¶ Välkomna till Roligaste 2024
Välkomna till Alexasikers podcast!
Specialavsten. Alltså måste vi nog säga den. De riktiga avsnittten publiceras varje fredag på poddmi.com. Så om du vill lyssna på dem så går in på poddmy.com och tar det fram där.
Just det, men nu befinner ni er i ett specialavsnitt. I väntan på att de här nya avsnittten släpps i det gamla vanliga flödet. Och det här är då de roligaste klippen från 2024.
just that
Och det är inte de roligaste segmenten, utan de roligaste passagerna i de roligaste segmenten. Så det går snabbt fram.
Varför valde vi år 2024?
För att det var ett jävla roligt år. Alltså, minst du till exempel när den svenska kändeseliten skulle läsa röde orm och sat i en utskylld blada?
Ja.
El ditt besök och Spenny Andersson, när vi spekulerade i vad du borde ha gjort under ditt besök, där för att göra avtryck. Att börja ifrågasätta hans melodier. Eller troller den tredje, cirkusdirektören, som började drömma om att få tillbaka freaken på cirkus nu när clowner har börjat göra barn rädda. Det finns massa gött.
Jag blev gott med jag bara höra här. Ja, hoppas nu att ni tycker att detta är roligt och att ni fortsätter att lyssna på oss. Antingen här eller på podmi. Bra, det kör vi.
🎵 Music
¶ Alex möter Benny Andersson
Jag har noterat med mig själv att jag också har en sån go-to-anekdot om någonting mig för några veckor sedan. Mm.
Ja, den har redan blivit en got anekdot. Alright.
För en publik som är ständigt lika fängslad.
Samma publik.
Yeah.
Då kanske att det är en bra historia. Nej, nej, nej.
De har till och med bött dig liksom. Igen, pappa.
Yeah.
Ha ha. Yeah.
Nej, utan för olika människor. Men från alla. Det här hände ju i början på juni eller slutet på maj. Jag drog den några gånger i Stockholm för. Alla möjliga människor av typen, jag men så här, du vet, Vikingsson och sådana där. Och sen för folk här på gatan, Hanna och davit bagare och Lotta och Lodis och den har gått runt nu. Och jag tänker att det här kanske då är min go-to-stå. Jag skulle berätta den för dig.
Och då får du se till att det inte låta ändå svälla nu när du har hållit på ett tag.
Abut, men, och det är det där som är svårare och här tänkte jag att du skulle hjälpa med. Jag har inget riktigt. Jag har inte samma slut. Jag tror att den är i nivå med kökhistorien fram till slutet. Jag skulle gå och möte hos Ludwig Andersson, filmproducent och musikproducent, som du också haft ett möte med för en tid sen.
Jag gillar dem jättemycket.
Jag också en fantastiskt fin person. Och spännande och levande. En väldigt nyfiken person. Du uppskattar jag så.
Det är han som basar för allt rörande abba.
Ja, precis. Och jag går fram, jag är inga på dörren och lud vi öppnar, och så visar han mig runt i den här gigantiska kontorslokalen. Och så säger han då kom, så går vi bara snabbt in och säger hej till pappa. Och så öppnar han en dörr. Och hans pappa är då Benny Andersson.
An öppna dörr. Benny è là.
Ja, han öppnar en drör. Då kommer vi in i ett stort, som att stiga in i ett stort kyrkorrum. Väldigt högt i tak och vitt och ljus. Det är ett stort rum, och där i mitten av rummet sitter venu. Vida en flygel. Det är som att han sitter i en katedral med ett piano.
Fifth.
Och solen stilar in genom de här stora fönstrutorna i något slags. Det är någon slags rester, jag vet inte, det står en björk utanför. Så det är som solkatter överallt omkring honom.
Som en installation nästå.
Som ett skäm. Alltså som en som ett prank, som det är som blåsten, alltså.
Och här är ni sitter Agneta. Hur kul har de satt i fyra flankerande rum? Och här är stickens urna.
Yeah.
Det är ju en otrolig sen förstås. Det är guden av musik på sin tron.
Herregud, alltså. Man må bli ändå nyfiken på det kännt. Att sitta där och vara Benny Andersson. Och veta att det kan ändå. Rent teoretiskt så kan det. Komma en ny Dancing Queen efter lunch ur fingrarna.
Ja. Ja, för det är det han gör. Han spelar d när vi kommer in och avbryter sig, vilket känns som ett brott. Alltså att jag har gjort någonting oförlåtligt. Alltså, jag har kommit in i rummet och avbrutit musikguden i sitt arbete. Jag går fram och hälsar. Lite skakel får man väl säga att säga. För. Ja, han är väl störst. Skeniernes skeni. Och vi tar det här. Och jag tänkte då att för fans ska säga. Till Benny Andersson.
Nej, det hade varit starkare om du hade, om du ville göra någonting unikt, att du skulle ta fasta på det som Benny gjorde när han träffade Nörklint, heter du så? Nu heter inte ens fru Nörr Klint. På deras första dit så blev ju källke första ögastet. Så när hon gick på toha så kunde inte han vara ensam vid bordet. Han blev så förtjust. Så han gick efter så hon kom ut från toa och stod han där. Och då säga att jag vill inte vara. Jag vill inte vara ifrån det.
Jag tyckte det var som slag ser i med vår tid att du skulle gå ensam från toaletten tillbaka till vår plats.
Ja, det är väldigt romantiskt. Hade det varit något att du lurkade kvar där och sen äk på toa, så fick du efter och när han kom ut och så säger du. Jag tänkte att slöser i med tid.
Yeah.
Har du tvärtat händerna förresten? Det verkar ha gått hett till dig näin.
Ha ha ha.
¶ Benny Anderssons kreativa process
Det jag säger då i alla fall. Vör du? Och då säger jag att jag skriver musik. Jaha, så jag. Så det är så här. Det är så här går till.
Det är här magin skapas, eller sar du inte upp så?
Nej, nej, nej. Jag säga. Det så här går till. Och så sätter han sig ner vid flygen igen, och då säger, vad är det du skriver? Nej, jag försöker hitta melodier, säger den. Og da så sa jeg, jeg har alltid undret hvordan det går til når du hittar dina melodier. Ska jag visa? Kom. Och så klappar han lite på platsen, bevis.
Otroligt generös måste jag säga.
Otroligt. Kom hit ska jag visa dig.
Skulle du vara så generös? Amanda har någon kompis där. Ja, sitter du på poddar? Ska jag visa?
Trud det skulle vara uppfattas.
Mi ha permesso te.
Yeah.
Här är mitt manus.
Men i det här fallet så är det ju inte. Självupptaget. Eller är det det.
Det är otroligt generöst. Han pausar sin kreativa process där.
Ja, man. Han berättar att jag kan ju inte noter. Harde kunnat. Jag kan inte skriva och kan inte läsa noter. Har aldrig kunnat. Så det som händer. Säger han då. Det är bara det här. Och så börjar jag trycka ner fingrarna på pianet, som det ser ut på chans, alltså. Ja, och så ser att jag blundar, och så lyssnar jag om det är någonting som dyker upp.
När han spelar, först finns det någon slags disharmonik, det är trevande på något sätt. Han söker sig fram med sina fingrar, och så ser jag att han blundar. Och sen så händer någonting. Jag hör hur en melodi sakta har form. Vänta här nu, sä han. Och så fortsätter jag att trycka sig närmare, den här melodins kärna. Det här kanske är någonting, säger han. Och Jag kanske har tagit av stunden, och vad kan jag ha musik? Men melodin som man bara hittar när jag är i rummet.
Den är liksom så självklart, det är som att den har funnits i tusen år, förstår du?
Din närvaro gör att han hittar nästa värld.
Du menar att det är tack vare mig som det här händer.
Han har suttit där och kliat sig i huvudet i flera veckor. Den sitter fast.
Är inte det här någonting? Frågar han efter en stund. Nu spelar han den här slingan då? Om och igen. Jo, det här är helt fantastiskt ser jag.
Det hadde vært spennende om du hadde sagt
Mm-hmm.
¿Qué ha dicho? ¿Qué ha dicho? Slagetrarna. Med fruktansvärda lätet. Planka på!
🎵 Music
¶ Den märkliga Röde Orm-läsningen
Det var ju rätt skruvad TV-upplevelse mus jag säga: att se på röda ormhögläsning i TV. It's called slow TV. Vad har vi på Slow TV?
Ja, men välgvandringen var väl den tydligaste, den går det startade, en statisk kamera över en nade där går.
Ya, det var väl många, många kameror.
Ja, det kanske det var.
så man kunde följa dem och gå många mil. I Norge fann det ju någon slags fjordresa som pågick i många gäng.
Yeah, precisely.
Tanken är att det pågår liksom är maratons sällningar. Och jag kan ju fatta liksom, det är ju väldigt kostnadseffektivt såklart. Det är ju många hundratusentals människor som älskar konceptet med Maraton sändningar. Det kostar väldigt lite att producera.
Verkligen men jag har aldrig fastnat för det. Det var ju någon annan gång så hade vi någon kamera på något fågelbok. Det var ägg.
Mm-hmm. It looks very slow.
Ja, om några veckor sedan ska de här äggen kläckas då ett efter ett. Då satt man där och tittade och väntade på de här äggen.
Den här rödoorsällningen var skumd. För att när jag fick kunna tala om den så rubriken, om det var på aftenlaget var liksom hit Maraton läser rede orm. Och det tänkte jag, det var ju faktiskt något slags nytänke. Att han skulle sitta i 15 timmar och läsa i ett streck. Men det var en jävla ruleans på kändes här. Som gjorde det här slow-tv-begreppet lite orent på något sätt. De skulle in och ut varje kvart.
Det var ju så offattbart kallt. De skulle ju sitta i en ladd som var 20 minuters. Så de måste ju bytas ut hela tiden för att inte frysa fingrarna.
Främlingarnas hövding nickade. Henne en befalning som såg ut att hon objärna ville lyda. Det biter lite som Ormade sagt. Det är som att man står i skitbacker och ska prata.
Väntä, varför måste de vara utomhus?
Det är helt oförståligt.
Han är jättepåpelsad.
De har ju massor av djurhudar. Det ska vara en blinkning till vikingatiden. Men de sluter inte tätt om de här fårapälserna. De är sträva och slut inte tätt runt kroppen. Du ser sett att hans fingrar redan är blå.
Varför kan de inte gå in?
Jag tycker är en jättebra fråga.
Uh
Men det måste ju finnas en förklaring, eller?
Vilket kanske framgår av klippet här?
I en utkyld lada på Bergby slott sitter artisten i Temp och läser hätte fall.
Det är en utskild. Då har man valt att.
Ja, den var varm. Ska vi inte kyla ut den?
Det var alltså varm. De hade kunnat sitta där i mynnen.
men vad är, vänta, utkyl Är det frågan? Ja.
Då har de haft. De har haft element och en öppen spis.
Jättemysigt innan.
Jätteherrigt.
Men det ska vara lite mer som på vikingarnas tid, alltså röde orms tid.
Ja, det är det. De frös väl under vikningarna fröset. De hade ju ingen central värme.
¶ Vikingar och Slow-TV
Är det bara jag? Finns det någonting mer ointressant än vikingar?
Det är inte så jätteointressant. Det är inte så intressant, vänta fan. Är det inte lite kul?
Problemet är att hela konceptet är en soppa kockat på en spik. Man har några runstenar. Och några fragment från olika valtäkturner i Ryssland. Och som har väft en saga- baserad på de här spåren. Nu har det it har blivit jättearim man hörd.
I en utskyd lade på Borby slott sitter artisten i Tajp och läser högt ur favoritboken Röde orm.
Det är min första stora ungdomsroman som jag läste. 14-15 år fick min bästa vän i djlopp. Och den har följt mig. Just mitt, första exemplaret har jag börjat trilla i särige bitar. Men det är en trygghet, en tröst, det är min lilla Bibel kan man säga.
Han är en av tio artister-skådespelare som deltar i SVTs livesända Maratonläsning av den konska författaren Fransk Bängtsons roman som utspelar sig på vikingatider. En annan hade hört.
Att det är mesta silvret i hela världen.
Nej, de sitter ju helt ensamma i den utsydda ladan.
Det är helt otroligt kastigt.
Alltså, det hade blivit lite mer levande, tänker jag med publik.
Men vem läser de för? De tittar inte in i kameran. Till en, alltså, både på en låssad publik, eller?
På ladöväggen.
Det här är en tidsåld där man fortfarande än idag via arkeologiska fynd kommer längre och längre. Vi har bara skrapat på ytan om man tittar på uppåkra och skån. Det är otroligt mycket kvar att upptäcka.
Gvud tråkigt. Ska vi behöva veta mer om den här skiten?
Syntes betrakta henne med aktning.
Jag får lite av en insikt i vad Malin känner inför andra världskriget när han pratar om vikingar. Barb man ser en sån där vikinghjälm. Bara han nämner Termerde or så bör jag tänka på att jag ska sketa till mitten.
Främlingarnas hövding nickade. Henne en befallning som såg ut att hon ogärna ville lyda.
Är det inte liksom en märkligt liten värld. Vikingavärden, alltså den sagovärden, så att säga. Om man jämför med Game of Thrones eller Star Wars eller andra liksom universa, så är den ju inte jättespråkande. Det är facklor, vikingal och plundringar. Finns det så mycket mer.
De här korparna är ju rätt kul, hugnamymin heter jag va?
Släpnar.
Slave nætter ham man.
Nej, inte slut med hösten.
Jag vill veta hammarn då. Hammarn är...
Den heter vel bare hammeren.
back.
Kul att tänka på alla vikinganörder nu som lyssnar och är helt rödspängde.
🎵 Music
¶ Sponsorer: Syn & NordVPN
Vi har ett betalt samarbete med syn nikotinpåsar.
Ja, och det här medlandet riktar sig till dig som är över 25 år och redan använder nikotinprodukter. Syn innehåller nikotin som är ett mycket beroendeframkallande ämnen.
Och nu lanserar sin peppermint med toner av vanil. Kommer i formatet Slim och i styrka.
Jag ska också säga att Syn Society är en kostnadsfri medlemsklubb som erbjuder flera föremål, till exempel gratis hemleverans, premium kunservice och medlemsexklusiva produkter.
Läs mer på syn.se, alltså zin.se.
Vi är sponsade av NordVPN.
Ja, det är vi.
Jag bor ju i New York här och reser en del som du vet. Ibland, väldigt ofta så vill jag kolla på innehåll som bara går att se på om man befinner sig i Sverige.
Just det, vadå är du i fel land?
Ja, precis. Och då använder jag Nord VPN eftersom jag kan byta virtuell plats som heter. Jag kan sitta i New York, men koppla upp mig via Sverige, och så kan jag använda alla de tjänster som jag prumerer på i Sverige.
Just det, jag fattar att det är bra för dig. Samtidigt så måste man ju också lägga till att din uppkoppling krypteras. Hur du väljer att köra i din trafik på internet.
Ja det är väl ännu ännu mer relevant för dig, dessutom att byta virtuellt land. Efter det finns ganska mycket godar på den amerikanska underhållsmarknaden att titta på om man är i Sverige. Ett klick i alla fall ser man ansluten. Eller så aktiverar man automatisk anslutning och så drar det igång så fort man drar igång så att säga.
Ja, NordVPN har över 9 000 servrar i 130 länder, det är en del. Och är en av de snabbaste BPN-tjänsterna på marknaden.
Ett konto kan användas på upp till tio enheter.
Vill du då testa det här själv, och det vill du tro ja. Då ska du lyssna, för här kan du få en väldigt
Kan du tala til lyssnere nå?
Ja, inte till dig. Du har ju den Nordvien. Men ni som inte har det. Ni borde gå in på nodvpn.com-lexig. Jag säger igen nu: nodvpn.com. Sledge. Och med den länken så får man då fyra extra månader på tvåårsplanen. Och det finns in risker här, utan du har ju då NBPNs 30-dagars pengar tillbaka garanti om du vill använda den.
Länken hittar du i avsnittsbeskrivningen. Tack, NordVPN! All right.
🎵 Music
Jag presenterar Ljud av förändring.
Thank you.
🎵 Music
Tiliquia.
Rök i barbecus. Och kom ihåg. Alltså, alltid. Svenskt natchat och skickling. Välkommen till maj.
🎵 Music
¶ Malmös gula samtalsbänkar
Jag tänkte på de här gula bänkarna som placeras ut i Malmö och västerås för att få människor att kommunicera. Har du läst om det? Man har sett gula bänkar för att inbjuda folk att mötas på dem. Vänkarna. Alltså, det här började för något år sedan.
Malmö ska få 12 gula vänkar. Det är meningen att Malmö bor.
Här är sydsvenskan det.
Där är det meningen att Malmöbord som mår dåligt ska sätta sig för att prata med någon de inte känner. Bakom satsningen står Malmöbond busipersson. Som vill bryta stigmat kring psykisk sjukdom. 12 bänkar. Ska jag köpa på sina placeras ut? Gissningsvis under våren, kostnad 200 000 kronor. Fan kan det kosta 200 000 kronor.
Jo, för att det finns QR-koder på bänkarna där man får information om psykisk ohälsa.
Och en här visning till vården för den som behöver mer professionell hjälp i en samtal med en medmänniska. Så startar man en informationskampan där Malmö bor uppmådels att slå sig ner och prata om de ser någon sitta ensam på en gul bänk. Aha, det är alltså en bänk som säger: kom och hjälp mig.
The Square, ruinössund-filmen. Att man ritar en ruta och därinne ska folk hjälpa varandra.
Är inte risken stor att man sätter sig ner på bänken att veta att den är speciellt med den bänken?
Yeah.
Nu kommer du fram någon.
Kommer det fram någon jävla psykvall?
Jag har med Menarå. Jag tänkte mer att det kommer fram någon som tycker syndomen.
Ja, men man tänker ju på honom med henna som ett cykvall som tänker sig på.
Men framförallt tänker han eller hon på dig som är psykvär. Du sitter där för att mata duvorna. Och så kommer det fram en massa människor och börjar fråga dig hur du mår.
I min värld är jag då omgiven av Sykfall. Och i deras värld så sitter ett skykfall.
Ja, men de har väl bara medliande.
Jo, men vad fan ska de börja prata med mig? Det är något som är väldigt gränslöst. Första att du är min värld, jag sitter på en vanlig parkbänk i goda Ro. Och så kommer du fram folk och vill. Och liksom är gränslösa vill prata med mig.
Jag vet inte bara det. De luta på huvudet och tycker jättesyn om det.
Det är en intressant. Det skulle kunna bli ett otroligt spännande missförstånd. Jag sätter mig där. Och så kommer det fram en person och tänker att jag är social och säger: Du ska inte tro att du är ensam. Och då tycker jag oj, det här är ett bil så skäl. Vad ska hand om den här personen?
Ha ha.
Så vi båda är så ömma för varandra.
Det blir en spiral av psykisk proälsa. De är sämre och sämre. De måste montera ner bänken efter två veckor. Det finns ett tv-inslag här också.
Hey! Hey!
Well, du snor dig ner här bredvid mig.
Thank you.
Fint!
Har sett att folk har använt den.
Mink.
Vi har ju öppna förskolan och vi har bibliotek. Så är väldigt mycket. Småbarn som har setat och satt på sig stövlar och sånt. Men jag har också sett äldre som sitter och läser tidningen.
Men fan, här borde de ju säga det är ett otroligt haverid här. För det är bara små barn stövlar och äldre som löser tid.
Insom inte fattar någonting. Ingen har förstått någonting.
200 000 åt helvete är ledsen att berätta, borde vi säga. Det största magplasket i Malmös västerås historia.
Det pratades väldigt mycket ute. Och då var det en man och en kvinna som satt och pratade med varandra. Och vi tror inte att de var där tillsammans, utan att de har fått.
Det är deras enda eventuella tecken på att det har funkat. De såg en man och kunna tror att de inte känner den.
Det dyraste mötet i Sveriges historia. 200 000 kronor kostade att få ihop de här främlingarna. Som hade satt sig där även om bänken var grön.
🎵 Music
¶ Medias överdrivna bärsärkagång
Jag tror inte det. Jag vet inte riktigt vad det är, men det är väl något man går banan. Man blir skogstok.
Det är därför jag frågar lite. Det verkar lite som att folk har olika syn på vad det är eftersom det används så i så många olika sammanhang när man hör det i nyhetsflödet. Jag har alltid tänkt att man kopar loss.
Man är inte egentligen kontaktbar och när det är över så minns man ingenting av vad man har gjort egentligen.
Ja, precis. Man flippar som heter.
Yeah, precisely.
Och det är väl en ganska användbar term när man vill beskriva hur någon just skjuter ut sig. Och därför har jag en liten mediasing här. Där jag har noterat att termen bärsakång används allt mer generöst av media. För det är väl lite problematiskt kan man tycka om om det går inflation i den kanske starkaste termen vi har. För en beskrivning av mänskligt beteende. Så för att testa den här till sen sick jag in på Aftonbladet, expressen svt str och sökte på termen bärska gång.
Jag tänkte spela upp ett antal exempel här och kolla med dig om du verkligen är berättig att använda termen bärsäka gång om de här människornas beteende.
No, no.
Så kallade Power Meat. F i Lidköping märktes även i trolhättan. Bland annat gick en man som var på väg till detta evenemang mer eller mindre berärk på en handborger restaurang i trollhetten. Mannen blev missnöjd med maten och började med att kasta sin handbörjare på personalen, Sen gick han ut och sparkade om kull ett antal blomkrukor och förstörde också en ytterbelysning enligt polisen en dyr modell. Efteråt ska han ha varit ångerfull och bett personalen om ursäkt.
Ja, jag vet inte fan om det riktigt kvarar in. Vad är det som händer här? Han kastar handbåg i han är förband.
Jag sa ju extra mycket majnäs.
Jo, men han är mer än förbannad. Det är ju mer än bara en surkunsa.
Han kastet en tisbøyre, slår sønder noen dyre lyktor, og sen ber han meg å forsøke. Det känns ju inte som att man är totalt okontrollerad.
Du menar att den här kvinnan, den här reporten har använt ett förstarkt ord för att få uppmärksamhet kring sin nyhet. Och egentligen så.
Jag menar att det är en trend. Ja, men vi kollar nästan nyt då.
En man i 20 årsålden har åtalats efter han bland annat vandaliset en hiss. Det var i juni år som man gick bärsäka gång i en lägenhet och slog sänner en tv och en spel, och han ska också vid samma tillfällasverk att sänner en hister i samma bostadshus. Mannen åtalas nu för två fall och skadegörelse.
Ja, jag fattar vad du menar nu. Det är spännande. Du menar att en historia och en spel inte riktigt kan man inte säga att du har slagit slint och då har man lås sig själv.
Nej, det är väl att skadgöra sig bara.
Ja, exakt. Det här är en jättekul sparing. Ha du fler? Ja.
Någon ska mellan ons och tostan ha gått bärsäkång i en lokal på ett elevboende på Tingsgatan i Tingsrud. Ett akvarium som vissligen inte var i bruk har slagits sönder, och pulversläckare ska spratsats med på golvet.
Nej, det här tycker inte jag alls svagt. Det är rättesvagt. För att det här med pulbusläckan, då har alltså den här personen då gått fram till släckaren, lyft upp den och börjat spruta. Det känns som en ganska kontrollerad sak att göra.
Ett systematiskt nedsmötsande. Det har det varit en annan sak om man hade typ. Sen tog han upp en bransläcker och slog den stenort mot pannan åtta gånger. Det hade varit ett gobbersark.
Yeah.
I haven't dealt.
För det låter så brutalt ju. För man vill inte vara ju nätig när någon som går och bärk.
Nej för den personen vill ju inte vara nära sig själv heller. Den är inte ens där. Den är övertagen av en större kraft, tänker jag. Ja men vi fortsätter.
Det var vid sjutiden som polisen fick klarm om en man i 30 årslden. som gick bärsäk i centrala stan. Viltt hade sett man en springa genom en grasruta på kulturhuset väben. Efter det krossade han också flera bilder.
Här börjar vi närma oss någonting,
Jo, men början här är ändå. Det är en början på en beräcagång.
Ett embryo till en bärshark.
Ja, det är det verkligen. Om man springer inne med glaslut. Bra stock. Sen måste han ju fortsätta.
Yeah.
Det räcker inte vi att bara krossat få bilglas.
när man började värma upp inför en bärsökagång. Men det kanske är det ont då, att han vaknade till liv liksom.
Ja, okej. Han var helvette, vad hon gjorde det? Men fortfarande i för förstås.
Ja, tillräckligt där förstår.
Han är fortfarande uppretad att.
En LD på ena vöns högstadieskolor gick total bärsäkergång under en lektion nyligen. Enligt läraren så är det oklart vad som orsakade utbrottet. Eleven krossar och försökte sparka sönder så mycket av inredningen som möjligt med alla spärrar bortkopplade, skriver läraren.
Og alle sparrer er bortkopplede og han forsøker forstører alt som kommer gjennom.
Här börjar det likna någonting.
Ja, han har alltså inga som helst svärra den här eleven. Då har han ju lätt att tankar. Då har det ju slagsligt.
Även nästa exempel här tycker jag funkar.
Det som var tänkt att bli en trevlig kampinghelg i Karlsborg slutade mindre bra för en 45-åring från Smålandstrakten. Han greps av polis och kommer nu att ställas till svar i Sparabors tingsrätt. För att ha gått bärsäk och misshandlat sex personer på kampingen. Som du kanske redan gissat, är alkoholens central ingrediens i den här tråkiga och chaotiska händelsen med mannens fru har bestält.
Som du kanske redan gissat. Är det inte märkt sätt att läsa upp en nyhet på? Väldigt personligt, som du där hemma i Soffan. Kanske redan har funderat på. Ja, det var alkohol.
Som du kanske redan gissat, är alkohol en central ingrediens i den här tråkiga och kaotiska händelsen. Mannens fru har berättat för polisen att saker och ting började gå över styr när mannen kraftigt berusad ställde sig och kissade på golvet i kampingsugan.
Yeah.
Börja det går för styr.
Men vad fan, jag känns det inte heller som att det.
De här minns allats sex personer på campingplatsen.
Jo, jag vet. Men jag måste bara säga det att en man som kissar på i mitten av. Campingstuan.
Det är inte bärsak.
Nej, absolut inte.
Bon fyller.
Det fylla. En man som misshandlar sex personer samtidigt som man pissar. Det är ju Berk.
Det blir också lite konfunderad inför det han säger i början här: att han står i för rätta för att ha gått bärsökargång. Är det liksom en formell åttadspunkt?
Ha ha.
Greps av Polis och kommer nu att ställas till svar sig i Skarabors tingsrätt för att ha gått bärsäk.
🎵 Music
¶ Skatteverkets stoppade babynamn
Men Skatteverket försöker stäva den här trenden att föräldrar till nyfödda barn vill döpa barnen baserat på hur de ser ut när de född.
Mm-hmm.
Därför att Skatverket vet ju att det där barnet kommer inte att se ut störe om en månad. Ä mindre om tre år.
Ja, är de tjugo år? Maar wat is het namen dan?
Sabina Hars son fick inte heta skalman.
Ja, ja, ja, ja, ja, ja.
Långsam och eendomlig, ja, så stod det i Skatteverkets beslut om varför solen inte fick heta skalman emellan. Och Sabina Hars säger själv att hon blev förvånad över avslaget.
Innan jag skickade in ansökan så kollade jag upp om det fanns någon som hette Skalman. Då tror jag att det var åtta eller nio.
Men det är ju iranskället. Skal man? Det är inte skal man. Nej, gisse. Jag har ingen aning. Jag tror inte att det är bandsinspirerade Skal. Men du förstår, alla barn ser ut som skal fält. Men den här mamman tror ju att. För det ska ju tro att det här är det unikaste barnet.
Men det är klart, det är väl lite elakten, då. Det är väl lite lyteskomik, va?
Vad då om du tänker tillbaka på du börjar äta, du är sju år. Du delar bänk med skal man Eriksson. Du skulle väl bli på gott humör. Du skulle inte bara mobba. Skulle du tänka långsam och eendomlig? Jag tror att Satteverket tänker rätta. Jag tror att de har uppfattat att. Jag tror att de förstår mekanismerna bakom den här trenden.
En pojke i Hstad får inte döpas till grodan det beslutar Skatteverket.
När han var i magen så låg han lämningen som en grod. Sen när han kom ut så tog det tag för oss att bestämma vad han skulle heta i tilltalsnamn. Så då äta han grod.
Myndigheten påtalar att en groa är ett djur som kan uppfattas som obehagligt. Vidare används ordet groa även för att beskriva ett misstag.
Mm-hmm.
Så långt tänker väl inte barn. För det är väl andra barn på skolgård man framförallt i rätt för. Skulle verkligen en 7-åring tänka så långt. Ha du ett misstag. Som blev till på en konferens.
Skatteverket stoppar namnet Fisen. När Helene, 35, skulle ansöka om sin yngsta doters förnamn hos Skatteverket var valet självklart. Förnamnet skulle vara Fisen. Hon säger, vi kallar henne för lilla Fisen, eftersom hon var lite gasig som nyför. Alltså blev namnet Lilla Fisen.
Men det måste du ändå få ha forståelse for. Du introducerar allt det här med att säga att när man föder ett barn så tror man att det är mesias.
Ja, precis. Och därför har skatteverket rätt i att stäva. Men jag tycker inte att det är för att namnen kommer ju barnet problem framför allt utan för att föräldrarna inte tänker klart när barnet är nyfött. Därför är det för föräldrarnas bästa att stäva den här trendet.
Så det var ett positivt ord, säga att en mamma ville döpa sin son till. Frösare. Jesus från Asset Lindberg. Kes det som avser att Lindberg det är.
Ja, du menar, en mamma och en pappa ser sitt barn första gånga på BB. De noterar att barnet liknar. De ser både likheter av Marianne Linberd i barnets ansikte och Gesus från naset.
Skulle du tycka att det var rätt att skatteverkare stoppa det?
Det är väldigt många stavelser. Det skulle väl snabbt bli Gesus bara.
Jag menar: Leonardo da Vinci, det är Leonardo from Vinci. Det här är ju Jesus från ASRet.
Men han är inte Jesus från Nazaret. Han nu ge sig som en bredäng eller något.
Okej, Jesus från bredängen. Linberde. Jesus från Redäng i Linbärde där.
Det skulle göra en person populär, tror jag.
🎵 Music
¶ Historiskt fynd i Visby domkyrka
Det är spännande när man läser om en nyhet där rubriken är fel. Alltså, det är inte den nyhet som nyhetsförmedlaren tror att nyheten handlar om som den handlar om.
Vadå? Nyhetskällan har fel? Eller rubriksetten? Eller vad menar du?
Spriksättaren har fel. Hela vinkeln är fel. De tror att det handlar om en sak, fast det handlar egentligen om någonting helt annat. Ärmed såg har de dagen nyheten Historiskt Fynd, alltså rubriken som nu står här Historiskt Fynd på domkyrkansvind. Men rubriken borde vara. Uselkoll på inventarierna i viss bedomkyrka.
På visby domkyrkasvind har en kista från 1200-talet som kan ha haft stor betydelse under hansatiden hittats.
Da, men det får jo i platt 2 mennesker igjen. 2 fullvuxne mennesker.
Det är en jättesist här.
Sen vid tillfället var jag uppe på vinden här på kyrkan och fick syn på den här skisten. Allting föll på plastik tyckte för jag kunde se fyra lås. Den stämde in på hur skisterna såg ut på den tiden. Och på den vägen är det. Och det är helt otroligt att det kan vara så gammalt.
Det är ju helt och troligt.
Det är också helt otroligt att vi spedomkyka inte på 700 år har kollat vad de var på vinden. Är det färt för dörrar?
vid tillfälle så var jag uppe på vinden här på kyrkan.
Ingen följdfråga om ni har aldrig funderat på att kolla vad ni har där uppe. Nej.
Men det är en otrolig. Det är en jävla historia. Det är ett fantastiskt. Den är otroligt.
Skandal på vis bedomkyrka både rubriken.
Skandal.
Inte en enda människa på 700 år gick upp och kollade vad som eventuellt fanns på vinden.
Det finns en tv-nslag här, kan vi komma på det?
Resultatet från analysen. Det första resultatet är i alla fall att det är ett tidigt 1200-tal som är den här kistans ut.
Lachmannska kästen. Fan, den är gigantisk.
Kistan som stått på visbedom kyrkas vinder, alltså mer än 700 år gammal. Den ålderna är ganska ovanlig när det kommer till kiskor. Hade den stått någon annanstans än på kyrkans vind, så hade den förmodligen varit kaffe ved.
Så hade den förmodligen hittats eftersom normala människor hade kollat vad som stor uppe.
Det här är väl en konstruktion, att de säger att det var väldigt bra att vi varit i slarviga sjuvende år.
Jaha, för att om den hade hittat efter 500 år, har det inte varit lika stora.
Nem, nem, nem, nem, nem, nem, nem, nem, nem, nem, nem.
Jaha, då hade man...
Tack vare slarvet som den här kistan finns i Möj.
Ja, du menar du hade man använt den eller skickat vägen på något skepp och så hade den försvunnit? Ja.
Uh exactly.
Jaha, de vill vända det till någon slags framgång?
Ja, tack vare, vårt vårt unik.
Vårt unika slarv.
Kan vi nu visa upp att vi har en kista från 1200-talet?
Att den användes under handsa tiden för att förvara pengar i och annat viktigt innehåll. Det har man sett i dokument från den tiden.
Det som gör speciellt är att vi vet att det har funnits en kyrka här, kista här i dom kyrken, för att ta hand om.
Det gör ju ännu sjukar. De visste, den fanns, det hade inte jag fattat. Men vi orkar inte gå upp för trappen.
Yeah.
Det står det i ett dokument från mitten av 1200-talet som finns i Dortmund att de skulle ta med det här till sankt Peters kista i Visbys Santa Maria.
Men att det skulle vara Santis som stod i den dokumenten.
Yeah.
Vem kunde tro en sån sak?
Och här är vi nu, med Sankt Petersista i Santa Maria.
Bland forskare, historiker och hansa intresserade runt om i Europa är det här en stor nyhet.
Det är en stor skandal.
Ali Hopp är jättefortjust och tycker att det är helt fantastiskt att se fram emot vår hans dag 2025.
Ja, de har väntat någonting väldigt positivt här.
Ja, men vi vet ju inte om det är samma tonläget i Europa. Det snackas ju på konferenserna och på mässorna, historiemsorna. Vilka nollor?
اشتركوا في القناة
Yeah.
Men kan det vara så att de har litat av samma beslutshetsproblem som du? Ska vi gå upp eller inte?
Ja, de har vedat i 700 år.
Ja, kanske. Kanske inte. Men kanske ändå. Ja, vi gör det till slutet 2024.
🎵 Music
¶ Sponsorer: Barncancerfonden & Hemförsäkring
Vi sponsar barnkanserfonden.
Yeah.
Jag tycker varje gång man ser den där loggan, alltså har det varit som man var liten. Så blir man varm.
Ja, och att jag vet inte, det är väl. Jag läste någonstans att nästan 90% av de barn som drabbas av cancer överlever, vilket är otroligt. Men då inte är tillräckligt därför som barkasfaren finns. Därför att mer forskning behöver göras. Forskning som kan ta fram olika behandlingar som är hård mot kansen och mjukt mot barnen.
Ja, precis. Och det är det barnkansfonden gör. De finansierar just den forskningen. Dutom ger de stöd till drabbade barn och deras familjer.
Ja, och det ska sägas då att vankasserfonserna är helt och hållet beroende av. Av gåvor och varje bidrag spelar roll. Om man ger 100 kronor, då går 84 av dem direkt till forskning råd och stöd samt information och påverkansarbete. För att fler barn ska kunna överleva och få ett bättre liv.
Ja, framsteg görs. Tänk om vi någon gång i framtiden slipper höra de här två orden ihop, barn och cancer. Det ska liksom inte finnas. Nej. Om vi hjälps åt så kan vi då tillsammans ta kampen mot barnkancer.
Ja, precis. Så jag öppnar upp ett swishfönster nu på en gång och ger en gåva. Alltså ge 10 spänn om det är det ni har, eller en hundring, och skickar väg till nummer 9 2900. 90-2900.
Danke, Barncancerfonden, für alles.
Tack.
Hi, hi.
🎵 Music
Nå opp til 40. På solskydd.
Skortar och skräddarsydda gardiner.
🎵 Music
Jag vill flytta in. Det är bara några rör i köket som ska bytas ut. Sen är det la dolce vita resten av sommaren.
¡Lina!
¡Ni la destrucción! Nina kom med! Vi säger: vi finns här när du vill ha en bra hemförsäkring.
🎵 Music
Svenskt nötchat och skickling. Välkommen till Max.
🎵 Music
¶ Kommunens oändliga fickringning
Hör det så, jävla skumt inslag på På radio. Kan inte du hjälpa med att jag få klarhet är vad fan är som har hänt egentligen? Rubriken är kommunen fick ringde kvinna. Fick oändligt med samtal mitt i natten.
Yeah.
Ja, men också att kommunen är någon typ av väs, ett levande väsen.
Kommunen har fick kringt oändligt många gånger, vitte natt.
Ja, det som har att komma in ondkraft omslag.
Ja men förklara för mig här.
En kvinna i Vagrids kommun hade oändligt missade samtal från Vagrids kommun vid två tider i natt.
Redan här tycker jag är förvirrande. Kan man ha oändligt mycket samtal missade samtal vid två tiden? För om det är oändligt många då måste det pågått längre än bara vid två tider.
Men det måste väl ha pågått sen begynnelsen? What is he? What is he?
För det finns inget citattecken här i artikeln vad jag kan se. Den är transkriberad här. Och hade varit en sak komma. En kvinna hade fått inot citattecken oändligt med samtal. Alltså att hon var någon slags konspirationsteoretiker, men så står det inte. Det står ju i rubriken till och med. Kvinnan fick oändligt med samtal.
It just says, I can't even get it. Men det är en enorm nyhet.
För att det har varit en sak: om det inte var fickring, utan att det var något systemfel, då skulle det rent teuriskt kunna bli en extrem mängd i alla fall. Alltså att samtalen var i en. Tusundels sekund och sen uppring igen. Men det här är ju fickringar. Det kan ju inte vara oven.
Men även om det skulle være 100 000 000 000 samtaler, så er det jo ikke ens i nærheten av åhentlig.
Nej, men det kan ju kännas som det. Om du öppnar mobilen och du står liksom 10 upp-8, missar du samtal. Så har ju det nog enhetskänslat. För mottagare.
That's good. That's good. Det skulle jag förvånade. Det är någon som verkligen.
Not to my hand.
Verkligen vill nå. Okay, but we'll see what they're saying.
En kvinna i Vagrids kommun hade oändligt missade samtal från Vagrids kommun vid två tiderna. Tobias Karlhager, IT och digitaliseringschef i Vaggrids kommun, berättar varför.
Jo men du vet, hon har ju varit kontakt med kommunen under förra veckan faktiskt.
It's bad, it's bad.
Ha ha.
Och har varit i kontakt med oss. Och så råkar vi ringa tillbaka hem lite många gånger. Du vet ju hur det kan gå. Du vet hur du kan bli. Han är också på gott humör. Ja, du vet.
Jag började också säga att det här borde du kölla till Hur det kan gå bara
Yeah.
Have a comment.
Tobias Karlhager, IT och digitaliseringschef i Vagridsk kommun, berättar varför.
Jo, men du vet, hon har ju varit kontakt med kommunen under förra veckan faktiskt. Och sen är det våra telefoner så kan vi ställa in att de ringer från växelnumret. Det som har hänt är att den här telefonen har ju legat i en väska i nast. Och ja, det blir väl en så kallad fickring. Så den kan vi faktiskt bjuda på.
Legat i en väska. Ja, för att om den ligger i väskan så kan man inte oändligt många gånger råka komma åt den. Om den ligger i väskan, för hur många gånger går man bort till väskan, så att säga?
Men er han ute i natten? Och vandrar med väskan, då kan man ju fick kringa, eller väskring.
Nej, vi måste nog höra hela.
Det som har hänt är då att den här telefonen har ju legat i en väska i näst. Och ja, det blir väl en så kallad fickring.
Den ser ju en så kallad pickringning.
Ja, men inte növäntvis. Han kanske menar det blir den så. Väldigt många gånger.
En or a par gånger, okay.
Ja, det blir väl en så kallad fickring. Den kan vi faktiskt bjuda på.
Det visades det komma från en av kommunens telefoner som låg i en väska utan skärmloss och spammade personer med samtal mitt i natten.
Men vi från Vagens kommun önskar såklart att hon får sova riktigt gott.
マナナッツ
Jo men alltså fick ringning. Då brukar det ringa en gång och så ringer det ut med här rint upprepade gånger hela nat.
Vad menar de uppre på gången? Det kanske är sex gånger då. 6-7 gånger?
Vi gjorde lite analyser för man vet aldrig faktiskt. Men vi drog slutsatsen att det var faktiskt en vi fick nu.
Reporten av Karin Seldén.
Nu var det en fick dig in igen.
Vi gjorde faktiskt en teknikundersökning, och då var det en fick kring.
Ja, så han motsätter sig den här tanken om att det ska vara ringet oändligt. Det säger han det stämmer inte.
Om man skulle leka detektiv här så har de känns med att de har kommit överens om att säga till medier att det bara vara en gång. Men att det är uppenbart att det har varit någon slags haveri här på något plan.
Ja, de hade ett presshanteringsmöte inför den här telefonen med Sveriges Rio. Vad säger vi nu, Gabba?
Ja, för det är ju lite av en skandal om en av medarbetarna. På fyllen exempelvis, har ringt oenligt många gånger till annan. Vi kommer referens här. Gänget har ju något slags möte på morgonen. Den här bakfulla och skamsna man har ringt. Och ber dem ursikt till kvinnan. Och de kommer referenserna allihop, för att slipa dra sig in i någon slags mediaskandal.
Du menar att det här är en cover-up story.
Vav skulle alternativet vara? Att det bara är en fickring, då skulle vi inte det hamnat i nyhetsändningarna. Det är väl ett oendligt, eller något som kändes som ett oändligt antat samtal i natten.
Så det menar att det är en man
Det började vi två tider.
Isso deu.
Yeah.
🎵 Music
Magkänsla i natten.
¶ Lärare klär ut sig till alkoholist
Vad är din magkänsla om läraren som klydes till alkoholist?
Inför barn. Men jag måste få veta mer om det.
Lärare klädde ut sig till alkoholist och spelade full inför eleverna.
Vi vuxna måste föregå med gott exempel.
Olivia Trygg-Larsen är grundare till stiftelsen Trygga Barnen, som hjälper barn och unga som växer upp i en familj med missbruk. Det var när en skola i Sparaborg skulle ha en så kallad specksvecka för avgångseleverna som temat var bokstäver. Läraren ifråga valde då bokstaven A och kom utkläd till alkoholist. En utklädda som inte var kopplad till undervisningen utan avsed att vara rolig.
Det är ju det som är den största utmaningen att vi oftast skämtar. En alkoist.
Hon låter lite full när pratar.
Das ist deshalb so känsligt für ihn. Das ist so nära.
Vilket gör att både en person som kanske är beroende, men framförallt barnen inte vågar prata om sin situation för att man skär.
Rektorn på skolan som fick kännedom om händelsen senare under den aktuella dagen har haft ett samtal med läraren som ska vara ångerfull.
Men hur kan man ut sig till alkoholist? En sak att spela utligare, då tar man på ett trasder. Men en alkoholist kan ju se ut precis hur som helst.
Jag utklädd till alkoholist. Man är jättenifiken på klödzen.
Men hur skulle du om du fick en du blev tillsätt att du kom som alkoholist på masgraden ikväll?
Jag skulle sova en kym, en billig kym. Någon kommun politiker på konferens som inte förstår att han har somnat i Kavai, och är lite farkolicerad för att fatta att det syns på Kavajen. Eller kymen att han har sovit i den. Han går direkt, liksom från sängen ner till dagens konferensprogram. Ja.
Okay.
Det är lite sådär kallsvettig.
Det är ganska subtila grejer, jag menar bara, en kym som eventuellt är lite skrinklig, och om man tittar närmare på det så är du svettig.
Men hur gör man då?
I have no idea.
Men det är skickligt om man lyckas spela alkoholist, så är det en skicklig skådis.
Wow.
Bara utan han spelar alkoholist.
🎵 Music
¶ Maldiverna och dödsbudet
Det bjuden på en resa till Maldivarna, av våra vänner, Petter och Lina, som du känner. De är också väldigt generösa. Och då får man ibland åka med på resor som man aldrig skulle kunna åka på själv. Och det här var en sån resa till Maldivan. Och vi kom dit till den öen, och då blev vi mottagna av hassan. Som var då vår butler. Jag ska visa er era viljer. You have villa number four och villa number five.
Det båda ju gott. Att inte Villa 77.
Fast det var inte gott. Då säger Lina, no, no, no. This was not what vi agreed. Vi har bookt. Villa number three and two. Därför att det var då så att de här vilna låg i en lik. Och det var bara villa nummer tre, den som Linna ville att vi skulle få, som hade en vy över solen som gick nere i havet. Det var jättenuga för Lina, för hon ville faktiskt att vi skulle uppleva det från vår villa. I spoke with the manager, and they promised me villa number three.
Och då blir ju Hassan väldigt, väldigt. Det var ju hemskt från att återigen var med till att tyvärr, så är den tagen, där måste bli något fel. Ni måste tyvärr bo i vilda nummer 4 årfem. Och Ja, Amanda, vidde ju inte ett skit. Vi var ju i någon slags paradis. Så det spelar absolut ingen roll. Men det var ändå väldigt, det var lite irriterat i från Lina, från hon har fått hälft. Och så var ju då den här hassan, han ville ju alltid kunna ge service och göra alla nöda och här upptäckten var att.
Det började inte så bra. Sen så kikade vi in i våra fantastiska vildor. Och sen skulle vi ses på en drink innan middagen. Och precis då fick jag besked hemlifrån att mamma hade dött. Jag rinnde till Nicke, och fick jag vara med under dödseomriket av en renslump. Nej, det var inte Zoom.
Utan det var ett vanligt voiscål. Och sen så kom jag tillbaka till bordet och så berättade jag att min mamma har ju stött, och det var ju jävla förstämning förstås. Så drinken blev väldigt märklig, vi sätte där vid fyra och grätt. I can see that you're very upset about the villas. Ja, då trodde han att vi är en som inte kommit över.
🎵 Music
¶ Cirkusens freaks och clowner
Man fattar varför inte klaren finns på cirkus alla längre.
Mm, verkligen. De var läskiga också för vuxna.
Och nu berättar de Troll att clowna är helt försvunna. Men Ero, så är det inte primärt för att de är läska, säger den.
Troller säger: Det går inte att lura barn. De ser ju att det är människa bakom clownsminket.
Fan. Vad menar han? Det här tycker jag var en ointelligent kommentar.
Jag menar att barn idag har blivit.
Smart, done.
Listiga eller Och så dummare på ett sätt, för att vi fattade väl att det inte var ett väsen som stod. Vi fattade väl att det var en människa som var sminkad i syftet att underhålla.
Ja.
Men dagens barn har ett högre autentitetskrav, då? Menar han?
Fall. Her er det jeg sykler. Jeg vet ikke.
Det går ikke å lura barn av i dag.
Men som om det någonsin har varit tanken, det var väl inte tro den första idé att vi ska skapa masker.
Du het han verkligen troller den första. Han äter till bara troll.
Troll ja, det är som The Real Troller. Vi ska skapa något som till clowner, och då kommer barnen tro att det där inte är människor där varelser. Så var det inte.
Det kanske är därför, då som Troller nu när han ser framåt, när han blickar framåt. Har planer på att ersätta clownerna med någonting mer autentiskt för den autentitetskrävande. Ung generationen.
Han har däremot inga invändningar mot att engagera de som inom cirkus och varitekonsten kallades för freaks, skeggiga damer, semesiska tvillingar, kortväxta eller tatuerade kvinnor. Trole säger: Många som har missbildningar söker sig till cirkelsen just för att de accepterar det här. Om jag kan rädda en kortväxt från den världen som han tycker är ond, så blir jag jätteglad. Och stolt. Min farfars far hade freekshows. Det var fantastiskt.
Det var fantastiskt. Kanske inte för Frexen. Det var fantastiskt för oss som tittade på.
Vem är det här nu? Men det blir ju. Hans varförsfar, trolle-minusett, alltså trolle. Det är ytterligare en dimension.
Han ha hade så mycket frek så att han fick inte sätta upp en traditionell cirkus.
I never asked her.
Han drog bara ett med freaks.
Hard and freak sure.
Och det var inte jätteaccepterat. Han drog runt i någon vagn.
Den första han tänkte, det här kan man renodla.
Här kan vi rensa ut.
Kamehamehamehamehameha
Och så sticker du ögonen.
Vi tar bort och skägga damen.
Jag sätter upp ett tält.
What's happening?
That's awesome.
But the uh
Men det här är ändå otroligt att han vill alltså han vill ha en total återgång till 1890-talet.
Han ser det som en samhällstjänst också. Alltså att Frixen får en plats här hos så. Han tycker att man har slavat bort en hemvist.
Men det är för Han verkar vara galen.
Men han är uppväxt i en annorlunda miljö. Jag antar att runt lägre älden och kvällen, så talas det väl varmt om forktagarna kanske.
Ja, precis.
Men det var också så att han kommer när cirkelsen kommer till stan. När han kommer till stan så söks han upp av outcasts. Kan jag. Jag har läst om hur det var förr. Kan jag vara med. Det smättar om att behöva säcka nej, eftersom tiden inte är sådana längre.
Den här säsongen medverkar inga freaks i Brasiliaks föreställning, men trollerodin är inte främmande för att ha med det i framtiden.
Men det är otroligt att både reporten och han pratar om dem som freaks, när de precis har nämnt att det bland annat handlar om småväxter bara.
Men jag förstår inte. A det här inte har fått större spridning.
Vad att de pratar om frik.
Men varför inte trolla liksom mörda i samhällsdebatten? Varför står brassilär kvar?
Vi lyssnar vidare.
Den här säsongen medverkar inga freaks i Brasiliaks föreställning, men trollerodin är inte främmande för att ha med det i framtiden. Han berättar entusiastiskt om hur det var på hans gammalfar. Freaken var stora stjärnor. Det var inte som att de satt inlåsta i burar mellan föreställningarna. Min farfarsfar fick inte prata direkt till Freaken, utan var tvungen att gå via deras managers.
Alltså, de var så. Deras status var så hög att cirkusdirektören eller fritdirektören var tvungen att gå via deras manager. Även om man skulle fråga, vill jag ha salt i maten?
Allting via management.
Nej, det gör ju i för sig inte. Det är lustigt för att det behöver inte betyda att freaksen måde bra nödvändigtvis.
Ja, det går inte komma från vad en säger. De var intagna för att man skulle skratta åt dem.
Ja, det spelar han ned, ja. Det måste ju påverka dem långsiktigt. Själdsligt.
Ja, das ist klar, das ist unglaublich.
Farfars far hade en kille som heter Leonel, Lejonmannen. Han såg ut som sjubäcker. Och så hade den en jätte från Island på 234 cm.
🎵 Music
Nett och Nett presenterar från norr till sönder.
🎵 Music
Субтитры сделал DimaTorzok
🎵 Music
Kylsna på bästsäljande ljudböcker och premium poddar på Pod. Allt i en och samma app. Skaffa premium total för bara 189 kronor i månaden och få obegränsad tillgång till ditt favoritinnehåll.
Min dotter och Mordet i Vetlanda av Börgen Hellman är en ärlig och Berättelse om hur Börgens dotter, som den yngsta kvinnan i Sverige, misstänktes och
Jag mesar Maja och frågar om hon hört att Thovet är försvunnen. Det har hon. Hon svarar att hon har delat information om det på Snapchat. Jag tänker på Tovets familj. Vilken mar.
Redan idag.
pengar till barn, kanske fonden för.
🔊 Child speech
🎵 Music
Alltså alltid, svenskt nötköt och skyckling. Välkommen till Mackenna.
¶ Avslutning och nästa specialavsnitt
Det här är CGI-kland. Ni vet väl att ni alltid hör våra avsnitt på podmi först, helt utan reklam.
Så är det, men vi finns också kvar här där du lyssnar just nu.
Du ska såklart lyssna där det passar dig.
Ja, antingen här med lite fördröjning eller i värmen på poddning.
🎵 Music
Ja, nu är tillbaka i nutid. Där vi nu Jag tyckte att det var. Du har rätt i det. Man lämnar ofta en poddstudio och lite besviken på sig själv. Ibland är i skam. Men detta är som dopning för oss. På ett år har man ändå fått ihop material så det räcker till något som blir väldigt kul. Tyckte jag i alla fall.
Ja, och i nästa specialavsnitt, det är väl logiskt. Så föreslår jag att vi lyssnar på de roligaste klippen från 2025. Det var också ett väldigt roligt år. Alltså, om man klipper bort allt tråkigt så.
Ja, det är alltså vår podd minus alltråkig. Bara det roliga kvar.
Som vi nämnde en gång i något annat speciellsnitt så kan det här vara ett sätt för folk som inte vet vilka vi är eller har lyssnat på oss att introduceras för oss. Om man vill tipsa folk att det är en bra introduktion med det.
Ja, jag tycker alla de här specialavsnittten har väl det är väl det simmet. Alltså att man kan säga det till folk. Om man har lyssat på dem fyra. Då har man väl en ganska bra idé om vad den här podden är för någonting.
Ja, tak for idag.
Ja, men vi lägger på, ni vet väl då att de riktiga avsnitten ligger på poddme.com. Så gå in på poddme.com om ni vill lyssna på de nya ACG-avsnitten som kommer ut varje fredag. Men det sagt.
🎵 Music
