heeft gewoon te maken met het feit. Dat Trump onwaarschijnlijk opgewonden wordt. Van alles wat met kolonieke huizen te maken heeft.
¶ Lavrov's Terugkeer en Status
Precies, daar heeft hij dan ineens respect voor. Dat was een van de laatste zaken waar hij respect voor heeft. Wij kregen ineens weer een teken van leven... van de Russische minister van Buitenlandse Zaken, Lavrov. Dat was wel heel grappig. Je hoort er allemaal geruchten over. Je weet helemaal niet of het waar is. Het leek er zo te zijn omdat hij niet in staat was geweest om een meeting tussen Trump en Boete in Hongarije te organiseren. Dat hij uit de gratie was gevallen.
Er wordt eindeloos over gespeculeerd. Maar goed, hij is dus nu opeens weer op het toneel. En hij zegt, nou, ik ben absoluut klaar om Rubio te ontmoeten. besprekingen tussen Trump en Poetin voor te bereiden. Maar hij zegt ook tegelijkertijd... Moskou houdt gewoon vast aan de maximalistische eisen... voor de kapitulatie van Oekraïne.
Dus eigenlijk niks. En wat misging is dat hij begon te zeggen dat het Kremlin is toch wel bezig om Russische nucleaire testen voor te bereiden. En toen werd hij onmiddellijk tegengesproken door Peskov. Die zei van, nou, Poetin heeft helemaal geen intentie om te doen. Dus het is volstrekt onduidelijk wat de status is van Lavrov. Nou, de status is wel duidelijk.
Minister van Buislandse Zaken nog steeds. En het is tegengesproken door het Kremlin dat hij eruit zou worden gegooid. Maar ik denk dat zijn positie een klein beetje verzwakt is. Hij gaat ook niet naar G20, heb je begrepen? En dat schijnt ook nog een keer op de achtergrond te spelen. Als ik goed ben geïnformeerd, dan gaat de sjefstaf van Poetin daar naartoe. Dus dat is op een vrij laag niveau wordt Rusland daar vertegenwoordigd.
Trump komt er ook niet. En Trump gaat helemaal die G20 boycotten. Dus komt ook werkelijk geen enkele hoge functionarissen... uit de Verenigde Staten ernaartoe. Nee, dus tot zover de G20. Althans, de waarde ervan. Ik heb ook begrepen dat Lavhoff gewoon mijn pensioen wil. Hij doet het al twintig jaar.
En volgens mij is het zijn van minister van Buitenlandse Zaken tamelijk inspannend. Want ik heb nog nooit een minister van Buitenlandse Zaken gesproken die vond dat dat een makkelijke klus was. Want je wordt helemaal door elkaar geschud in zo'n vliegtuig. continu inzet. Dus je wordt helemaal gek op een gegeven ogenblik. Nou al twintig jaar of iets eigenlijk. Zoiets hè. Ja. Dus.
Ja, en dat zou een reden kunnen zijn waarom op dit ogenblik Dimitrev, dat is de baas van dat investeringsfonds van Rusland, steeds vaker naar voren wordt geschoven. Dat hij het overneemt. Ja, dat zou wel eens een keer... kunnen zijn, is mijn analyse. Of het klopt, dat moet allemaal nog blijken. Maar het zou me niet verwazen. Is dat eigenlijk best wel denkbaar ook? Want Rob, jij zegt vaak, we zitten in fase nul. Wellicht toch het startpunt van een grootschalige...
...actie tegen de NAVO van de Russen. Is dat dan waarschijnlijk dat Poetin dat overlaat... ...aan toch een opvolger van Lavrov? Nee, want het gaat via de militaire lijn. Dus dan moet je veel meer denken aan de minister van Defensie, aan de inlichtingendiensten. Daar moet je dan veel meer naar kijken. Lavrov is eigenlijk een functionaris in het... in Rusland die niet onwaarschijnlijk verïnvloed heeft. Dat heeft hij al jaren niet. Het is eigenlijk meer een brenger van het nieuws.
En het geven van duiding en het napraten van wat Poetin graag wil. Maar het is niet zo dat de positie van Lavrov... zo onwaarschijnlijk sterk is dat Poetin doet wat Lavrov... Het is eerder omgekeerd. Dan nog heel even naar de drones die boven Europa vliegen. Want dat zagen we ook weer dit weekend volop. In België geloof ik weer. Ja.
¶ Europese Drones, VS Shutdown Impact
En Nederland niet geen berichten meer, toch? Nee, na Geels rijen heb ik het niet meer gezien. En de Belgen worden nu geholpen door een Brits team. Het komt vandaag aan. Ja, maar in welke zin dan hulp? Gaan ze proberen toch die drones uit de lucht te halen? Ja, het kan wel. Maar ja, daar zijn ongelooflijk...
Ja, hoe zal ik het zeggen? Bezwaren tegen om dat te doen. En ja, ik vind die bezwaren misschien ook wel een klein beetje overdreven. Want boven een vliegveld moet je dat toch wel kunnen doen. Dat is toch een enorm grote terrein. Kerncentraal in Doel. Ja, daar zijn ze ook geconstateerd op dit ogenblik. Ook daar kan je een drone neerschieten. Als je op die kerncentrale terecht komt, is dat niet een heel groot probleem. Want die kunnen botsingen met vliegtuigen aan. Dus...
Ik vraag me werkelijk af waarom men zo ongelooflijk terughoudend is met het neerschieten van die drones. Dat moet je toch op een handige manier kunnen doen, lijkt mij. Maar goed, ik zal er wel geen verstand van hebben. En ik denk daar misschien wat te makkelijk over, maar je kunt dit niet toestaan.
Je moet op een gegeven moment een punt maken. En dat punt wordt maar niet gemaakt. En misschien ook om zeker te stellen dat het daadwerkelijk van de Russen is. Want dat is natuurlijk ook niet 100% zeker. Nou ja, dat is natuurlijk het hele punt. En je moet een punt maken om ook te kunnen afschrikken. En afschrikking is niet wat Nederland nu doet. Er is een prijsvraag uit schrijven voor wie het beste systeem heeft... om de droonstegen te houden.
Ja, het is wel vreemd. En je ziet dus nu ook gewoon hoe westerse landen ongelooflijk worstelen met dit soort zaken die eigenlijk gewoon heel erg voorspeld zijn dat het ging gebeuren. Ja. Straks de Amerikaanse shutdown heeft gevolgen... voor de wapenleveringen aan Europa en Oekraïne. Maar eerst even dit.
Om slimmere zakelijke beslissingen te kunnen nemen heb je de juiste informatie over bedrijven nodig. Kies voor Company Info en wij zorgen ervoor dat je precies die info krijgt die je nodig hebt. Of je nu de beste leads wilt vinden of bedrijfsrisico's wilt checken. De company info die je nodig hebt. Welkom terug bij Boekenstein en De Wijk... op zoek naar de nieuwe wereldorde.
De shutdown van de Amerikaanse overheid heeft inmiddels ook gevolgen... voor de Amerikaanse wapenexport naar Oekraïne en ook naar NAVO-bondgenoten. Een pakket ter waarde van zo'n 5 miljard dollar... met onder andere AMRAAM-luchtraketten en HIMARS-raketwerpers. Vertraagd. Moeten wij ons daar zorgen over maken? Ik denk het wel. Een deel van Defensie heeft dus ook last van de shutdown. Want die staan ook op de loonlijst van de overheid. En zij hebben dus een probleem.
En wat je verder ook ziet, en dat gaat ook heel ver, je ziet nu ook dat allerlei vluchten worden gecanceld. Omdat er simpelweg gewoon geen mensen meer zijn die op die vliegvelden kunnen werken. Je ziet aan alle kanten dat het misgaat. Er is wel een begin van een oplossing, omdat een aantal democraten een handvol hebben nu voorgestemd met natuurlijk Republikeinen.
voor nieuwe wetgeving in de Senaat... die de shutdown dus zou kunnen afschaffen. Maar dat zou een nederlaag van de democraten zijn... want daar zit dan dus niet de healthcare.
¶ Trump's Controverses en VS Politiek
in wat de democraten als eis hadden gesteld. Meteen dan maar even doorpakken met het Amerika Nieuws, Haren John. Ja, dan zie je dus dat... Trump behaalt er natuurlijk enorm van dat de Supreme Court zo kritisch is op het tariefbeleid. En dan maakt hij dus een opmerking op True Social, zijn eigen platform van...
We krijgen zoveel tariefinkomsten binnen. Ik kan misschien wel elke Amerikanen 2000 dollar geven uit die tariefinkomsten. Tja, niet helemaal serieus te nemen. En wat Trump ook doet, heel kort, is dat hij dus... Dan gaat hij weer zo'n samenzweringstheorie over Barack Obama retweeten. Obama-care, daar heeft Obama zelf 40 miljoen aan royalties van gekregen. Wat natuurlijk totale onzin is. Zucht.
Ik vond het nog wel een interessante bericht dat een federale rechter Wolf is afgetreden. Omdat hij zich niet meer kon verenigen met het beleids van Trump. En zegt van hier wordt de rechtsstaat gesloot. En dit is precies wat ik niet wil. Hij heeft een mooi stuk geschreven in The Atlantic. Gewoon even lezen zou ik zeggen. Is het een republikein of een democraat? Het is een republikein. Het is federale rechten.
Oké, dat is best bijzonder dat hij zich zo openlijk tegen Trump keert. Ja, zeker. En Trump is natuurlijk heel erg blij met het glazen bij de BBC. Wat dit weekend gebeurde. Die directeur is afgetreden en nog iemand. Omdat ze met die filmpjes, weet je wel, dat toen Donald Trump dus een beetje de zaken zat op te hitsen voor de bestorming van het kapitaal, hebben ze met die...
Met zijn speech geknoeid. Dat is natuurlijk ongelooflijk stom. Maar ik moet je wel zeggen dat als je die speech allemaal nog eens bekijkt. Natuurlijk was het ophitserij. Maar goed, Trump maakt hier natuurlijk dankbaar gebruik van. Die valt gelijk de BBC aan en zo. Ze zijn allemaal tegen me. Very dishonest people. Zo gaat dat. Dus twee koppen gerold, hoofdredacteur en directeur.
¶ COP30 en Klimaatgeopolitiek
Dan nog heel even over de COP30, de klimaatconferentie. Rob, daar wil jij het nog even over hebben? Nou ja, goed, wat er gebeurt is wel op zich heel opmerkelijk. Het begint steeds meer een geopolitieke notie te krijgen. Wat er gebeurt in Brazilië. En met name de Europese Unie die staat nu onder enorme druk. En we weten dat de afgelopen weken is er ongelooflijk gezocht naar een oplossing.
voor de onderhandelspositie die de Europese Unie moet verdedigen in Brazilië. Maar de landen zitten gewoon niet op één lijn. Dus je ziet dat de doelstellingen op het gebied van klimaat... En om dat tegen te gaan, dat die aan het verwateren zijn binnen Europa. Tegelijkertijd zie je dat... Hoekstra ook in de richting van China heeft gezegd... jullie doen veel te weinig. De Chinezen hebben nu aangegeven dat de pak weg tot...
In 2035 7 tot 10 procent uitstoot moet worden verminderd. En Hoekstra zei, de Europese Unie vindt dat 30 procent moet zijn. En dan zie je wat er gebeurt. Vervolgens zegt China... Ja hoor eens even, doe zelf ook even wat. Jullie liepen altijd voorop, maar je begint nu ook op dit ogenblik de boel af te zwakken. En je ziet eigenlijk dat de animo in Europa om hele grote stappen te nemen aan het terug...
terugvallen is. En dat heeft gewoon te maken met het feit dat door al die maatregelen die we aan het nemen zijn, in combinatie met de hoge energieprijzen, onze concurrentiepositie in moordentempo achteruit gaat. En daardoor komen we ook in een hele slechte positie terecht ten opzichte van China. Dus wij moeten...
op een of andere manier onze positie herdefiniëren... zodanig dat we misschien nog vooruit gaan op dit dossier... maar dat we ook de banden goed houden met China. Met die van de Verenigde Staten zijn ze al kapot... want Trump heeft ze teruggetrokken uit dit hele... En het begint steeds meer geopolitieker te worden. Dus een marsstrijd tussen de grote spelers speelt in toenemende mate op de achtergrond bij die COP30-meeting. Ik vind dat heel erg interessant en het is niet voordelen voor Europa.
Tenminste ook omdat China natuurlijk toch heel veel doet aan duurzaamheid, als je al die cijfers ziet. Ja, het is de grootste verduurzamer, maar het is ook de grootste vervuiler. En daar zitten dus grote problemen. En Draghi, we hebben het al vaker gezegd, die heeft gezegd van de snelste route naar verduurzaming naar een groen Europa. Dat loopt via China, want die heeft de technologie.
en China op dit punt ook met elkaar botsen. Want die willen op dit punt ook niet nog eens een keer meer afhankelijk worden van China. Wat ik me heel goed kan voorstellen. Dan gaan we die COP30 de komende dagen toch even volgen in het kader van geopolitiek.
¶ Gaza Stabilisatieplan Uitdagingen
Wij eindigen natuurlijk even in het Midden-Oosten. Daar is een hoop gelazen rondom die stabilisatiemacht... die onder leiding van de VS naar Gaza zou moeten. Trump zei dat gaan we heel snel regelen. Maar er komt nu toch wat gedoe.
De Verenigde Arabische Emiraten die zeggen... nou, wij gaan waarschijnlijk niet meedoen... want we zien nog geen duidelijk kader voor die stabilisatiemacht. En onder deze omstandigheden gaan wij waarschijnlijk niet deelnemen. En Israël die zegt, Turkije mag niet meedoen...
geen Turkse laarzen op de grond. Turkije heeft onder andere arrestatiebevelen tegen Israëlische topfiguren uitgevaardigd. Want zij zeggen dus volkerenmoord gepleegd in Gaza, dus Israël en Turkije. Dat zijn natuurlijk ook geen vrienden. Van Jordaan heeft zich ook heel negatief uitgelaten.
Die heeft ook gezegd, wat gaan we dan doen? Gaan we de vrede bewaren of gaan we de vrede afdwingen? Het is één van beiden. En als je moet gaan afdwingen, kom je gewoon in oorlog met Hamas. En dat is ook wat ze niet willen. Het is het prijs voor het hebben van geen plan. Daar komt het eigenlijk op in. En dan ontstaat er dus een machtsvacuum. Nou ja, dat is natuurlijk buitengewoon problematisch. Omdat je op deze manier ook niet weet hoe je Hamas moet ontwapenen.
Dus de kans is nu vrij groot dat dat plan, wat geen plan is, blijft steken bij een slaakt het vuren. En dat verschaft Hamas ook. alle mogelijkheden weer om zichzelf te positioneren als de baas in Gaza. En dat gebeurt dus ook. Je ziet dus op dit ogenblik al... Dat binnen de contouren die door de Israëli zijn afgesproken. De zogenaamde gele lijn. Hamas gewoon weer de macht aan het overnemen is. Aan het consolideren is. En ze zullen zich dan ongetwijfeld gaan herbewapenen.
Maar dat is nu gewoon de veiligheidsfactor. Dus het wordt steeds lastiger... hoe lang je hiermee wacht... om Hamas te ontwapenen... en om daadwerkelijk daar de veiligheid over te laten nemen... door een of andere... Peacekeeping of peace and forcing of stabilisatiegroep. Het punt is, dat weten we niet eens wat het is die daar moet komen. Dus daar zit echt een onwaarschijnlijk groot probleem in.
Want zou de VS samen met Egypte en Qatar zo'n stabilisatiemacht kunnen vormen? Of heb je wel echt meer landen nodig? Ik heb het idee dat de Amerikanen dit ook niet gaan doen. Amerika, we gaan geen boots on the ground. Ze hebben wel een soort centrumpje buiten de Gaza-strok. Waar trouwens onze eigen mis van buitenlandse zaak ook geweest is. Ja, van wil.
Maar dat stelt volgens mij allemaal heel weinig voor. Dat gaat meer over wederopbouw en dat soort dingen. Dus dat is gewoon inpassen. Je moet ook gewoon weten wat je daar moet gaan doen. En dat houdt echt verband met de ontwapening van Hamas. Je kunt pas een besluit nemen over een troepenmacht die je naartoe gaat zenden en de modaliteiten van die troepenmacht gaan bepalen.
Ook het mandaat wat ze krijgen, de opdracht die ze gaan krijgen, die kan je pas bepalen als je weet of Hamas wel of geen zware tegenstander is. Ja, zo simpel is het. Dus Trump heeft zich nu in een positie gemanoeuvreerd. waarin die misschien bewonderd kan worden voor het feit dat die verantwoordelijk is voor een staart uit vuren. Overigens met zeer veel steun van de landen in de omgeving. Die zeiden tegen een mas van houd nou eens een keer op en ga hier nou mee akkoord.
Maar het probleem is natuurlijk, precies wat Jan heeft gezegd... het is een plan dat niet is afgemaakt. Het zijn contouren. Zo werkt het niet in de internationale betrekking. Misschien wel in de vastgoedsector, maar hier niet.
¶ Syrië's Geopolitieke Evenwichtskunst
Dan moeten we het nog even hebben over Al-Shara in Washington. Die is vandaag in Washington. En de deal is natuurlijk duidelijk. Trump is bereid om de rest van de sancties ook op te heffen. Al-Shara. Mee gaat vechten. Dat heeft hij al gedaan gisteren. Met een raid. Om de resten van de islamitische staten op te ruimen. Dit is wat er gebeurt. De Syrië is...
Totaal plat door die verschrikkelijke oorlog. Er is ongelooflijk veel geld nodig om een wederopbouw te doen. En ze hopen dat geld dus op te halen. Maar ik geloof niet dat Trump veel verder gaat dan het ophebben van de rest van de... Sanxies. De Amerikanen zien wel dat ze iets moeten doen. We hebben een paar afleveringen geleden het erover gehad dat de Amerikanen nu bezig zijn om een luchtmachtbasis te gaan gebruiken. Volgens mij ten zuiden van...
Van de hoofdstad, dus een beetje in het zuiden van het land. Van de maskers inderdaad. Ja, zij zien natuurlijk wat de Russen aan het doen zijn, want die blijven daar. Als dit zo doorgaat, dan verspeelt Amerika... totaal zijn positie in dat deel van het Midden-Oosten en dat is iets wat ze ook niet willen. Dus ik denk dat er op de achtergrond ook druk is uitgeoefend op Trump om toch akkoord te gaan met een zekere mate van aanwezigheid in dat land.
Syara, die is wel handig hoor, want die begint nu met van twee walletjes te eten. Zowel van het walletje dat Washington heet, als het walletje dat Moskou heet. Dus hij manoeuvreert er handig tussendoor. Ik heb daar wel bewondering voor vanuit zijn perspectief. Een beetje worstend wil eigenlijk ook dat er een soort goed bondgenootschang komt tussen Syrië en Israël.
Dat lijkt me heel moeizaam. Omdat Israël met name militaire optreedt. De natie van Syrië. Maar dat is wat Trump wil. Ja. Goed. Dit was hem voor nu denk ik. Het was mij zoals altijd weer een genoeg roepen naar een John. Tot morgen. Na de financiële crisis kwam er flinke kritiek op het vak economie. Het zou te abstract zijn, te weinig maatschappelijk en niet helpen om grote vraagstukken van deze tijd te begrijpen.
We duiken in het economieonderwijs op alle onderwijslagen. Economie in de klas hoor je nu in je favoriete podcast app.
