#1349: Trump kletst uit zijn nek - podcast episode cover

#1349: Trump kletst uit zijn nek

Nov 03, 202525 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

Deze aflevering bespreekt de militaire ontwikkelingen in Oekraïne, inclusief drone-aanvallen en de strijd om Pokrovsk, en analyseert Trumps uitspraken over kernwapens en de dreiging van militaire interventies in Venezuela en Nigeria. Daarnaast wordt ingegaan op de impact van sancties op de Turkse olie-import uit Rusland en de bredere handelsrelaties met China, inclusief de schorsing van zeldzame aardmetalenbeperkingen. Tot slot wordt de gespannen situatie in het Midden-Oosten belicht, met aandacht voor Hezbollah en de geruchten rondom de Iraanse leider Khamenei.

Episode description

Verwarring over kernproeven | Turkije koopt minder Russische olie | Hooggerechtshof VS oordeelt over invoerheffingen

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Oorlogsupdate Oekraïne en frontlinies

Welkom bij Boekestein en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het is dag 1349 van de oorlog in Oekraïne. Oekraïnse drones hebben in de Russische regio Saratov verschillende militaire logistieke centra geraakt. En opnieuw de olieraffinaderij met brand tot gevolg. Een dag eerder in Tuwapsa aan de Zwarte Zee is een oliepijplijn geraakt in de haven. En een tanker die daar lag aangemeerd.

Twabse is een belangrijke haven voor de Russische olie-export. In Oriol is een elektriciteitscentrale geraakt. En in Lipetsk en Bezet-Luhansk elektriciteitsverdeelstations. Afgelopen nacht zijn zeven Russische raketten en 138 drones geteld in de lucht boven Oekraïne. En inslagen op elf locaties. In elk geval Mykolaïev zag ik lijkt zwaar op de korrel genomen. Ik heb daar nog niet alles op een rijtje. Maar het is wel flinke schade her en der.

Gisteren vielen zeker zes doden bij Russische aanvallen op onder meer de regio's Odessa en Dnipropetrovsk. Tienduizenden kwamen zonder stroom te zitten. President Zelensky heeft ondertussen bevestigd. Heel belangrijk dat de Patriot luchtverdediging is versterkt. Met dank aan Duitsland. Hij gaf geen verdere details. Aan het front natuurlijk nog steeds Pokrovskes waren gevechten.

In en om de stad. Oekraïne meldde vorige week dat zo'n 200 Russen in de stad waren doorgedrongen. Ze zijn nu zeker verder in de stad gekomen. Oekraïne heeft versterkingen aangerukt en special forces ingezet. Kupiansk in het noorden. Daar zitten de Russen ook in de stad. Daar heeft Oekraïne een lokaal tegenoffensief ingezet. Benoorden de stad om de druk op Kupiansk te verminderen. Dus Sierski, de bevelhebber van de strijdkrachten van de Oekraïne, die heeft gezegd van we houden stand in Pokrovsk.

Ja, het zal allemaal wel. Als je gewoon naar de kaart kijkt, dan zie je dat de Russen wel een behoorlijk deel beheersen. En het zou nu ook zo zijn dat de Russische soldaten ook echt in het centrum van Pocroft zijn. Dus ik denk nog steeds, het is een kwestie... van tijd. Wat je ziet is dat Poetin heeft gezegd dat die Ik wil dat die stad rond half november valt. Ik denk dat de Oekraïners proberen om het de hele maand uit te zingen. En dan geven ze de stad op.

Het terugtrekken van je troep is ook echt een hele ingewikkelde en gevaarlijke onderneming. Dus dat zullen ze ook goed willen voorbereiden. Maar het hele punt is natuurlijk dat je... Poetin niet aan een overwinning wil helpen op het moment waarop hij daarom vaart. En dat er in belangrijke mate wel achter zit. En tegelijkertijd moet je constateren dat bij Bokorsk ook de Oekraïners enige vorderingen hebben gemaakt. Is dat bij dat stadje wat ernaast ligt? Ja, dat klopt.

Ja, maar ook dus... Kijk, het wordt natuurlijk aan alle kanten gevochten. En dat hele front is daar ongelooflijk dynamisch. Ja, ik haat iedereen om... Het Instituut voor de Study of War heeft daar goede kaartjes van. als te kijken hoe die situatie op okost ziet. Dat is bijna niet uit te leggen. Maar die stad is in belangrijke mate... niet echt onder controle van de Russen. Maar met hun drones kunnen ze eigenlijk wel alle uithoeken...

op een of andere manier proberen te bestoken. Overigens, die drone oorlog wordt op dit ogenblik wel redelijk gehinderd door het weer. En ook door de... bebouwde omgeving. Want dat maakt het ook wel heel moeilijk voor drone operators om die drones ongelooflijk goed te plaatsen.

En je kan dus zien die pocket in het front waar Pokrovsk in ligt. En volgens mij loopt dan de weg, die loopt een beetje naar het noord, het noordwesten daaruit. En dat is dan richting Kamatorsk. En dat is eigenlijk de kant die de Russen op willen. En de reden waarom ze het hier zo... veel troepen aan spenderen. Ja, ze noemen het ook wel, wat je continu in de Amerikaanse literatuur ziet, is de gateway naar Donetsk. Dus de hele oplossing zou je via een overwinning in Pokrovsk kunnen.

kunnen bereiken. Ik vraag me af of het zo is, want die Oekraïners weten dat natuurlijk ook wel. En die hebben nieuwe fortificaties al lang opgericht. Overigens nog even over dat weer. Dat is slecht voor de droods, maar het is wel goed voor de opmars. Russen. Bij mooi weer kan je gewoon die Russen zien. En dan ben je dus in staat om pak weg in groepjes van 10 de stad in te gaan. En nu ben je in staat om in groepen van

30 tot 40 te infiltreren in de stad. Dus elk voordeel heeft zijn aandeel, heeft een beroemd filosoof in Nederland ooit gezegd. Ja, die wist ook alles van oorlog, toch? Ja. En je ziet dus wat de Russen doen. Op 27 oktober hebben ze een zeepunt gehaald.

Bij Konstantinivka. En je ziet dus nu, dat ligt niet verder vandaan. En je ziet dus nu dat de troepen daar worden weggehaald. En die worden in Pokrosk en omgeving nu ingezet naar het schijn. Dus er is wel wat aan de hand. En ik denk inderdaad dat Pokrosk, ja. Dat kan misschien nog wel een maand duren, maar die zal graag gewoon een keer vallen.

Trump's uitspraken over Oekraïne en kernwapens

Misschien kunnen we dan nu over naar het gebruikelijke onwerp. Wat heeft Donald Trump nu weer gezegd? En wat moeten we daarvan denken? Dit keer over die tomahawks waar Turk Zelensky op aast. Daarvan heeft hij gezegd tegen journalisten dat hij dat niet echt... Ook op andere punten leek hij weer een beetje terug te krabbelen van zijn harde taal tegen Poetin. Hij wilde niet zeggen...

desgevraagd tegen verslaggevers wanneer die overtuigd zou zijn... dat Poetin gewoon niet bereid is om te onderhandelen. Hij zei zoiets van, ja, soms moet je ze gewoon laten uitvechten. En hij zei ook nog iets dat hij dacht dat er een deal te sluiten was... met Rusland die heel veel geld kan opleveren. Dus hij zit weer helemaal op zijn oude spoor. Althans vandaag. Morgen kan het weer anders zijn. Oekraïense oorlog als verdienmodel.

Dat is wat het is. En ophouden met vechten. Want ik wil gewoon handelsakkoorden hebben. Dat is gewoon wat het is. Dat is een historisch nogal merkwaardige manier om oorlogen op te lossen. Ook weer bijzondere uitspraken over kernwapens. Trump heeft Rusland en China ervan beschuldigd dat zij testen met kernwapens. China heeft het er nou van meteen ontkend.

Dit hele verhaal komt volgens mij. Kwam het van een beetje stoere uitspraak van Poetin. Over die grote nucleair aangedreven torpedo. Trump die had het een beetje. Ja. Trump had dat een beetje opgevat als een nucleaire test. En toen gezegd, ik heb meteen het Pentagon gebeld. En gezegd dat ze moeten beginnen ook nucleair te testen. Ja, nou ja. En ik zag iemand anders. Rob, jij zei dat was het Department of Energy geloof ik. Die had gezegd van ja, nee, maar we gaan niet nucleair testen.

We gaan dus niet iets met kernexplosies. Die probeerden ook een beetje de weg terug te vinden van die stoere uitspraken. Ja, dus energieminister White heeft dat gezegd. Iedereen denkt dat kernwapens een taak van Pentagon zijn. Dat is niet zo. Dat valt onder het Energy Department. Dus die bepaalt. En Trump, daarvan is gezegd, die heeft het niet helemaal goed door gehad. van wat hij nou eigenlijk precies zei. Hij haalde overbrengingsmiddelen.

aan verwante systemen en kernladingen door elkaar. Dat is allemaal wel. Maar goed, ik bedoel, de verwarring is natuurlijk enorm... en de instabiliteit wordt er niet beter door dit soort opmerkingen. Dus waar wij met de dag een beetje kijken... Die gekke Trump nu weer heeft gezegd. Dat geldt waarschijnlijk ook voor zijn eigen regering. Waar ministers denken, oh nee. Dat denk ik ook. Gaan we dat dan weer uitleggen. Een ander bericht van Reuters.

Turkse olie, gaspijpleidingen en vredesonderhandelingen

Turkse olieraffinaderijen... hun olieelders aan het betrekken zijn. De sancties werken dus. Want we zien dus dat... een van de grootste Turkse... olieraffinaderijen heet Sokar. Azeri bedrijf. En die hebben nu allemaal... Denkerlading gekocht. Met crude van Irak, Kazachstan. En andere niet-Russische producenten. Terwijl ze in de maand daarvoor. Voor december. Nog allemaal Russische.

olie kochten. En hetzelfde geldt voor een andere olieraffinare, Tupras. En die koopt ook allemaal niet Russisch. Dus dat gaat natuurlijk wel Rusland pijn doen. Ja. En we hoorden dit soort geluiden eerder uit India en China. Dan heb je de grote kopers bij elkaar. Ja, ik zag ook dat in oktober de doorvoer via Turkstream, dat is dus de prijpleiding van Turkije, is met 5% gestegen.

En dat gaat ook over Russische olie overigens. Turkstream zou je dus kunnen gebruiken voor Russische olie. Dat was de hele discussie met het afsluiten van die vriendschapspijplein die door Oekraïne loopt gedeeltelijk. Dus hoe moet je dan de route anders gaan kiezen? Dan zou Turkseem daar weer een rol in kunnen spelen. Turkseem heeft ook aardgas.

hier misschien nog mee te nemen is dat de Turkse minister van Buitenlandse Zaken Hakan Fidan heeft voorgesteld een nieuwe ronde gesprekken tussen Rusland en Oekraïne te organiseren in Istanbul. Dat komt nadat uit Moskou vorige week een geluid kwam. Van bereidheid tot nieuwe gesprekken. Waarvan we niet helemaal weten hoe serieus dat nou te nemen. Maar er gebeurt wel wat. We weten alleen niet wat precies.

Drone-activiteit en spionage boven Europa

Kunnen we een beetje dichter bij huis, denk ik. En daar zijn weer drones aan het spoken. Boven een militair vliegveld in het Belgische... Afgelopen weekend op drie verschillende momenten. De politie daar heeft geprobeerd ze te onderscheppen met een helikopter. Maar dat is niet gelukt. Ze zijn richting Nederland verdwenen. De Duitse luchthaven... Bremen is zondagavond korte tijd stilgelegd vanwege een drone boven het terrein. En vrijdagavond gold hetzelfde voor Berlin-Brandenburg.

In België, dat is wel interessant. Volgens mij zijn ze ook bij kleine brokhol gesignaleerd. Kleine brokhol liggende kernwapens. Als het goed is. Dat is natuurlijk allemaal geheim opgeslagen van België. Het is een beetje vergelijkt met Volkrol in Nederland. Maar daar hebben we volgens mij nog geen drones gezien. Althans niet wat bekend is. En de Belgen die zeggen ja, het is echt pure spionage.

Als je ze wil weten waar de F-16 en F-35 de kritische infrastructuur is van de Belgische kruismacht. Die is trouwens niet zo groot. Maar dit is wel significant natuurlijk als het gaat om... Spionage bij kleine Procol. Omdat dat natuurlijk gewoon een nucleaire basis is. En ik kan me voorstellen dat als dit Russische droom zijn. Met een grote nadruk op als. Want dat moet allemaal nog maar bewezen worden.

Ja, dan kan ik me dat wel voorstellen dat ze daar zitten. Het is wel vernederend dit. Het gaat gewoon maar door. Nou ja, je weet niet precies wat erachter zit. Kijk, het is natuurlijk makkelijk om te zeggen van het zijn de Russen die erachter zitten. Maar je weet het niet. Misschien zijn het ook wel gewoon mensen die de boel op stang willen jagen uit eigen land. Dat weten we dus gewoon.

Dus we moeten hier wel heel erg voorzichtig mee zijn. Het enige waar we niet voorzichtig mee hoeven zijn... is wanneer er voor de zoveelste keer weer... Russische vliegtuigen bovenna voor rond het gebied worden gesignaleerd. En dat was gewoon afgelopen dagen was dat weer het geval boven Polen. Dus ja, twee gevechtsvliegtuigen van Rusland en de verkenningsvliegtuigen in Lucian 20.

Ja, die worden dan gewoon onderscherpt en die worden dan rustig het grondgebied weer uitgedreven. Maar ja, het is een spel dat maar door blijft gaan. Was dat echt een bovenpoolse grondgebied? Of bovenzee? Ja, bovenzee. Maar bovenzee is ook Pools. Ik denk dat we eens even naar de VS kunnen kijken... na het volgende...

Na de financiële crisis kwam er flinke kritiek op het vak economie. Het zou te abstract zijn, te weinig maatschappelijk en niet helpen om grote vraagstukken van deze tijd te begrijpen. We duiken in het economieonderwijs op alle onderwijslagen. Economie in de klas hoor je nu in je favoriete podcast-app. Welkom terug, Arjan.

Trump's controversiële plannen en politieke strijd

Nou ja, het is altijd lastig als je iets over Trump vertelt. Het heeft namelijk een angst aan jagende gelijkenis met kroegtaal. Maar goed, hij staat dan de Air Force 1, staat hij dan een beetje in die deur en dan zegt... Nou ja, ik weet niet of wij ten orde zullen gaan tegen Venezuela. Dat weet ik eigenlijk niet. Ik daar twijfel ik aan. Ik denk het niet. Dan wordt er gevraagd. Zijn de Maduro's days dan numbered? Zijn ze dagen geteld? Ja, ik zou wel zeggen ja.

dit maar door. Nee, maar dit is gewoon eigenlijk is, kijk, we lachen er nu om, maar eigenlijk is het natuurlijk te erg voor woorden dat dit gewoon op deze manier gaat. Ik bedoel, dit is dus god beter gewoon een president. die ook overweegt om een oorlog te beginnen tegen Venezuela. Dus die Venezuela, dat zijn ook geen vissie jongens. Heb je gezien dat de Amerikanen weer beschuldigen van een false flag operatie op Trinidad en Tobago?

Dus die CIA zou daar een oorlogsschip van de Amerikanen zelf willen aanvallen en Venezuela de schuld geven. Waardoor dus er een reden is voor Amerika om Venezuela aan te vallen. Nou ja goed, voor wat het allemaal waard is. Ik bedoel, dit is dan wat weer uit de Venezuelaanse kant komt. Maar nou ja goed, ik bedoel, het is te gek voor woorden wat er allemaal gebeurt op dit ogenblik. Overigens, Nigeria, hebben jullie dat gezien?

Over oorlog vroeger gesproken. Ja, Trump die dreigt dan met militaire ingrijpen in Nigeria om daar de christenen te redden. En Hexert, de minister van de... Van Defensie heeft al de opdracht gekregen om een plan daarvoor te maken. En dat beantwoordde hij natuurlijk met yes sir. In de richting van Trump. Om dat te gaan doen. Nog twee dingetjes over Trump. Mike Johnson, die is een fractievoorzitter van Republikeinen.

Trump heeft een heel groot hart en hij wil dolgraag die government shutdown beëindigen. Die is ook nog steeds aan de gang. Precies. En Trump staat ook onder druk. Want hij gaat dus woensdag geloof ik. Gaat die beroemde. Ja ik heb het even opgezocht. Supplemental Nutritional Assistance Program. Want het zijn gewoon food.

Voedselbonnen, hè? Ja. Die gaan dus ook... Ja, dat stopt ook. En heel veel mensen zijn daar afhankelijk van voor hun voedsel. En het is ook een beetje pijnlijk als dat ook wordt stopgezet. Terwijl dus die ballroom 300 miljoen dollar... Ja, zeker. En wat heel belangrijk is, het is echt heel belangrijk, een aantal bedrijven, een aantal politici en ook oud...

Amerikaanse ambtenaren die met nationale veiligheid zeggen... die gaan dus nu naar de US Supreme Court toe. En die willen dus dat het Supreme Court verbiedt... dat Donald Trump de noodtoestand gebruikt. Om daardoor een soort monopolie op de tariefpolitiek te hebben. Er komt dus Wednesday in Hearing. Daar moet Trump verschijnen. Maar hij heeft al gezegd dat hij dat niet doet.

Handelsspanningen met China en zeldzame aardmetalen

Het is wel zo dat als dit dus zou lukken, dan stort het helemaal in elkaar wat hij gebouwd heeft. Want de tariefpolitiek is natuurlijk wel cruciaal. Volgens mij is het al in elkaar gestort. Ik weet niet wat jullie ervan vinden. Maar als ik gewoon kijk wat er gebeurd is met China... Wie zou nou de overwinnaar zijn van de handelsoorlog met China? Ik denk dat dat China is. Dus de heffingen zijn teruggeschroefd in de richting van China. Ze zijn nog steeds hoog hoor.

Voor mij ligt het totaal nu op 47% met de uitschieters naar boven en naar beneden. Maar die heffingen hebben toch niet het gewenste effect. Want je ziet dus nu al dat de Amerikaanse bedrijven dit maar uitzingen. En dan niet bereid zijn om een productie terug te brengen naar Amerika. Die discussie hebben we eerder gehad, ook bij Trimp 1. Dat heet reshoring. En dat betekent dus het terugbrengen van bedrijven vanuit China naar de Verenigde Staven. Je kunt het ook doen.

Naar de omliggende landen. Dat heet nearshoring of friendshoring. Het heeft allemaal weinig opgeleverd. Het klinkt allemaal erg leuk. Maar de kosten die voor bedrijven verbonden zijn. Aan dit soort. Ja, terugtrekkende bewegingen. Die zijn giga. En je kan veel beter proberen om de kosten enigszins te beheersen door je bevoorradingsketens te veranderen. En door die door andere landen te laten lopen. Of misschien wel...

bedrijven, bedrijfsonderdelen in bijvoorbeeld Vietnam op te bouwen. Dat is dus ook gebeurd. Dat heeft Apple bijvoorbeeld gedaan. Met andere woorden, er is nog niet een prikkel om... Echt grote stappen te nemen voor die Amerikaanse bedrijven. Terwijl Trump enorm onder druk is gezet door China. En die heeft gewoon echt machtsmiddelen. In tegenstelling tot veel andere landen die onder...

de zucht van die... onderdruk van die... heffingen zuchten. Ja, weet je... dit gaat gewoon... niet goed voor Amerika. Dus die... In de strijd heeft geworpen. Ja die hebben hun werk wel gedaan hoor. Er is dus nu een soort bestand. Zeg maar overeengekomen tussen Trump en Xi. Waardoor in elk geval die beperkingen. Op zeldzame aardes. Richting de VS.

met een jaar zijn opgeschort. We wisten vorige week nog niet of dat ook gaat gelden voor ons. Weten we daar inmiddels wat meer over? Ja, dat weten we inmiddels wel. Zefcoviets, de handelsvertegenwoordiger van de Europese Unie... Die heeft nu gezegd, het geldt ook voor ons. En dat bericht is nu ook uit China zelf gekomen.

Dat wil niet zeggen dat het geen effecten gaat hebben. Want iedereen is zich nu kapot geschrokken. Dat hadden ze een paar jaar geleden trouwens ook al kunnen weten. Dat ze zich kapot moesten schrikken. Maar je ziet iedere keer dat er moet echt wat gebeuren. wil men in actie beginnen te komen. Zefcovici heeft nu ook gezegd van ja, we moeten nu echt gaan nadenken over voorraadvervorming.

We moeten plannen gaan ontwikkelen voor het gezamenlijk inkopen van dit soort grondstoffen als blok. Dan krijgen we een betere prijs. En realiseer je jongens, dit geldt maar voor één jaar. Het opschoten van die... van die zeldzame aardmetalen blokkades door China. En China...

Trump heeft gezegd, die China gaat dat gewoon stilzwijgend elk jaar wel verlengen. Dus niks aan de hand. Maar dat is denk ik niet zo. Dit blijft gewoon boven de markt hangen. En één jaar is echt tekort. Neem dat van mij aan. Om compleet. je aanvoerketens te gaan veranderen. Want het duurt jaren voordat er een keer een mijn is geopend. Het duurt jaren voordat je raffinatiecapaciteit hebt. En ook die deeltjes die Trump heeft gemaakt...

Met Japan over bijvoorbeeld gezamenlijk inkopen, gezamenlijk raffineren. Maar ook met Australië. Dat duurt gewoon echt lang voordat het op orde is. Wel fijn als die grondstoffen weer onze kant op komen. Geldt dat ook voor chips? Er gaan dus wat dommere chips van Amerika naar China toe. Dat is een onderdeel van de deal. Er is ook wat meer geavanceerder nu hoor. Want dat is ook een onderdeel van de deal.

Maar niet om Excel. Chips uit China naar ons toe. Die zo belangrijk zijn voor de auto-industrie. En door die ruzie met Nixperia platlagen. Ja, daar schijnt nu enige beweging in te komen. Daarvan hebben die Chinezen nu kennelijk gezegd van... bedrijven kunnen zich melden bij ons en dan kijken we wat we kunnen gaan doen. Dat is wat ik er op dit ogenblik van weet, maar het is nog zeer...

onduidelijk op dit ogenblik. Het is zelfs zo onduidelijk dat je ook weer dit weekend berichten kreeg dat de Chinezen zelf wafels wevers gaan bakken. Ja, dat zou natuurlijk heel erg zijn voor Nexperia in Europa.

Want dat is namelijk de hele grap. Dat zijn die siliciumschijven die worden in Europa gemaakt. Die gaan naar China en die bakken daar weer chips in. Als dat waar zou zijn is het rampstalig. Maar ja, Trump zegt van nou, next pier is ook allemaal opgelost. Dus we moeten gewoon even afwachten. Het is niet helemaal duidelijk. De Europese Unie heeft natuurlijk toch wel een aantal machtsmiddelen die ze ook kan inzetten in de richting van China. ASML bijvoorbeeld.

Dus halfgeleide machines, straalmotoren, gasturbines. Die zijn wel echt essentieel voor de Chinese industrie. Geavanceerd staal. Maar ze kunnen ook nog een keer zelf ook importheffingen gaan opleggen. Het is niet zo dat de Europese Unie helemaal in een hoekje zit te bibberen en te kijken wat China nu weer aan het doen is of wat Trump nu weer aan het doen is. Ik vind alleen dat het allemaal erg traag gaat in Europa.

Naast de detente in de handelsoorlog kunnen we nog melden dat er een directe militaire hotline tussen de VS en China wordt geïnstalleerd, heeft minister Hexet gezegd, om misverstanden en escalatie te voorkomen.

Situatie in het Midden-Oosten en Iran

Zoiets heb je ook met Rusland, hè? Ja, dat is belangrijk. Echt belangrijk is dat. Laten we dan door naar het Bidden-Oosten. Twee dingen. Israël heeft weer gedreigd om die aanval op Libanon... op te voeren. Wat daar dus gebeurd is, is dat meneer Katzen, de defensieminister, is ontevreden over de pogingen van de Libanese regering om Hezbollah te ontmantelen.

Esbola zegt zelf alleen maar in het zuiden zijn we verplicht om dat te doen. Maar voor de rest kunnen we het gewoon handhaven. Dus daar is grote spanning en dat leidt ook tot aanvallen eind vorige week. En die worden dan dus nu gedaan. Amerika, Saudi-Arabië zeggen ook tegen Beirut, dat moet je echt gaan doen. Maar kennelijk is het zo dat Hezbollah toch weer een krachtige positie heeft gekregen in Libanon zelf.

Ja, Hans Wallen is ook bezig met de wederopbouw van de strijdkracht. En bouwt ook zijn astronauten weer op. En een belangrijke reden is dat de Limanese regering dan wel het Limanese leger... is gewoon niet in staat om effectief respolla te ontwapenen. Interessant hoor, want als het daar al niet lukt... dan lukt het in in gas en vermoedelijk ook niet makkelijk exact er zijn weer drie lichamen overhandigd of dat ook echt

Of dat ook echt Israëliërs zijn. Dat moet allemaal dan weer blijken. Allemaal stukken die uitleggen dat het misschien nog wel negen maanden kan duren. Voordat al die lichamen worden overhandigd. Want ze liggen soms onder het puin van zeven. verdiepingen gebouwen. Je kunt je voorstellen hoe moeilijk dat allemaal is. Volgens mij zijn er nog elf lichamen zoek. En dan was er nog een bericht over Iran.

Ja, voor wat het waard is. Maar als het waar is, is het wel betekenisvol. Dus op een X-account, dat gelieerd is kennelijk aan de Mossad. Dus het kan ook nog een keer desinformatie zijn. nadrukkelijk bijzeggen, wordt gezegd dat Kamenei aan de kant is geschoven... door de top van de revolutionaire garde. En die heeft nu gezegd, wij gaan nu zelfstandig... onze besluiten nemen en dat niet alleen maar voorleggen aan Gamenei. En de reden is, ik kan je nog herinneren dat die Gamenei eigenlijk...

Onbereikbaar was gedurende een aantal dagen tijdens de bombardementen. Die zowel Israël als Amerika hebben uitgevoerd. En was dus gewoon eigenlijk niet in staat op dat moment om het land te regeren. Dus, nou ja. Voor wat het waard is. Maar dit zijn van die kleine berichtjes. Dat als ze waar zijn. Dan moeten we al even heel goed in de gaten houden.

Maar dan is het een soort groep, toch? Die is de baas, zeg maar. Die heeft ook een groot deel van de economie in handen. En de opperste leider. Nou ja, die is de opperste leider. Als je daar niet meer naar luistert... Dan heb je wel een probleem in je land. Ik geloof dat hij ook oud en ziek is. Nou ja, dat maakt allemaal niet zoveel uit. Maar misschien speelt dat ook een rol. Ik weet het niet. Maar het is wel een bericht om...

Op dit ogenblik even met een veel, veel slaag onder arm te zeggen. Maar tegelijkertijd is het zo interessant dat we het denk ik toch even moeten noemen. Want als het waar is, is het betekenisvol. Dank, laten we het daarbij laten en morgen even verder zien. Doen we, tot morgen.

Om slimmere zakelijke beslissingen te kunnen nemen heb je de juiste informatie over bedrijven nodig. Kies voor Company Info en wij zorgen ervoor dat je precies die info krijgt die je nodig hebt. Of je nu de beste leads wilt vinden of bedrijfsrisico's wilt checken. De company info die je nodig hebt.

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android