¶ Inleiding, Oekraïne en Drone Tactieken
Misschien herken je mijn stem van napleiten, maar ken je ook onze andere podcast, Performa? Daardoor geven wij, Wouter Louwmans en Christian Vlokstra, iedere week onontwonnen commentaar bij lopende strafzaken, media prikkelen en politieke kwesties. En zo is het. Ik breng het door. Laatste nieuws vanuit mijn rol als misdaadjournalist. En meester Vlokstra zorgt voor de scherpe analyses en de juridische blik. Een nieuw seizoen Proforma. Nu in alle podcast-apps.
BNR Nieuwsradio. Boekerstijn in de wijk. Hugo Rijtsma. Welkom bij Boekestein en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het is dag 1332 van de oorlog in Oekraïne. En oh jongens, wat hebben we weer een hoop ellende voor de mensen in de aanbieding. Vluchten kan niet meer. Terwijl ondertussen wij bezig zijn achter de scherm.
met de voorbereiding voor de theatertour onder de titel Vluchtend kan niet meer. Die steeds meer op de huidige wereld begint te slaan, heb ik het gevoel. Vanaf eind van de maand gaan we het hele land door. En we vinden het leuk als zoveel mogelijk van onze vaste luisteraars ook komen. Dus die wil ik waarschuwen bij deze. Amsterdam en Rotterdam bijna vol. Maar we beginnen...
Kleiner. De première is in Apeldoorn. Of noemen we dat dan de try-out? Ik weet niet hoe dat zit in theater. De première is in Apeldoorn op 28 oktober in Theater Urfhuis. Maandag daarna, 3 november, staan we in Maaspoort in Venlo. Voor Apeldoorn en Venlo zijn er nog kaarten. En dat wordt er denk ik hele intieme optredens. Prachtige theaters.
Hele vriendelijke plaatselijke bevolking. Die een warm hart de podcast toedraagt. Heb je het nu over Apeldoorn of Venlo? Beiden. Wij staan klaar om met onze fans te praten. Om kennis met ze te maken. Handen te schudden. Ik heb er nu al zin in. Ja, absoluut. Het is elk jaar weer een feest. Maar ik vind vooral die kleinere plaatsen. Rotterdam, dat weten we wel. We hebben zo'n grote zaal. Maar vaak die kleinere theaters her en der in het land... vond ik voor de vorige jaren echt een enorm feest.
Komt daarheen. Ja, ik ook. Hartstikke leuk. Apeldoorn, Venlo. En voor de andere plaatsen. Kijk even op bnr.nl slash theater. Waar en wanneer we er zijn. En dan beloven we een avond vol ellende en verschrikkingen. Toch? Voor de mensen. Maar ook hoop.
Ook hoop. Ook hoop. Nou ja. Wacht maar eens eventjes. Het eind van deze update af. En kijk hoeveel hoop er dan nog is. En dan beginnen we natuurlijk. Want we hadden weer. Grootschalige Russische raket en drone aanvallen. Op de Oekraïnse energie infrastructuur. Gisteren hebben die brand veroorzaakt en stroomuitval in acht regio's. Inslagen gemeld zag ik in Tsjernihiv, Kharkiv, Polteva, Sumi en Vinitia. 283 van 320 drones zijn neergehaald. Maar Rusland gebruikte ook...
28 ballistische raketten. En daar heeft Oekraïne eigenlijk heel weinig verweer tegen. Dat zien we altijd uit de cijfers. Oekraïne raakte dezelfde olieraffinaderij van Saratov. Dat is overigens niet voor het eerst. En een elektriciteitsverdeelstation in Samara en in Volgograat. Op meer plaatsen zijn de afgelopen nacht explosies gemeld. Maar ik heb daar nog geen nadere informatie over wat daar is geraakt. Of hoeveel de schade is op de grond. Heb ik ook niet zo'n heel duidelijk...
beeld, maar het is eigenlijk dat het een beetje hetzelfde. De Russen hebben nog van een beetje het terrein. Het is gisteren gemeld in het oosten van de provincie Saporizja. Maar ik geloof dat dat ook nauwelijks de moeite van het vermelden waard is. Ja, ik moet ook soms wel lachen over de wijze waarop die Russen bezig zijn om met desinformatie te propageren. Nu heb je een hulpje van Poetin, Ushakov, die zegt...
Ja, weet je, die aanvallen van ons op Oekraïne, dat is natuurlijk een reactie op de terroristische aanvallen van Oekraïne op Rusland. En waarom die Oekraïnes dat doen, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. We hebben al enorme doorbraken voor elkaar gekregen in Oekraïne zelf. We zijn echt in het offensief. We winnen dit. Dus waarom doen die Oekraïnes dit nog? En ze zullen worden aangejaagd door het Westen. Daar kan ze ongeveer op niet.
Ja, soms af en toe ligt het zo duimendik bovenop... dat ik denk, wie gelooft dit nog? Het enige wat denk ik wel interessant is... is dat inmiddels wel duidelijk is geworden... dat de tactiek om die aanvallen door Rusland in Oekraïne uit te voeren... iets veranderd is. En dat heeft te maken met de technologische innovaties van de drones. Die zijn natuurlijk nauwkeuriger geworden. Er kunnen grotere springladingen onder...
worden gehangen. En dat betekent dus dat ze veel meer gericht op dit ogenblik... aanvallen kunnen uitvoeren op die knooppunten die er echt te doen. En daarom zijn die effecten op die... energiestructuur van Oekraïne ook zo groot. Voorheen stonden ze gewoon honderden drones ergens naartoe en dan maar hopen dat je wat raakt.
Heel gechargeerd gezegd. En nu is het veel nauwkeuriger wat er gebeurt. En dat heeft ook onder andere te maken met het feit... dat ze ook allerlei videosystemen in die drones hebben zitten... waardoor ze heel nauwkeurig kunnen gaan kijken van... Waar je een drone neer laat storten. Ik zag recent ook beeld van dat ze daar inmiddels ook clustermunitie in gebruiken. Helemaal een lelijke, maar waarschijnlijk wel effectieve vorm om dingen te slopen.
Ja, dat doen ze dus samen met Noord-Korea. Dat is op zich wel interessant. Het is een vorm van klussenmunutie die niet eerder is gezien. Die kunnen ze onder kleine droons hangen. Dus ze zijn dus ook voor het slagveld bedoeld. En zo'n drone is gevonden bij Kershon op 23 september. Ja, dit is weer een nieuwe innovatie met destructieve Om het zo te zeggen. Oekraïne had eerder. Ik heb die dingen al lang niet meer voorbij zien komen. Maar van dat gesmolten staal.
dat ze dus ook uit zo'n klein kwadkoptertje kunnen laten vallen... op Russische posities. Het is allemaal heel naar... Maar ja, zo gaat de innovatie in de oorlog.
¶ Hybride Oorlog en Trumps Diplomatie
Hoe gaat het dan aan onze kant van het front? Met Russisch geklooien en gespoken in Europa. Nou ja, je ziet dus dat de hybride ondersvoering... Ja, geslaagd verder gaat de baas van MI5 in Engeland. Die heeft gezegd, eigenlijk zijn we gewoon al in oorlog met... Met Rusland, alleen het is een oorlog die je niet kan zien. Maar het blijkt bijvoorbeeld wel uit de cyberaanvallen. Die zijn 25% meer dan vorig jaar. Die aanvallen worden vooral tegen Amerika en Europa uitgevoerd.
met de Europese navelanden. Dus 9 van de 10 aanvallen zijn tegen navelanden op dit ogenblik. En de Verenigde Staten is nummer 1. Die wordt het hardste getroffen met 20% van alle aanvallen. De Britten staan op de tweede plaats met 12% van alle aanvallen. En Oekraïne, logisch natuurlijk, nummer drie met 11% van de aanvallen. En de rest is eigenlijk ook allemaal naverlanden, inclusief Nederland. Nou, tegelijkertijd zie je, ik heb net al even dat hulpje van Poetin genoemd, net zijn geblaad.
Maar dat zie je dus nu ook van de FSB-baas Pornikov. Dat is niet onbelangrijk, een man. En die zegt van ja, de NAVO-inlichtingendienst... die zitten achter die drone-incidenten boven Polen. Hij zegt, de Britten zijn nu bezig met het voorbereiden van een blokkade... ...zijn ook bezig om samen met Oekraïners... ...de TurkStream-pijpleiding te blokkeren. Dat is die pijpleiding waardoor nog wat gas... ...in de richting van Europa kan komen vanuit Rusland.
tussen Britten achter. Ja, weet je, het gaat wel van kwaad tot erger. En het interessante is, en dat is ook het goede hoor... het wordt ook in belangrijke mate genegeerd in het Westen. Men zegt van, het zal allemaal wel. En die cyberaanvallen, daar horen we natuurlijk het een en ander van. Maar dat wordt ook niet elke dag uitgeventeld op de voorpagina's.
En op die manier wordt natuurlijk toch wel gedownplayed... van wat hier aan de hand is. Maar je moet het wel echt goed in de gaten houden. Want je ziet wel dat het escaleert op dit ogenblik. Ook Microsoft zegt dat. Die geeft geen cijfers verder. Maar ze zeggen wel, ja, de regeringen van die NAVO-landen... worden vreselijk aangevallen. En ook een heleboel ransomware dingen. Dus heel veel mensen werken met Microsoft. Gewoon zomaar kan dat gebeuren. Ik ben blij dat ik een Apple chap.
President Zelensky is vandaag in Washington... en zal praten met Trump in het Witte Huis... en daar aan Trump opnieuw gaan vragen om Tomahawk. Kruisraketten. Waar nou heeft Poetin daar toch weer doorheen gefietst met een telefoontje? Gistermiddag heeft hij dus gebeld met Poetin. Niet zomaar even een kopje theebel, maar twee uur lang.
En vervolgens doet hij er ook weer een geweldig gesprek met Poetin gehad en zo. En dan komt hij weer met die opmerking over die Tom. Ja, ik kan dat doen. Ik kan het ook niet doen. Ik kan het doen. Als je dat anders dan hoort, denk je van... oh god, die Tom Hawks zijn uit zijn hoofd gepraat.
Poetin, dat zou me niks verbazen. Dat was ook mijn gevoel, ja. Dat zou me niks verbazen. Er zijn ook gesprekken aangekondigd tussen delegaties, meen ik, Amerikaans en Russisch. En daarna een ontmoeting tussen Trump en Poetin in Budapest. Via vriendje Orbán. En vrij snel ook. Wat natuurlijk een middelvinger is naar de Europese Unie. Die gehaald wordt door Trump. En die alleen maar is opgericht om Amerika te naaien. Zijn woorden, niet mijn woorden. Maar ja, dat dat in Hongarije gebeurt...
Ja, hij is echt gewoon een middelvinger naar de Europese Unie toe. Maar ik krijg hier wel erg een déjà vu van. Er is toenadering, lijkt het, tussen Trump en Zelensky. En Poetin hoeft maar even te bellen of Trump is alweer als een blad aan de boom gedraaid. Dat hij ook zegt dat het geweldigt wat we heel veel vooruit gaan. Hij zit helemaal in die Midden-Oosten patroon nog. Van ik los eventjes alles op.
Volgens mij doet het er ook niet toe, Arendtjan. Waar het om gaat is dat Trump zijn moment of fame heeft. En daarvan moet hij er een hele hoop achter elkaar hebben. Want anders wordt zijn ego niet gevoed. En het interessante is, en dat vind ik echt een geweldig probleem... is dat niemand vervolgens meer kijkt van hoe het ontstaan is... wat vervolgens Trump voor elkaar heeft gekregen op dat moment.
En hoe het vervolgens verder gaat. Dat interesseert gewoon niemand meer. Dan is het ook uit dit nieuws. Gelukkig houden wij ons ermee bezig. Maar dan is het gewoon weg. Terwijl je natuurlijk, wat natuurlijk ongelooflijk belangrijk is, hoe loopt iets af? Hoe gaat iets verder? Hoe duurzaam is iets?
Daarover gesproken hebben we ook nog het punt dat Trump... woensdag was dat al, zei dat premier Modi hem had verzekerd... dat India zal stoppen met het kopen van Russische olie. Maar ik meen dat daarna het geluid uit India kwam... dat Trump en Modi elkaar helemaal...
allemaal niet hebben gesproken. Het is een heel merkwaardig verhaal weer. Trump had een fantastisch gesprek met Modi gehad... en die had hem verzekerd dat India absoluut geen Russische olie meer gaat kopen. En toen kwam er dus in een... een aantal hoge Indiaanse topambtenaren zeiden van... ja, er was eigenlijk helemaal geen telefoongesprek met Oli en Trump donderdag. Ja, dit is natuurlijk wel allemaal heel pijnlijk, hè?
Misschien heeft Trump gewoon met een AI-stem gesproken. Dat schijn je tegenwoordig niet meer te kunnen onderscheiden. Misschien is dat gewoon gebeurd. Feit is wel natuurlijk dat Trump inderdaad India-invoerheffingen heeft opgelegd. zei hij er toen bij, te kopen van veel Russische olie. Wat ik ook eng vind... Ja, klopt. Waardoor India naar de kant van China is vertrokken. Exact. Hij zegt dus op woensdag letterlijk, zegt Trump...
Modi is een groot man. Hij houdt van mij. Jongens, dit is een beetje echt narcisme turbo, hè? Dit is echt narcisme turbo. En ook misschien een beetje dementia. Ik weet het niet hoor. Maar het lijkt me geen groot punt die succes. Als je dus praat over een telefoongesprek. Dat is niet echt fantastisch. Toch?
¶ Trumps Juridische en Zakelijke Kwesties
Zullen we misschien meteen maar doorgaan naar het Amerika-mlokje? Naar het volgende. Trump is terug. Poetin en Xi zitten er nog. En dat betekent dat Europa op scherp staat. Wil je weten hoe wij omgaan met handelsoorlogen, cultuuroorlogen en echte oorlogen? Luister dan naar de dagelijkse podcast Make Europe Great Again. In tien minuten ben je bijgepraat. Make Europe great again. Daar is vriend en vijand het over eens. Welkom terug.
Ik heb hier in elk geval noteerd dat John Bolton... voormalig veiligheidsadviseur in Trumps eerste regering is aangeklaagd. En hij is dan dus al nummer drie. Eerder hadden we FBI-directeur James Comey... en de New Yorkse aanklager Letitia James. Die dus door Trump als persoonlijke vijanden worden aangemerkt. En hij geeft dan gewoon justitie de opdracht om daar eens eventjes wat aan te doen. Kijk, die arme Bolton die houdt dus dagboeken bij. Het zijn wel meer mensen die dat doen.
En nu, het wordt natuurlijk gezocht om Bolton aan te klagen. En dan wordt er gezegd, je hebt allemaal geclassificeerde informatie. Je hebt je in die dagboeken staan. En dan zegt zijn advocaat, maar daar is helemaal niks op tegen. Dan wordt er ook nog gezegd van jij heeft ook... bepaalde belangrijke geheimen via zijn privé-mail. Nou, waar kennen we dat van? Van de democraten, weet je nog? Clinton, ja. Het ruikt er echt heel sterk naar... dat gewoon ze zoeken, ze graven en ze klaargen.
Dat is ook zo. Ja, dat denk ik ook hoor. Interessant is natuurlijk dat Trump, die werd ook aangeklaagd. vanwege gerommel met geime informatie... die hij in dozen in de balzaal van Mar-a-Lago had opgestapeld. In de WC. Ja, maar ook in de balzaal. Achter een gordijn. En ook in de wc. Ja, dat klopt. Maar je moet er toch ergens mee heen. En bovendien Marilago lijkt me ook inderdaad redelijk klein.
Dus ja, dan kom je al vrij snel in de balzaal uit. Maar het grote verschil met Bolten is... dat Trump dus ook nog een keer van obstructie is beschuldigd. En Bolten heeft gewoon wel meegewerkt. Wat ook nogal stinkt is verhalen uit de Financial Times. Die hebben berekend dat de bedrijven van de familie Trump... in het afgelopen jaar meer dan 1 miljard dollar winst hebben gemaakt... op cryptoprojecten.
Mede als gevolg van het eigen cryptovriendelijke beleid dat het voert. En cryptovriendelijke bestuurders die ze... En daar hebben ze nog niet al die golfcourse dingen. Dat zit daar nog niet bij. Wat zijn golfkoors dingen dan? Wat zijn dat golfkoors dingen? In Qatar en in Saudi-Urabië gaat, geloof ik, Koesner... Fantastische golfcourses. En hotels erbij. Oh, ja, ja. Dat is wat ik bedoel met die verwevenheid van zakelijke belangen en zoveelheden. Hé, Venezuela. Ja.
¶ Amerika's Buitenland en Immigratiebeleid
Nou ja, weet je, dat is echt niet te geloven. De CIA mag dus nu heimelijke operaties uitvoeren. In Venezuela tegen Maduro. De baas, de dictator daar. Ik krijg als ik tussen de regels doorlees... ook het indruk dat hij dus kennelijk gedood mag worden. Ik dacht dat dat volgens de Amerikaanse wet niet meer mag. Maar goed.
Vervolgens moet je dat ook weer koppelen aan al die vermeende drugstransporten. Die worden beschoten. Of eigenlijk gebombardeerd moet je zeggen vanuit de lucht. Zonder dat die verdachten... voor de rechter worden gebracht. Dus volgens mij heb je in een geleden wel eens gezegd... Hugo, daar hebben we één term voor. En dat is moord, juridisch gezien.
27 doden zijn daar inmiddels bij gevallen. Wat we nu ook weten is trouwens dat die routes nu omgelegd worden. Want het spul komt echt Amerika nog steeds binnen. Je ziet dat er een behoorlijke militaire opbouw is... van Amerikaanse troepen in Puerto Rico. Daar liggen nu 10.000 militairen. Er zijn nu oorlogsschepen in de buurt. Eén onder zeepoot in het Caribische gebied. Er staat een prijs van 50 miljoen op het hoofd van Maduro. Die kan je krijgen als je informatie geeft dat die kan...
dat hij gearresteerd kan worden voor drugsdelicten. En dan vervolgens zie je ook nog een keer... dat de hoogste militair in die regio, admiral Holsey... De commandant moet ik zeggen van Southern Command. Die ligt nu zijn functie neer. En het is niet helemaal bekend waarom niet. Maar het is wel bekend dat hij wel vrij veel moeite heeft. Met het bombarderen van boten.
Met daarin verdachten. Zonder dat de rechtszang zijn gang kan gaan. Hexet is gewoon helemaal van god los. De remmen zijn los. Internationaal recht doet er niet meer toe. Je knalt gewoon boten. En ze gaan nu ook kennelijk Venezuela in. Dat is dan de CIA, dat moet wel even worden gezegd. Maar dat kan dus ook nog een keer gebeuren door militairen... die dus in Puerto Rico zijn gestationeerd. Maar dat weten we niet zeker op dit ogenblik.
Het is dus, kortom, een totaal krankzinnige gesticht. Maar dan nog sloeg ik wel een beetje achterover... van wat Rob jij net vertelde over nieuwe immigratieplannen... van de regering Trump. Ja, die zijn uitgelekt. En wat ze nu willen doen is het totaal uitkleden van de plannen en de regelingen voor migranten dan wel vluchtelingen. En ze willen dat systeem zodanig uitkleden.
dat eigenlijk alleen maar blanke Engelstaligen daarvoor in aanmerking kunnen komen... inclusief blanke of witte heet al tegenwoordig Zuid-Afrikanen... die hun eigen land volgens... veel harder worden aangepakt en veel meer slachtoffer worden... van criminaliteit dan zwarte, wat overigens niet zo is. Maar wat ik het meest bijzondere vond... is dat hij de deuren ook wagenwijd openzet voor Europeanen. En dat moeten de Europeanen zijn die tegen migratie zijn...
en die ook de radicaal-rechtspolitieke opvattingen... van de leiders in Amerika delen. Die mogen dan, en dan denken we met name bijvoorbeeld aan... alternatief voor Duitsland... als die vinden dat ze in eigen land onder druk worden gezet... Dan zijn ze in Amerika van harte welkom. Dus Thierry Boudet weet dat hij een kamertje in Marelaac zou kunnen krijgen. Ja, exact. Maar ze hebben het dus echt over Blanken die dan naar Amerika mogen. Ja.
Een onderdeel van die maaghaal. White supremacy. Ik dacht dat het niet een expliciet onderdeel was. Maar inmiddels is dat dus wel een expliciet onderdeel. Het is zo geformuleerd dat er alleen maar blanken voor je aanmerkingen kunnen komen. Of witte, witte, Europeanen. witte Afrikanen en gaan zo maar door. En ze moeten ook Engelsstalig zijn. En ze moeten, en dat is niet onbelangrijk...
ook in staat zijn om zo snel mogelijk de Amerikaanse waarden te kunnen overnemen. Dat betekent dus dat je alleen maar bepaalde groepen kunt overnemen. Dus iemand die uit het Midden-Oosten komt... of uit de Rimboe in Afrika, die kan dat per definitie niet. Dus nee, hier wordt gewoon bij de poort geselecteerd, om het maar zo te zeggen. Nou...
¶ Nexperia, Chiptekort en Overheidsingrijpen
Ik had al gezegd dat we een hoop ellende voor de mensen hebben. En dan zijn we nog niet eens aan het Midden-Oosten toegekomen. Maar misschien moeten we ook nog eventjes... Stilstaan bij Nexperia. Het chipbedrijf waar economische zaken hard heeft ingegrepen. Door gedoe met de Chinese topman. Waarna China export stop oplegde op Nexperia chips geproduceerd in China. En dat heeft...
nu al tot enige paniek geleid. De essentie is eigenlijk dat die Nexpedia-chips... die in Nederland worden gemaakt, die gaan voor een... tweede fase, gaan ze naar China. En als China dan besluit om geen enkele Nexperia meer te exporteren, dan heb je dus een groot probleem met onze koelkasten en met onze auto-industrie. Dus het lijkt er een beetje op dat Karamans dat ecosysteem niet helemaal door had.
En daar gaan we nog heel veel over praten. Want dat kan je niet zomaar oplossen, dit. Ik denk inderdaad dat hij niet snapt hoe het systeem werkt. En wat waar wordt gemaakt. En hoe dat mondiaal totaal met elkaar verweven is. En morgen gaan we het hebben over de grondstoffen. Dat is onderdeel daarvan. Dat zijn enorme ecosystemen op dit ogenblik. Waarbij... Het begint met de productie van grondstoffen... die uit een beperkt aantal landen komen.
Dan krijg je de tooling. Bijvoorbeeld een bedrijf van ASML in Nederland. En wij maken weer chipsmachines. En vervolgens worden die chips weer elders in de wereld gemaakt. Dat is een systeem dat heel nauw onderling verweven is. Ga je daar één ding uittrekken, dan dondert het hele ecosysteem in elkaar. En dat lijkt nu te gebeuren met het besluit wat Karremans heeft genomen. En een ander punt is, en daar gaan we het morgen denk ik ook over hebben...
Dat is dat wij gewoon niet meer denken in termen van actiereactie. Dus we hebben een probleem met Nexperia. We denken van, nou dat was niet goed wat daar gebeurt. Dus ik grijp in. Zonder dat je helemaal doordenkt wat de consequenties daarvan zijn. En dat daardoor bijvoorbeeld de hele auto-industrie in Europa kan stilvallen. Ik heb het gevoel... Dat dat...
Niet goed doelachtig is op dit ogenblik. Want je had het ook gewoon aan de rechter kunnen overlaten. De ondernemingskamer van de rechtbank was ook al bezig met het bedrijf. Door het ministerie in te laten grijpen. Dat is een beetje een uitnodiging.
fout dat je veronderstelt dat Nederland een sterke positie heeft. En dat is helemaal niet zo. We hebben een hele zwakke afhankelijke positie. En dat kan je wel principieel lopen doen. Ik begrijp wel wat erachter zit. Maar nu de gevolgen zijn nog erger dan het was. Nou, Arjan, ik denk dat je daar gelijk in hebt. En wij denken symmetrisch. Wij denken niet asymmetrisch. Dus asymmetrisch is dat je dan vervolgens reageert... Met een brokade van iets bijvoorbeeld.
De export van kritische materialen of componenten. Of in dit geval met chips die in China worden afgemaakt. Daar wordt... Vaak niet over nagedacht heb ik gemerkt in Nederland. Wij denken niet in termen van actie en reactie. Wij denken heel sterk ook normatief. We denken in dit geval op zich prima dat je zo denkt in termen van nationale veiligheid.
Maar je hebt niet door wat er gebeurt als je zo'n maatregelen neemt... op andere gebieden waardoor de nationale veiligheid nog veel meer wordt getroffen.
¶ Midden-Oosten: Barghouti en Gaza
Ik loop al een tijdje mee in Den Haag. Het is echt iets wat je gewoon continu ziet... dat dat niet goed wordt ingeschat. Laten we door naar het Midden-Oosten. Adrian, wat heb jij daar staan? We hebben alweer een aantal. Weet je, Barghouti is die man die dus heel populair is onder de Palestijn. En die zou dus de Palestijnen kunnen verenigen. Weet je, de gedroomde president van als er ooit een staat zou komen. Er was even sprake van dat hij op de lijst zou komen. Maar hij is er afgehaald.
En nu is duidelijk geworden dat... Waarom? Weet je waarom? Israël wil niet dat het Palestijnse volk een eenmaker onder zich krijgt. Die wil namelijk, zij willen geen Palestijnse staat hebben. Hij is dus 66 jaar oud nu en hij is dus verplaatst tussen Kano en de Megiddo gevangenis. En toen kwam dus, dat is wel ongelooflijk hoor, toen kwam dus Ben Kvire langs daar.
Die extremistische minister. En die heeft hem dus een elektrische stoel laten zien. En gezegd van nou, daar zou jij best wel eens op gezet kunnen worden. Al die soort grappenmakerij. Nou ja, vervolgens is hij mekaar geslagen. En hij wordt dus niet vrijgelaten. Nou, dat is al vrij ernstig. En dan heb ik ook nog dit bericht en dat haal ik erbij. Want dan moet ik wel heel precies zeggen en daar geen fouten bij maken. Het bestand...
Israël is ook vereist om dan de lichamen van 360 Palestijnen... die dus overleden zijn, terug te geven. Daarvan zijn nu 120 teruggegeven. En nou zeggen de doktoren van het Nassar Hospital... dat de meeste van die mensen zijn gemarteld. En ook geëxecuteerd. Want ze hebben een kogel gehad tussen hun ogen.
Ik weet niet wat jullie daarvan vinden, jongens. Maar dit is toch ongelooflijk. Dat zijn dus mensen die zijn dus zonder enige vorm van proces vastgezet. Die zijn omgekomen. Ze worden er nu teruggegeven. 120 van de 360. En die zijn dus allemaal geblindeerd. Opgeknoopt als het ware. En ook een kunshot tussen hun ogen. Ik vind het echt ongelooflijk dit. Maar goed.
Ondertussen is Hamas eigenlijk... Laten we even kijken hoe ze dat precies ontwikkeld. Dit verhaal. Wat er nou eigenlijk exact aan de hand is geweest. Ondertussen is Hamas, hadden we al eerder geconstateerd, weer terug in de straten. En Hamas loopt daar gewapend rond. Ja, iemand moet daar natuurlijk ook de orde bewaken. Trump heeft zelfs gezegd, ja, ik vind het oké. Dat moeten ze dan maar doen. Maar in de uitvoering van het bestand is ondertussen wel gedoe ontstaan...
En dat het teruggeven van de lichamen van overleden Israëlische gijzelaars niet snel genoeg gaat. Nee, ik vind het gek. En ze zeggen zelfs, die liggen onder puin en zo, daar hebben we hulp bij nodig. Maar Kat zegt dan weer van, ja luister eens, dat kan zo niet. En dan beginnen we de oorlog weer. Sterker nog, de minister van Defensie heeft de militaire de opdracht gegeven... om een plan te ontwikkelen om echt definitief een einde aan Hamas te maken. Oftewel...
Begin de oorlog weer om die terroristische organisatie, want hoe je het ook bent of keert, dat is het wel. Om die helemaal met de grond tegelijk te maken. Ja, weet je... En tegelijkertijd moet je constateren, we hebben het net al even gehad over de onmogelijkheid van Hamas, althans dat zeggen ze, om die gedoden Israëli's. over de grens te brengen. Ja, weet je...
De grote vraag is of dat van tevoren niet voorzien was. Het antwoord is dat is voorzien. En er is ook voorzien in de afspraken om te komen tot een joint commission. Een gezamenlijk comité, zeg maar. in zouden moeten gaan zitten om te kijken... hoe je achter de locatie van die overleden Israëli's zou kunnen komen... en hoe je ze dan vervolgens zou kunnen repatriëren.
Ik ben niet snel geleid om Hamas te geloven. Maar ik vind het wel een plausibel verhaal. Omdat het ook direct al is aangegeven. Tijdens de onderhandelingen in... in Egypte, die leiden tot het straak te vuren... dat het heel erg lastig is om in al die puinhopen... de overleden Israëli's daarboven te krijgen. En daar komt nog bij... Hamas heeft geen enkele prikkel om te ontwapenen natuurlijk nu. Ze zitten nu in 70% van de gazen. IDF is daar teruggetrokken. Nu nog. Dat zal wel veranderen, denk ik.
En daar worden dus mensen geëxecuteerd. Dat hebben we ook allemaal gezien. Er zijn natuurlijk tribal clans, rivaliserende clans... die voor een deel ook door Israël werden gefinancierd... om tegen Hamas te knokken. Nou, waarom zouden die jongens hun wapens opgeven? Dus eigenlijk, als je geen vredesplan hebt... waarbij elke fase van ontwapening heel goed wordt besproken... en dat is er dus niet, dan is het dus eigenlijk niks.
Egypte was één grote show. Ja, wat je dus ziet is dat Hamas op dit ogenblik afrekent... met zijn tegenstanders om de absolute macht te kunnen pakken... in ongeveer de helft van de chaosenstrook die ze nog onder controle hebben... en waar de Israëliërs zich uit... hebben teruggetrokken. Ja, vind je het gek?
Dat is toch logisch dat dit gebeurt. Dat had je toch van tevoren kunnen voorzien. Ik bedoel, dit is toch niet zo ingewikkeld dat dit gebeurt. En dan wordt het dus steeds lastiger voor Hamas om zijn wapens in te leveren. realiseer je dat een wapen zo ongeveer onderdeel is... van de mannelijke identiteit van een Hamas-strijder. Dus... Dat ga je natuurlijk niet doen. Dus ik heb het gevoel dat hier een situatie begint te ontstaan. En zeker als je daar aan koppelt wat Kats heeft gezegd.
Ja, dat Israël mogelijkerwijs toch gewoon weer gaat ingrijpen. Dat daar een situatie wordt gecreëerd die gijzelaars of die overleden gegijzelden. Die worden dan gebruikt als een drukmiddel. Maar je kunt geen druk uitoefenen op Hamas. Omdat ze inderdaad niet weten waar die restanten liggen van die gegijzelden.
Om dan toch weer te gaan ingrijpen. Weet je, Trump zegt dan van, ja, als Hamas niet ontwapent... dan hebben we geen keuze, dan gaan we er gewoon trekken erin... en dan gaan we ze allemaal doden. Alsof dat dus een eenvoudige operatie is. Ze zijn al twee jaar bezig. Er is nog een deel van Hamas staat overeind. Dus al die oude militaire bezwaren staan nog steeds overeind.
En Trump heeft ook wel eens gezegd dat de Amerikaanse soldaten dat zouden moeten doen. Dat is gewoon gekletst. Want het is het stomste wat je kan doen natuurlijk. Het is gewoon dat hele Egypte was een show. Wat mij betreft. Het enige wat wel is gebeurd. Is dat er een staande natuur is. Er is wel daadwerkelijk wat gebeurd. Alleen is er geen garantie voor de toekomst. Nee, er is een fase 1. Maar daar zijn we wel eerder geweest.
¶ Afsluiting en Podcast Tips
is er geen fase 2 gevolgd. In ieder geval is dat nog ernstig. Nee, dit is natuurlijk de derde zaak dat huren. Ja, nou. Zijn we klaar? Ik vrees het wel, jongens. Dan houden we er mee op. Tot ziens. Tot morgen. Tot morgen. Daniel, wat is de kern van de technologie? Nieuwsgierigheid. Dat is zo fijn dat we naar de kern van de technologie mogen. Met allemaal topgasten. Experts uitnodigen. Ze totaal uithoren in één uur. Heerlijk. En heel veel vragen.
opwerpen. Hoe zit het dan? Hoe zit het dan? Hoe zit het dan? Waarom? Waarom? Waarom? En daarin doorgaan. Dat is mooi. Ja, dat is de technoloog. Iedere week een nieuwe.
