#1335: Trump draait weer 180 graden - podcast episode cover

#1335: Trump draait weer 180 graden

Oct 20, 202524 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

Deze aflevering behandelt de trage voortgang van de oorlog in Oekraïne en de Russische aanvallen, gevolgd door een diepgaande analyse van Donald Trumps plotselinge ommezwaai ten aanzien van Oekraïne na een gesprek met Poetin. De discussie omvat de complexe diplomatie, Poetins territoriale eisen en de juridische haken en ogen hiervan, evenals de Europese inspanningen om Oekraïne financieel en militair te ondersteunen. Tenslotte wordt de aandacht gericht op de binnenlandse politiek van de VS met anti-Trump protesten en een controversiële militaire oefening in Californië, en een update over het escalerende conflict in het Midden-Oosten.

Episode description

Nu zit Trump weer op de lijn van Poetin | Waarom Oekraïne de Donbas niet kan opgeven | Amerikaans leger beschiet Californië

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Intro / Opening

Misschien herken je mijn stem van napleiten, maar ken je ook onze andere podcast, Performa? Daardoor geven wij, Wouter Louwmans en Christian Vlokstra, iedere week onontwonnen commentaar bij lopende strafzaken, media prikkelen en politieke kwesties. En zo is het. Ik breng het door. Laatste nieuws vanuit mijn rol als misdaadjournalist. En meester Vlokstra zorgt voor de scherpe analyses en de juridische blik. Een nieuw seizoen pro forma. Nu in alle podcast-apps.

BNR Nieuwsradio. Boekenstein in de wijk.

Oekraïne Oorlogsupdate en Langzame Opmars

Hugo Rijtsma. Welkom bij Boeken zijn in de wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het is dag 1335 van de oorlog in Oekraïne. Rusland en Oekraïne hebben opnieuw elkaars energieinfrastructuur aangevallen. Oekraïnse drones raakten de grote gasfabriek van Orenburg, waar gas wordt verwerkt. Werkt uit de eigen regio en uit Kazachstan. Met brand tot gevolg. Kazachstan berichtte dat de gastoevoer naar Orenburg daardoor is stilgelegd. Vanmiddag zijn daar nieuwe explosies gemeld.

Een droneafval op een olieraffinaderij in Samara veroorzaakte een grote brand. De fabriek bij de plaats waarvan ik niet eens ga proberen de naam uit te spreken. Zou goed zijn voor nog eens 3% van de Russische raffinagecapaciteit. Rusland raakte een kolenmijn in de Dnipropetrovsk. Een aanval in Tsjernihiv veroorzaakte grote schade en stroomuitval voor tienduizenden mensen. Daarnaast meldde Oekraïne vanochtend...

Russische aanvallen op haven- en spoorinfrastructuur. Afgelopen weekend meldde het internationaal atoomagentschap dat werk is begonnen om de kerncentrale Saporizhia weer aan te sluiten op het stroomnet. Daarvoor is een lokaal staakt het vuren overeengekomen. De stroom tevoer is belangrijk voor de koeling. van de reactor. En op de grond, zoals gewoonlijk niet veel, zeggen we wel dat...

De Russen verder doordringen in het centrum van Kupyansk. Oekraïtse troepen zouden daar proberen te voorkomen dat de Russen verdere versterking aanvoeren. Kupyansk ligt in Kharkiv, dus eigenlijk helemaal boven in het front aan de Oskil-rivier. Wat een belangrijke verdedigingsland. linie vormt. En zeg maar, boven Kupiansk, tussen Kupiansk en de Russische grens, zijn de Russen de rivier al over. Dus dat is iets om in de gaten te houden de komende tijd. Ja, je moet zeker in de gaten houden.

Maar kijk, als je kijkt wat er vorige maand is gebeurd in september. Dan moet je constateren dat de hoeveelheid vierkante kilometers die zijn veroverd door... Oekraïne echt beperkt is gebleven. Het is veel minder dan in augustus. 250 vierkante kilometer de vorige maand. Deze vorige maand. En twee maanden geleden in augustus. Dus 265 vierkante kilometer. Dus je ziet een enorme vertraging in die opmars. Ja, je weet natuurlijk maar nooit wat je zegt Hugo.

wel gaat komen. En dat er daadwerkelijk doorbraken gaan komen. Maar als ik ook veel van de collega's, de analisten lees... Die komen eigenlijk allemaal tot dezelfde conclusie. Namelijk dat die echte doorbraken er op dit ogenblik gewoon niet in zitten. En dat leidt natuurlijk gewoon tot de vraag hoe Poetin... Die doelstellingen van die capitulatie van Oekraïne. Echt een maximale doelstelling. Of het opgeven van de hele Donbass. Hoe die dat gaat.

Proberen voor elkaar te krijgen. Daar komen we wel over te spreken. Met Trump en Zelensky. En wat daaruit naar voren is gekomen. Van wat Poetin nu wil. Maar er lijkt een nogal groot gat te zitten. Tussen wat Poetin zegt te gaan bereiken. En wat je ziet gebeuren. op de grond, namelijk vrijwel niks. Nee, kijk, hij kan natuurlijk proberen om door te persen op de grond.

Ja, dat gaat hem niet echt worden. Want hij is nog steeds niet in de buurt van die fortificaties. Die tussen een aantal steden liggen. En waarmee eigenlijk gewoon de Donetsk oplaster wordt beschermd. Die liggen ook aan Donetsk. Dus dat is daar ook een belangrijke linie voor. Dus eigenlijk recht naar beneden vanaf Kupiansk. Ja.

Ja, dat klopt. Maar die grote steden die daar liggen, die kan die gewoon maar niet bereiken. En als je ziet wat voor een onwaarschijnlijke hoeveelheid slachtoffers dat kost om een buitenwijkje überhaupt te bereiken en daar een paar straten te veroveren. Dat is echt gigantisch wat het betekent. De grote vraag is hoe hij dat kan gaan doen. Dat kan hij denk ik op twee manieren doen. Hij kan erop gokken dat Europa...

Niet meer bereid is om wapens te leveren en steun te leveren aan Oekraïne. Nou dat lukt niet. En dan vervolgens kan hij proberen om het deal te sluiten met Trump. En dan zijn we natuurlijk bij de belangrijkste strategie terecht gekomen.

Trumps Draai over Oekraïne en Poetin

Denk ik. Die Poetin op dit ogenblik voor ogen heeft. Namelijk gewoon een deal sluiten met Trump. En iets gratis hebben voor niks. Zonder dat hij ervoor hoeft te vechten te krijgen. Want Poetin heeft gebeld met Trump op donderdag... voorafgaand aan het gesprek dat Zelensky in Washington had... met Trump hopend op Amerikaanse tomahawks. Maar daar kwam Aretjan iets heel anders uit.

Dan moet je je dus voorstellen. Eén telefoontje van Poetin was dus genoeg. En we zijn nu weer helemaal terug bij af. Want hij wilde dus geen sprake van Tomahawk. Daarvoor ging Zelensky naar Washington toe. Maar het is zelfs zo. Hij heeft daar dus... Zitten vloeken als een ketter. Volgens de Financial Times. En je moet het nu accepteren. You have no cards. Dat soort dingen. En nog erger.

En je moet gewoon nu land opgeven. En ik wil gewoon vrede hebben. Dus Duslinski is totaal depressief weer naar huis gegaan. Heeft ook gelijk maar gezegd. Nou ja, Europa, we moeten nu maar met de coalition of de willing bijeenkomen. We staan weer helemaal alleen.

Analyse van Trumps Ideologie en Zwabberen

En de grote vraag is natuurlijk, waarom doet Trump dan? Is Trump irrationeel of misschien wel gek? Of is het gewoon zodat hij van het begin af aan gewoon iets heeft met Poetin? Ik denk dat het laatste absoluut zo is, Arend Jan. Ik denk dat hij ideologisch gewoon echt aan de kant van Poetin staat. En hij wordt boos op Poetin als hij hem in de weg zit.

Maar het is wel zijn maatje om het maar zo te zeggen. Het is een ideologische maatje. Maar zijn ideologische maatje moet ook niet de ambities van Trump in de weg staan. Ik denk dat het dat ongeveer is. Ja, ik bedoel, ik zit ook soms met verbijstering dan niet, soms vaak met verbijstering te kijken naar wat er gebeurt. In september heeft Trump nog gezegd dat Rusland... een papieren tijger is. En dat Oekraïne alle gebied kan terug veroveren. En dat eigenlijk...

Ja, dat Rusland met een aantal tommerhawks gewoon tot de orde kan worden geroepen. En nu krijgen we dit weer. Nu zegt hij dus gewoon in volksnieuws. Poetin die zou altijd het terrein tot zich kunnen nemen. Altijd. Waar zijn we dan mee bezig? Er stond ook in de Financial Times dat Trump allemaal Kremlin teksten herhaalde. Dat het geen oorlog was, maar een speciale militaire operatie.

En dus hij zei ook dat de Russische economie prima draait. Terwijl hij vorige week nog beweerde dat de economie op instorten stond. Dus hij herhaalt gewoon dingen die hij krijgt ingefluisterd door Poetin. Nou ja, ik herinner me nog wel uit mijn eigen... arbeidssamen leven, dat het soms heel belangrijk is dat je als laatste bij iemand binnenkomt.

En dat grond zelfs voor ministers. Ik zal geen namen noemen. Maar degene die het laatste had gesproken. Dat werd het. En die visie werd overgenomen. Ik heb dat meerdere malen meegemaakt. Sorry, Trump is er denk ik ook zo'n eentje. Maar deze man is zo onwaarschijnlijk bispeltuurig dat hier geen touw meer aan vast te knopen is. Ik heb al lang geconstateerd dat we zonder Amerika verder moeten gaan. Want hier kan je acht absoluut niet opbouwen. Ik denk dat Zelensky echt helemaal gek hiervan wordt.

Trumps "Deal"-aanpak en Oekraïne

Wat ik zo gek vind als je erover nadenkt. Kijk, Trump is natuurlijk heel duidelijk. Het is een man die wil gewoon een deal hebben. En dan wil hij vrede in het Midden-Oosten. Ook vrede in Oekraïne. Dan gaat hij daar lachend staan.

Inhoud interesseert het niet zoveel. Maar als het je om een deal zou gaan, dan kun je ook op zijn minst dat bedenken. Ja, dan moet Zelensky ook aan boord zijn. En dan moet West-Europa, of Europa moet ook aan boord zijn. Dat is het op dit punt gewoon niet. Ja, maar zo werkt het niet.

Arend Jan. Kijk nou wat er gebeurd is in het Midden-Oosten met Hamas. Hamas heeft gewoon niet meegedaan aan de onderhandelingen. Er is iets besloten waar Hamas zich toe moet beschikken. Toe moet verhouden. Hamas die... Je moet gewoon doen wat er gezegd wordt, wat Trump heeft bepaald. Dat gaat hier ook gebeuren, denk ik. Ik denk dat hier gewoon een deal wordt gemaakt tussen Poetin en Trump. Trump kan vervolgens de overwinning uitspreken.

En het slachtoffer wordt in dit geval Oekraïne. Ik denk dat hij daarop aanstuurt. Ik denk niet dat dat gaat gebeuren hoor. Maar ik denk dat... Trump daarop aanstuurt op dit ogenblik. Gesteund over door Witkof. Zijn speciale gezant. Want die pusht namelijk dit ook.

Dat is tussen al het gezwabber van Trump denk ik wel een soort consistente lijn die je kan ontdekken. Dat Oekraïne hem eigenlijk geen reet kan schelen. En dat het alleen maar gaat om dat Trump er als een dealmaker uitkomt. En waarschijnlijk dat hij er zakelijk goed uitkomt. En daar heeft Putin...

Waarschijnlijk aan de telefoon ook wel wat leuke dingen voorgehouden. Ik zag overigens ook een verhaal ergens voorbij komen. Dat iemand het had over een spoortunnel door de Beringstraat. Van Siberië naar Alaska. Wie weet wat voor gekkigheid de Russen bedenken. Om Trump iets leuks. De Trump tunnel tussen Rusland en Rusland. Dat soort gekkigheid. En andere grondstoffen. Die kunnen ook komen uit Rusland. Dus hij kan allemaal grondstoffendeeltjes.

Poetins Grondgebiedseisen en Russische Wet

gaan maken. Maar nou is het dus ook weer het vreemde. Dus Poetin die zou dan bereid zijn naar aanleiding van het telefoontje met Trump om in ruil van de Dus hij wil eigenlijk gratis voor niets wat ik al eerder heb gezegd. De rest van de Donetsk in Oblask in... in eigendom krijgen, waarmee hij eigenlijk die hele Donbass-regio kan krijgen. En dan heeft hij dus in ieder geval wel een belangrijke overwinning geboekt, althans in zijn ogen. En hij zegt dan, ik zou daar bereid zijn om...

van Zaporizhia en Kershon op te geven. Maar dat staat weer haaks op het feit... dat die provincies of die oplasten... dat die officieel volgens de Russische wet... Russisch zijn. Dus je kan die helemaal niet opgeven. Dus er werd ook onmiddellijk al vanuit Duma geroepen. Nee, nee, nee, dat is niet wat Poetin bedoelt. Dat kan helemaal niet, want het is gewoon Russisch grondgebied. Maar hij bedoelt dus waarschijnlijk wel dat het deel dat hij wil opgeven.

Dat is het deel dat hij nog niet in handen heeft. En dat is dus ook helemaal geen concessie. Toch zo las ik het een beetje. Dat het deel is wat hij wel geclamed heeft. Maar wat de Russen helemaal niet in handen hebben. Ik denk dat dat zoiets is. Maar dat wordt dus nu van tafel geveegd. Ook vanuit de Duma. Maar goed. Stel je voor dat Trump op een of andere manier. In staat is om.

Europese Steun en Sancties Tegen Rusland

te dwingen tot zo'n deal. En dat kan hij nog steeds doen. Hij kan bijvoorbeeld dat hele programma waarbij de Europeanen wapens kopen uit Amerika en die geven aan Oekraïne. Dat kan natuurlijk gewoon... Daar kan hij een streep door zetten. Dat kan. Stel je nou voor dat Slensky wordt gedwongen tot zo'n deal. Dan moet hij dus de donors opgeven. Maar ik heb net al gezegd...

Daar loopt dus ook die belangrijke string van gefortificeerde steden doorheen. Die is hij dan kwijt. Ja, dat gaat hij natuurlijk nooit doen. Want als dat gebeurt... Dan heeft Poetin een springplank naar de rest van Oekraïne. Die geen wega heeft. Dus ik bedoel...

De Zelensky moet wel totaal gek zijn om dat voor elkaar te krijgen. En de Europeanen moeten ook wel totaal gek zijn om dat te accepteren. Want dat betekent namelijk dat de situatie alleen maar nog gevaarlijker wordt. Want je kan niet verwachten dat...

Poetin dan op dat moment, als hij zo'n overwinning heeft geboekt met Trump, ophoudt met zijn strijd. Misschien is het dan weer even rustig. En realiseer je, het heeft ook jarenlang geduurd voordat hij zijn aanval... op Oekraïne uitvoerde in 2022... nadat hij al eerder de Krim had geannexeerd in 2014.

Dus het kan best zijn dat hij dan gaat recupereren. Op adem gaat komen. Zijn krijgsmafie gaat opbouwen. En over een paar jaar begint het feest weer van voren af aan. En Slitsky hoeft het ook niet te accepteren. Want hij houdt militair nog stand. Dus het is aan alle kanten. Maar dan heb je daar de Europeanen wel voor nodig en ook de Amerikaanse wapensystemen.

Die Europeanen waren bijeen in de persoon van de ministers van buitenlandse zaken in Luxemburg vandaag. En daar hebben veel landen hun steun uitgesproken voor Oekraïne en gezegd dat alleen Oekraïne beslist over haar eigen grondgebied. Er wordt daar gesproken in Luxemburg over een nieuw sanctiepakket tegen Rusland.

effectievere aanpak van de nummer 19. Belangrijk daarin effectievere aanpak van de Russische schaduwvloot. Er komen sowieso meer schepen op, maar ik begrijp ook dat ze afspraken willen maken met vlaggenstaten. Panama dat volgens mij al had goedgekeurd. Dat soort goedkeuring vooraf voor controles. Want dat geldt de Panamese wet op zo'n schip. Als het in de internationale water ligt. En dan kun je daar dus iets doen.

Terwijl dat nu niet kan. En over de inzet van die bevroren Russische tegoede voor een nieuwe lening van 140 miljard aan Oekraïne. Al die dingen moeten donderdag bij een EU-top in Brussel worden beklonken. Ja, dat gaat nog steeds. Over die interest free loan van 140 miljard gaat het dan over. Daar praten we al heel lang over. En Sikorski liet zich dus ook ontvallen. We hopen dat het dan bij het einde van het jaar mogelijk is. En het is heel erg nodig. Want 50 miljard heeft...

Oekraïne überhaupt nodig om de winter door te komen. Volgens mij is het maar 140 miljard. Daar kom je dan wel weer een heel jaar mee door. Of iets dergelijks. Dat is een dag waar je wel een eind mee komt. Als het lukt. En de juridische constructiepartijen hebben we vaak besproken. Is dus een hele simpele. Het is geen confiscatie. Want dat zou natuurlijk pijnlijk zijn. Daar zou België ook wel echt nerveus van worden. Want daar zit het meeste geld. Nee het is.

Met dat geld kan Rusland dus de herstelbetalingen betalen na de oorlog. Dat is de constructie die is bedacht. Heel slim eigenlijk. Wat ook interessant is, is dat er nog gesproken is over die LNG-importen vanuit Rusland. Die worden dan helemaal verboden per 1 januari 27. En je hebt het al even gehad over die zwarte vloot, Hugo. Maar dat aantal schepen, dat stijgt dus gestaag. En dan komen er maar 560 op de zwarte lijst nu. Terwijl er misschien 1400 zijn.

Het gaat wel allemaal tergend langzaam. Het verbod op alle LNG uit Rusland. Ik begrijp hem. Want een aantal landen ook in Europa. Komt behoorlijk in de problemen te zitten. Maar ja. Als dat zo is, dan zou ik zeggen, Poetin snijdt die toevoeg van LNG af naar Europa. Ook al heb je het geld nodig. Want daarmee kan je dus Europa echt een hak zetten. Ik denk dat we daar wel...

rekening mee moeten houden dat zoiets kan gaan gebeuren. Dat Poetin zelf zegt, ik exporteer niet meer. Want zo gebeurde dat eerder met de pijplijn. Ja, natuurlijk. Jazeker. Dat is gebeurd met Noordstream. Die pijpleiding die later is opgeblazen door Oekraïners, by the way. Maar dat heeft Poetin, die is toen enorm gerommeld met die pijpleiding door hem voor onderhoud stil te leggen, dan weer open te doen en dan begon iedereen...

Weer te denken, nou, nu gaat het wel goed. Gooi je je weer dicht. Dat kan hier natuurlijk ook mee gebeuren. Laten we naar Amerika. Na het volgende.

Amerikaanse Binnenlandse Spanningen en Militair Vertoog

Vrede is niet meer vanzelfsprekend. En in plaats daarvan moeten we het doen met ongekend turbulente geopolitieke tijden. Het is duidelijk, de defensieindustrie... Welkom terug. John, weer grote No Kings demonstraties dit weekend tegen Trump. Miljoenen mensen in een heleboel steden en plaatsen. In alle 50 staten. Die marcheren dus in protest tegen die Trump-regering.

Als het ware weggezakt in autoritarisme zou je kunnen zeggen. There should be no kings in the US, wordt dat dan gezegd. En de reactie van Trump is dan ook wel beeldend. Heel vaak dan retweet je dus gewoon AI-gegenereerde beelden. Dan zie je dus Trump zitten in een soort JSF of zo. En daar staat er op... King, weet je wel. En dan gooit hij dus modder op die demonstrant. En dat doet dus de president zelf.

Dat doet hij zelf. Maar het is misschien wel leuk om toch nog even te memoreren waarom het No Kings is. Dus toen Amerika zo'n 250 jaar geleden werd gesticht. Toen is er bewust gekozen om er geen koninkrijk van te maken. Want de koningen in die tijd waren autocraten. Maar het moest gewoon een democratie worden.

Dus no kings betekent eigenlijk gewoon, je gaat eigenlijk terug naar het beginnen van de Verenigde Staten. Waarin bewust dat die keuze is genomen om dat dus gewoon niet te doen. En om er een democratie van te maken. in die tijd en de republiek die tot voor kort redelijk goed gefunctioneerd heeft en die door Trump eigenlijk gewoon wordt afgebroken.

Het zou jammer zijn van die 250 jaar vrijheid. Als daar nu weer een autocratie wordt gesticht. Zoals het begon ooit als kolonie van Engeland. Overigens over 250 jaar gesproken. Heb je gezien wat er in Californië is gebeurd? Onder andere in terviering van dit heugelijke feit. Onder het toeziend oog van Vans hebben mariniers schietoefeningen uitgevoerd.

over een snelweg heen. Oh ja, in Californië. Ja, Newson, de geoevendeur van Californië, die heeft gezegd van ja, dit is absurd en gevaarlijk en heeft dus die... Die snel werd gesloten. En vervolgens werd er gezegd, ja, dat is allemaal flauwekul natuurlijk. Want dit is de kracht en de kwaliteit van de mariniers. Daar moeten we trots op zijn. Die moeten natuurlijk gewoon over die snelweg kunnen schieten.

En dat is helemaal veilig, er gebeurt helemaal niks. Maar er zijn wel onderdelen van granaten neergekomen. Ik moest daar wel om lachen. Die politiemagens hebben beschadigd. Dus zo ongevaarlijk was het nou ook weer niet. En je laat dus wel maar eventjes het leger een democratische staat bombarderen. Dat is toch wat er feitelijk gebeurt. Dat bedoel ik maar.

Ja, dat is natuurlijk gewoon eigenlijk wat niet kan. Ik zag wat die fans hadden doen. Ik vond dit verheerlijking van geweld. Ik ben niet iemand die snel... Het woord fascisme in de mond neemt. Maar echt fascisme experts als peksten. Een hele grote jongen op dit gebied die heeft gezegd nou die regering Trump die voldoet eigenlijk aan alle kenmerken van het fascisme. Maar op één punt hebben ze, kan je ze geen fascist noemen.

En dat is namelijk, ze verheerlijken geen geweld. En ze zijn de grens niet overgaan van het geweld. Maar dat gebeurde dus wel. Dat gebeurde eigenlijk ook al met de bestorming van het kapitool. Maar nu wordt dat steeds duidelijker. Nu is dat ook gewoon geweld. wordt ingezet als een politiek pressiemiddel tegen opponenten. En dat is zeer ook gebeurd.

Ik moet ook wel herhalen dat ze dus... Kijk, Amerikanen zijn überhaupt trigger-happy. Ik weet nog goed, de eerste keer dat ik in Amerika was, of dat was het tweede keer, was ik 17. Toen reed ik dus door de Rocky Mountains. En we hadden zo'n oude auto gekocht. En dan reden we twee maanden rond. En dan keek ik naar de verkeersbord. En er zaten allemaal gaten in. En ik dacht, hoe kan dat? En dat bleek dus gewoon kogelgaten te zijn. Er zit iemand gewoon lekker op te knallen.

Dat is in Amerika wat gewoner dan... In Amstelveen of in Friesland. Of in Jelsel Brommel. Maar niet lelijk bruggetje. Niet gewoner dan in het Midden-Oosten. Want daar schiet iedereen op iedereen.

Midden-Oosten Conflict: Escalatie en Onderhandelingen

Ook dit weekend weer. Bij grootschalige schendingen van het bestand. Ja, wat je dus nu ziet is dat... Zowel aan de kant van Hamas zijn er allemaal dingen geweest... als ook een reactie van Israël. Hamas schijnt twee Israëlische soldaten neergeschoten te hebben. Toen heeft Israël gereageerd met allemaal luchtaanvallen.

Het schijnt nu weer een beetje rustig te zijn. Maar ja, jongens, het probleem blijft natuurlijk van dat Hamas loopt daar rond in dat gebied. En die gaat daar natuurlijk niet zomaar uit. Er zijn natuurlijk tegelijkertijd zijn er... onderhandelingen gaande tussen Egypte, Qatar en Hamas. Hamas heeft dus ingestemd, althans op papier, dat ze geen rol meer zouden spelen in de transistische regering. Daar zullen ze wel op terugkomen natuurlijk nu. En tegelijkertijd is dus Witkoff...

Is afgereisd weer naar Israël. Om te praten over de situatie. En Kushner ook. En dinsdag voegt J.D. Vance zich ook bij hen. Als ik. Er zijn dus 28 dode gijzelaars. Er zijn er van 16 nu teruggekeerd. En vanmiddag om vijf uur, dat zou dus nu zo moeten zijn, zou er dus nog eentje komen. Maar goed, de Israël is boos dat er nog zoveel dode lichamen nog niet zijn overgedraaid. Ja, vind je het gek?

Ze hebben het zelf allemaal gebombardeerd. Ik ben geen fan van Hamas. Maar ik kan me voorstellen dat het lastig is om die doden te repatriëren. Maar misschien nog even één punt over wat er gebeurd is afgelopen. Afgelopen weekend. Waar die twee Israëlische soldaten zijn gedood. Je zei...

Eigenlijk Jan, dat Hamas daar zit, dat is een ding dat zeker is. Hamas zit daar. Hamas heeft nu gezegd, ja maar we hebben al een maand lang geen contact meer met onze strijders in het noorden. Het kan dus inderdaad Hamas zijn. Maar het kan natuurlijk ook een andere strijdgroep zijn. Want realiseer je, Hamas is niet de enige strijdgroep die actief is in de Gaza-strook. En je hebt natuurlijk altijd van die groepen...

Die willen de boel ontregelen. Hamas is al een verschrikkelijke hardline beweging. Maar je hebt natuurlijk gewoon altijd mensen. Die door middel van provocaties. Willen doorvechten. En gewoon die strijd. Continu willen doorzetten. Ik bedoel Ben Gvier. In Israël is natuurlijk ook zo iemand. De minister van Nationale Veiligheid. Die zei van. Dit moeten we gewoon aanpakken. Wat er nu is. gebeurt.

Om opnieuw de oorlog te gaan voeren in de Gaza-strook. En ervoor te zorgen dat Hamas definitief wordt verslagen. Dus je hebt altijd van die heethoofden in zo'n situatie. Daardoor ontstaan ook heel vaak statusvurens met enorme gevolgen. Tot nu toe zijn beide partijen in staat geweest om dit toch enigszins tot de dagen te brengen. Ik ben ook benieuwd wat hier nou achter de scherm is gebeurd.

En wie waarop druk heeft uitgeoefend. Misschien heeft Trump wel gezegd van dit accepteer ik niet. Misschien is Kuzna wel of geen idee wie het allemaal hebben gedaan. Maar de kans dat zoiets totaal van de rails lopen is natuurlijk gewoon heel groot. Aan beide kanten. Mensen belang hebben. Bij het voortzetten van strijd. Dank jullie wel voor vandaag. Morgen meer. Tot morgen.

Daniel, wat is de kern van de technologie? Nieuwsgierigheid. Dat is zo fijn dat we naar de kern van de technologie mogen. Met allemaal topgasten. Experts uitnodigen, ze totaal uithoren in één uur. Heerlijk. En heel veel vragen. opwerpen. Hoe zit het dan? Hoe zit het dan? Hoe zit het dan? Waarom? Waarom? Waarom? En daarin doorgaan. Dat is mooi. Dat is de technoloog. Iedere week een nieuwe.

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android